Das máscaras da Commedia dell´'arte aos personagens da microssérie Capitu, dirigida por Luiz Fernando Carvalho: entrevista com a preparadora de elenco Tiche Vianna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i45p94-99

Keywords:

Audiovisual, Teatro., Luiz Fernando Carvalho, Adaptação, Preparação de elenco, Tiche Vianna

Abstract

Beatriz Maria Vianna Rosa, better known as Tiche Vianna, is an actress and theater director, who works mainly on the following fronts: commedia dell'arte, masks and popular theater. She coordinates and directs Barracão Teatro: space for investigation and theatrical creation based in Campinas (in São Paulo state). She was the casting coach for the microseries “Capitu” (2008), directed by Luiz Fernando Carvalho for Rede Globo, about which she offers, in this interview, more details about the director's way of working, the issues involved along the adaptation, preparation of cast and methods he used. “Capitu” is the adaptation of “Dom Casmurro” (1899), written by Machado de Assis, and is part of “Projeto Quadrante”, which aimed at adapting for television literary works set in specific Brazilian regions under the coordination of Carvalho. The director has developed his own style of directing adaptations, which we call baroque (SARDUY, 1979; CAMPOS, 2001; PINHEIRO, 2013). In this interview, Tiche Vianna speaks about the backstage of the transformation of the book “Dom Casmurro” into the microseries “Capitu”, revealing the relationships that were made between the characters from the book with archetypes of the commedia dell'arte, as well as giving more details about their relationship with the director, with the actors and other steps taken in the product development process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luiza Maria Almeida Rosa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Doutora e mestra em Comunicação e Semiótica, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2010-2012; 2015-2018); especialização em Dança, pela Universidade Católica Dom Bosco (2008-2010); graduação em Comunicação Social - Jornalismo, pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2004-2007). 

References

ROSA, Luiza. A adaptação barroca de Dom Casmurro para Capitu: do livro ao corpo na TV. 2012. 122. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2012.

CAMPOS, Haroldo de. Le baroque: la non-enfance del littératures ibéro-américaines – une constante et une perdurance. In: MOSER, Walter et GOYER, Nicolas (Coord.). Résurgences baroques. Bruxelles, Ant Post a.s.b.l, 2001.

CARLOS Alberto Soffredini. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2021. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa109130/carlos-alberto-soffredini. Acesso em: 26 de agosto de 2021. Verbete da Enciclopédia.

CENTRO de estudos russos. Centro de pesquisa localizado em Portugal, vinculado à Universidade de Coimbra, que apresenta informações a respeito de autores russos e sua vida cultural. Disponível em: <https://www.uc.pt/fluc/depllc/CER/centro_de_estudos_russos/cerestudos>. Acesso em: 17 jan. 2022.

PINHEIRO, Amálio. América Latina: barroco, cidade, jornal. São Paulo: Intermeios, 2013b.

SARDUY, Severo. O barroco e o neobarroco. In América Latina em sua Literatura. César Fernandez Moreno [org.]. São Paulo: Perspectiva, 1979. 169-179.

SP Escola de Teatro. Meyerhold: Alguns Apontamentos. Disponível em: https://www.spescoladeteatro.org.br/coluna/meyerhold-alguns-apontamentos. Acesso em 04 set. 2021.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.

Published

2021-12-30

How to Cite

Rosa, L. M. A. . (2021). Das máscaras da Commedia dell´’arte aos personagens da microssérie Capitu, dirigida por Luiz Fernando Carvalho: entrevista com a preparadora de elenco Tiche Vianna. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 45, 94-99. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i45p94-99