Autobiographical motivation in Lima Barreto
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i26p86-96Keywords:
Lima Barreto, Literature, Autobiography.Abstract
Intimate Diary is fundamental for Lima Barreto’s works because it reveals, at the same time, the revolt of a marginalized citizen and the narrative disposition of the writer, materialized in a militant literature which confronts the aesthetical and political values of the Belle Époque. The Diary registers Lima Barreto’s intimate confessions about domestic life trials, bureaucratic boredom, social disappointments, and also frustrations and heartbreaks of literary life. It also presents a literary outline of Lima Barreto’s work, exhibiting notes and appointments, an also novel chapters and plans that would never be written. This article analyzes, through a reading of Intimate Diary, the autobiographical motivations in Lima Barreto’s writings, aiming to show how his disappointment and historical conscience are mixed and transformed in his literature.
Downloads
References
BARRETO, Lima. Clara dos Anjos. São Paulo: Brasiliense, 1956.
BARRETO, Lima. Correspondência ativa e passiva. Vol. 1. São Paulo: Brasiliense, 1956.
BARRETO, Lima. Diário do hospício. São Paulo: Brasiliense, 1956.
BARRETO, Lima. Diário íntimo. São Paulo: Brasiliense, 1956.
BARRETO, Lima. Impressões de leitura. São Paulo: Brasiliense, 1956.
BARRETO, Lima. Obras completas de Lima Barreto (dir. Francisco de Assis Barbosa, com a colaboração de M. Cavalcante Proença e Antonio Houaiss). São Paulo: Brasiliense, 1956.
BARRETO, Lima. O cemitério dos vivos. São Paulo: Brasiliense, 1956.
BARRETO, Lima. Recordações do escrivão Isaías Caminha. São Paulo: Brasiliense, 1956.
BARRETO, Lima. Triste fim de Policarpo Quaresma. São Paulo: Brasiliense, 1956.
BARRETO, Lima. Vida e morte de M. J. Gonzaga de Sá. São Paulo: Brasiliense, 1956.
BARBOSA, Francisco de Assis. A vida de Lima Barreto: 1881-1922. 7. ed. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Edusp, 1988.
BLANCHOT, Maurice. O espaço literário. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.
BOSI, Alfredo. Figuras do eu nas recordações de Isaías Caminha. In: Literatura e resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2002, p. 186-208.
BOSI, Alfredo. O romance social: Lima Barreto. In: História concisa da literatura brasileira. 3. ed. São Paulo: Cultrix, 1994, p. 355-67.
CANDIDO, Antonio. Os olhos, a barca e o espelho. In: A educação pela noite e outros ensaios. 2. ed. São Paulo: Ática, 1989, p. 39-50.
FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 49. ed. São Paulo: Global, 2004.
HOLANDA, Sergio Buarque de. Em torno da obra de Lima Barreto. In: Cobra de Vidro. 2. ed. São Paulo: Perspectiva; Secretaria da Cultura, Ciência e Tecnologia do Estado de São Paulo, 1978, p. 131-46.
LINS, Osman. Lima Barreto e o espaço romanesco. São Paulo: Ática, 1976.
MONTENEGRO, Olívio. Lima Barreto. In: O romance brasileiro. Rio de Janeiro: José Olympio, 1953, p.142-158.
PRADO, Antonio Arnoni. Lima Barreto: o crítico e a crise. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
PROENÇA, Manuel Cavalcante. Lima Barreto: sobre a obra de Lima Barreto. In: Estudos literários. 3. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1982, p. 67-98.
QUADROS, B. Primeiros contatos com Lima Barreto. Prefácio. In: BARRETO, Lima. Correspondência ativa e passiva. Vol. 2. Obras Completas. São Paulo: Brasiliense, 1956, p. 9-14.
SANTOS, Antônio Noronha. Prefácio. In: BARRETO, Lima. Correspondência ativa e passiva. Vol. 1. São Paulo: Brasiliense, 1956.
VERÍSSIMO, José. Carta a Lima Barreto. In: BARRETO, L. Correspondência ativa e passiva. Vol. 2. Obras Completas. São Paulo: Brasiliense, 1956.
VIEIRA, José. O Lima Barreto que eu conheci. In: BARRETO, Lima. Triste fim de Policarpo Quaresma. Edición crítica, Antonio Houaiss y Carmem Lúcia Negreiros de Figueiredo, coordinadores. 1ª edición Madrid; París; México; Buenos Aires; São Paulo; Lima; Guatemala; San José de Costa Rica; Santiago de Chile: ALLCA XX, 1997, p. 461-65.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Manoel Freire
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.