The huge continuous parable

Authors

  • Mateus Baldi Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2024.223910

Keywords:

Rubem Fonseca, Dashiell Hammett, Senselessness of reality, Hosting

Abstract

The article aims to read authors Dashiell Hammett and Rubem Fonseca from the "senselessness of reality" present in their novels. Drawing on the Flitcraft Parable, a narrative embedded in Hammett's novel The Maltese Falcon (1930), we outline how the effects of the first noir literature spread to the Brazilian author Rubem Fonseca and his novel A grande arte (1983). Supported by the notion of "hosting” formulated by Silviano Santiago (2023), we bring the two novels together to demonstrate how both dealt with the representation of urban society in different moments of the 20th century.

Downloads

Author Biography

  • Mateus Baldi, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    É doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Literatura, Cultura e Contemporaneidade da PUC-Rio, no qual defendeu mestrado sobre o disco Transa, de Caetano Veloso. Graduada em Comunicação Social -- Jornalismo pela PUC-Rio.

References

BENJAMIN, Walter. Baudelaire e a modernidade. Minas Gerais: Autêntica, 2015.

BOTELHO, André; HOMBEECK, Lucas van. O balão, o serrote e o indivíduo: cosmopolítica do memorialismo modernista. Revista Brasileira de Sociologia, Vol 10, No. 25, Mai-Ago/2022, p. 54.

CONDE, Miguel. RESENHA DE FISIOLOGIA DA COMPOSIÇÃO, DE SILVIANO SANTIAGO. Machado de Assis em Linha, São Paulo, v. 14, p. 1-7, 2021. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1983-682120211413.

ELLROY, James. The poet of collision. Disponível em: https://www.theguardian.com/books/2007/sep/29/crime.fiction. Acesso em: 01/04/2024.

FIGUEIREDO, Vera Lucia Follain de. A ficção equilibrista: narrativa, cotidiano e política. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Belo Horizonte: Relicário. 2020.

FISHER, Mark. Realismo capitalista: é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo?. São Paulo: Autonomia Literária, 2019.

FONSECA, Rubem. A grande arte. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2010b.

FONSECA, Rubem. Feliz ano novo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

FONSECA, Rubem. O cobrador. Rio de Janeiro: Agir, 2010a.

GOMES, Renato Cordeiro. Todas as cidades, a cidade: literatura e experiência urbana. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

HAMMETT, Dashiell. O falcão maltês. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

https://jacobin.com/2021/04/ernest-hemingway-ken-burns-docuseries-documentary-review-pbs-fbi. Acesso em: 03/07/2023.

JONES, Eileen. Ernest Hemingway Was a Leftist Who Was Hounded By the FBI. Disponível em: https://jacobin.com/2021/04/ernest-hemingway-ken-burns-docuseries-documentary-review-pbs-fbi. Acesso em: 03/07/2023.

PRYSTHON, Ângela. Rubem Fonseca e o pós-modernismo literário brasileiro. Signótica, Goiânia, v. 11, p. 9-27, jan. 1999.

RESENDE, Beatriz. Contemporâneos: expressões da literatura brasileira no século XXI. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2008.

SANTIAGO, Silviano. Grafias de vida: a morte. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.

SANTIAGO, Silviano. Vale quanto pesa: ensaios sobre questões político-culturais. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

TAVARES, Braulio. Albert Camus, Dashiell Hammett e o absurdo. Disponível em: http://mundofantasmo.blogspot.com/2017_03_04_archive.html. Acesso em: 01/04/2024.

TODOROV, Tzvetan. Tipologia do romance policial. In: Poética da prosa. São Paulo: Unesp, 2018.

VARGAS LLOSA, Mario. A grande paródia. In: FONSECA, Rubem. A grande arte. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2010.

Published

2024-11-18

Issue

Section

Tema livre