From reading to reinterpretation: a report on practical experience based on oral literature and multissemiotic experimentation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2015.98048

Keywords:

Experimentation, reading, production, semiotic experimentation

Abstract

This article is a report on practical experience that aims to discuss oral literature and multissemiotic experimentation from Portuguese classes in the first year of high school at the Colégio São Domingos, in 2013 (São Paulo, Brazil). The proposal, which sewed reception and production, was launched on the basis of book Quem conta um conto aumenta um ponto. In the process of (re)readings, other narratives were unfolding, showing a plurality of modes, semiosis, views and experiences.

References

AGUIAR E SILVA, Vítor Manuel. Teoria da literatura. Coimbra: Livraria Almedina, 1990.

BORGES, Jorge Luís. Ficções. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CALVINO, Italo. Se um viajante numa noite de inverno. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

CAMPOS, Haroldo. Da transcriação poética e semiótica da operação tradutora. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2011.

CASTANHA, Marilda. A linguagem visual no livro sem texto. IN: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008.

DEWEY, John. Experience and education. Nova York: The Macmillam Company, 1947.

DIONISO, Angela Paiva; VASCONCELOS, Leila Janot de. Multimodalidade, gênero textual e leitura. In: Multiletramento na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2000.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? 10 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

LARROSA, Jorge. A operação ensaio: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. In: Revista Educação e Realidade. Porto Alegre: UFRGS, v. 29, p. 27 -43, jan./jun., 2004.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MARTÍN-BARBERO, J. Novos regimes de visualidade e descentramentos culturais. In: VALTER, F. (org.). Batuques, fragmentações e fluxos. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

MORIN, Edgar. O desafio do século XXI: Religar os conhecimentos. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.

MORIN, Edgar. Educar na era planetária: O pensamento complexo como aprendizagem no erro e na incerteza humana. São Paulo: Cortez, 2003.

MULTIRIO. A escola entre mídias. Rio de Janeiro: MultiRio, 2011.

PRÓ REITORIA DE EXTENSÃO. Quem conta um conto aumenta um ponto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998, v. 17 (Coleção Quem Sabe Faz).

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: Diversidade cultural e de linguagem na escola. In: Multiletramento na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

Published

2015-12-29

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MEDEIROS, Juliana Pádua Silva. From reading to reinterpretation: a report on practical experience based on oral literature and multissemiotic experimentation. Literartes, São Paulo, Brasil, n. 4, p. 123–139, 2015. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2015.98048. Disponível em: https://journals.usp.br/literartes/article/view/98048.. Acesso em: 22 jul. 2024.