A study about the effects and contributions of work with theater practices for the formation of literary readers

Authors

  • Fabiana Giovani Universidade Federal de Santa Catarina- UFSC
  • Fernanda Cavalheiro Granato Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2020.171500

Keywords:

formation of readers, theatrical practices, literary readers

Abstract

The following work is a didactic experimentation directly associated with the creation and rescue of literary readers. The author's proposal is based on the theatrical practices within the classroom as an incentive and encouragement for reading due to an obsolete educational system that did not reformulate the proposal to talk with the new students and new reading formats. In search of an amplitude that generated greater consistency in the work, the author sought practical and theoretical references, regarding theater history, in the following authors Zilberman (2003), Colomer (2007) and Silva (2009).. Finally, we realize that in order to obtain greater results the work with theatrical practices must be carried out throughout the school year, not only in a quarter.

Author Biographies

  • Fabiana Giovani, Universidade Federal de Santa Catarina- UFSC

    Professora adjunta da Universidade Federal de Santa Catarina.

  • Fernanda Cavalheiro Granato, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

    Mestranda no programa de Metrado Profissional em Ensino de Línguas 

References

Abril. Teatro Vivo: introdução e história. São Paulo: Abril Cultural, 1976.

COLOMER, Teresa. [tradução Laura Sandroni] Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

D’Avila Et. All. Do mundo da teoria para os efeitos da teoria no mundo: diálogos entre forma(n)dos em perspectiva. In: ALVAREZ, I. M. J. GIOVANI. F. (Orgs.) Embates dialógicos nas formações inicial e continuada: significando práticas e constituindo olhares. São Paulo: Pedro e João Editores, 2013.

DÓRIA, Lílian Maria Fleury Teixeira. Linguagem do teatro brasileiro. Curitiba: InterSaberes, 2012.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Tradução, André Cechinel. 2.ed. Florianópolis. Ed. Da UFSC, 2013.

KOUDELA, Ingrid. Jogos teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2006.

MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. 6. ed. São Paulo: Global, 2004.

MARLI ANDRÉ. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. In: Cadernos de pesquisa, n. 113, p. 51 – 64. Julho, 2001. Disponível em: < http://nead.uesc.br/arquivos/Biologia/modulo_7_bloco_1/tcc/texto_2_pesquisa_em_educacao_buscando_rigor_e_qualidade.pdf> acesso em julho de 2018.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Editora Perspectiva, 2008.

PEIXOTO, Fernando. O que é teatro? (Coleção Primeiros Passos) São Paulo: Brasiliense, 2006.

REVERBEL, Olga. Jogos teatrais na escola: Atividades globais de expressão. São Paulo: Scipione, 2002.

REVERBEL, Olga. Teatro na sala de aula. Rio de Janeiro: José Olympio, 1978.

SILVA, Vera Maria. Leitura literária & outras leituras: impasses e alternativas no trabalho do professor. Belo Horizonte: RHJ, 2009.

SPOLIN, Viola. [tradução Ingrid Koudela] Jogos teatrais na sala de aula: um manual para o professor. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11. ed. São Paulo: Global, 2003.

Published

2020-12-30

How to Cite

GIOVANI, Fabiana; GRANATO, Fernanda Cavalheiro. A study about the effects and contributions of work with theater practices for the formation of literary readers. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 13, p. 83–102, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2020.171500. Disponível em: https://journals.usp.br/literartes/article/view/171500.. Acesso em: 8 apr. 2025.