Fairy tales in early childhood education: preparing teachers to train readers
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2020.167219Keywords:
children's literature, teaching, fairy tale, extension projectAbstract
The article aims to disseminate an extension project developed by students of the Pedagogy course at the Faculty of Higher Education of Linhares (Faceli), in the public schools of Early Childhood Education of the municipality that qualifies an institution that is part of. The material of this work allows a reflection on the importance of the basic education teacher training as a reader trainer, since the use of literature makes it urgent in teaching practice. The importance of the project is due to the fairy tale genre, when applied efficiently, it is an instrument capable of creating opportunities for the child's interaction with the universe of imagination and also improving even more the critical development of teaching in training. In this context, the article seeks to demonstrate the importance of the project developed by the institution of higher education, proven by the practice of students, which can use and stimulate children for literary knowledge, which occurs not only in the middle of books, but also by immersion in literary spaces, which occurs, in this case, through reading projects such as the one described here.
References
Ariès, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2 Edição. Rio de Janeiro: Guanabara,
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São
Paulo. Editora Cortez, 1989.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil:
impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
BETTELHEIM, B. A Psicanálise dos Contos de Fadas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.
CAMPELLO, S. B. et al. A coleção da biblioteca escolar na perspectiva dos Parâmetros
Curriculares Nacionais. Informação & Informação, Londrina, v.6, n.2, p.71-88, 2001.
COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. 2. Ed. São Paulo: Editora Contexto,
GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. Cascavel: ASSOESTE, 1984.
LÜDKE, Menga; CRUZ Giseli Barreto e. Aproximando universidade e escola de
educação básica pela pesquisa. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 125, maio/ago. 2005.
PASSETTI, E. Anarquismos e sociedade de controle. São Paulo: Cortez, 2003.
SILVA, Vera Maria Tietzmann. Literatura infantil brasileira: um guia para professores e
promotores de leitura. 2. Ed. Goiânia, GO.: Cânone Editorial, 2009.
ZILBERMAN, Regina. Como e por que ler a literatura infantil brasileira. Rio de Janeiro,
R.S.: Objetiva, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Poliana Bernabe Leonardeli, Andréa Scopel Piol
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).