The construction of the narrative logic in Mauricio de Sousa’s “semimanga”

Authors

  • Glayci Kelli Reis da Silva Xavier Universidade Federal FluminenseColégio Pedro II

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2018.139921

Keywords:

Semiolinguistics, Narrative Mode, Narrative Logic, Monica Teen.

Abstract

This paper analyzes the construction of the narrative logic in the Turma da Mônica Jovem “semimanga”, created by Mauricio de Sousa, respected Brazilian cartoonist, using, as corpus of analysis, a specific edition of this comic book, that brings a story composed by micronarratives that are intertwined. The main theoretical basis used was the Semiolinguistics Theory, by Patrick Charaudeau (1992; 2009), related to the discourse organization modes, emphasizing the narrative mode and the organization of narrative logic.

Author Biography

  • Glayci Kelli Reis da Silva Xavier, Universidade Federal FluminenseColégio Pedro II

    Glayci é doutora em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal Fluminense (UFF). É professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) no Colégio Pedro II (40h DE), ministrando aulas de Língua Portuguesa e Literatura. Além disso, é Professora Supervisora (Orientadora) do Programa de Residência Docente (Especialização Lato Sensu) do CPII. É vice-líder do Grupo de Pesquisa LEPELL/CPII (Laboratório de Estudo de Práticas Educativas em Língua Portuguesa e Literatura)

References

AMOSSY, Ruth; PIERROT, Anne Herschberg. Estereotipos y clichés. 1 ed. 4 reimp. Buenos Aires: Eudeba, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Trad. Lea Novaes. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 1990.

CHARAUDEAU, Patrick. Grammaire du sens et de l’expression. Paris, Hachette, 1992.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. 1. ed., 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2009.

CHARAUDEAU, Patrick. Identidade linguística, identidade cultural: uma relação paradoxal. In: LARA, G. P.; LIMBERTI, R. P. (org.). Discurso e (Des)igualdade social. São Paulo: Contexto, 2015. p. 13-29.

EISNER, Will. Narrativas Gráficas. São Paulo: Devir, 2005.

FITTIPALDI, Ciça. O que é uma imagem narrativa. In: OLIVEIRA, Ieda (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008.

GANCHO, Cândida Vilares. Como analisar narrativas. 9. ed. São Paulo: Ática, 2006.

LUYTEN, Sônia Bide. Mangá: o poder dos quadrinhos japoneses. 3 ed. São Paulo: Hedra, 2012.

SANTAELLA, L. Matrizes da Linguagem do Pensamento: Sonora, Visual, Verbal. 1 ed. São Paulo: Iluminuras, 2005.

SOUSA, Maurício. Turma da Mônica Jovem, nº 63. “Dia das Bruxas”. São Paulo: Panini Brasil, outubro de 2013.

Published

2018-10-31

How to Cite

XAVIER, Glayci Kelli Reis da Silva. The construction of the narrative logic in Mauricio de Sousa’s “semimanga”. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 8, 2018. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2018.139921. Disponível em: https://journals.usp.br/literartes/article/view/139921.. Acesso em: 20 may. 2024.