Narrative strategies of new fantastic discourses in Murilo Rubião’s tales, as an escape route to the prohibitions of the hard times of Brazilian military dictatorship in “Botão de Rosa”, from O convidado (1974)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2016.115129Keywords:
Fantastic discourse, construction narrative mechanisms, Brazilian military dictatorship, Murilo Rubião.Abstract
The fantastic discourse, as Todorov and other scholars of this fictional trend, is considered an escape route to the prohibitions of different barriers of censorship. Brazilian criticism is unanimous on inscribing the work of MuriloRubião (1916–1991) upon this literary trend. “Botão de Rosa”, a tale of his book O convidado (1974), illustrates the first decade of the military dictatorship, established in 1964, exposing the illness of the hard years of Brazilian military dictatorship, which lasted twenty-one years, only being surpassed in 1985. In this tale, the author would expose his critical view of the regime. The construction narrative mechanisms employed by Rubião in his tale lay bare unusual situations to the regime.References
ARÁN, Pampa O. El fantástico literario. Aportes teóricos. Madrid: Tauro,1999.
BESSIÈRE, Irène. El relato fantástico: forma mixta de caso y adivinanza. In: ROAS, David (intr., compil. e bibl.). Teorías de lo fantástico. Madrid: Arco/ Libros, 2001, p. 83-104.
CAMPRA, Rosalba. Territorios de la ficción – lo fantástico. Salamanca: Renacimiento, 2008.
CANDIDO, Antonio. A nova narrativa. In: Educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Ática,1987, p. 199-215.
CHIAMPI, Irlemar. O realismo maravilhoso. São Paulo: Perspectiva, 1980.
ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
FURTADO, Filipe. Os discursos do metaempírico. In: SEIXO, Maria Alzira (Org.). O fantástico na arte contemporánea. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian,1992, p. 51-57.
FURTADO, Filipe. Fantástico (modo).E-Dicionário de Termos Literários.In: Carlos Ceia (coord.), 2009.Disponível em:http://www.edtl.com.pt.Acessado em: 26-07-2011.
GINWAY, Mary Elizabeth.Visão alienígena: ensaio sobre ficção científica brasileira. São Paulo: Devir, 2010.
GORDON, Andrew M. Introdução. In: GINWAY, M. Elizabeth. Visão alienígena: ensaio sobre ficção científica brasileira. São Paulo: Devir, 2010, p. 11-14.
PRADA OROPEZA, Renato. El discurso fantástico contemporáneo: tensión semántica y efecto estético. In: Semiosis, Tercera época, 2, (3), p. 54-76, enero-junio, 2006.
RUBIÃO, Murilo. Obra completa. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
RUBIÃO, Murilo. As unhas. In: GARCÍA, Flavio; BATALHA, Maria Cristina. Murilo Rubião 20 anos depois de sua morte. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013, p. 125-130.
ROAS, David. Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico. Madrid: Páginas de Espuma, 2011.
TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Flavio García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).