Narrative strategies of new fantastic discourses in Murilo Rubião’s tales, as an escape route to the prohibitions of the hard times of Brazilian military dictatorship in “Botão de Rosa”, from O convidado (1974)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2016.115129

Keywords:

Fantastic discourse, construction narrative mechanisms, Brazilian military dictatorship, Murilo Rubião.

Abstract

The fantastic discourse, as Todorov and other scholars of this fictional trend, is considered an escape route to the prohibitions of different barriers of censorship. Brazilian criticism is unanimous on inscribing the work of MuriloRubião (1916–1991) upon this literary trend. “Botão de Rosa”, a tale of his book O convidado (1974), illustrates the first decade of the military dictatorship, established in 1964, exposing the illness of the hard years of Brazilian military dictatorship, which lasted twenty-one years, only being surpassed in 1985. In this tale, the author would expose his critical view of the regime. The construction narrative mechanisms employed by Rubião in his tale lay bare unusual situations to the regime.

Author Biography

  • Flavio García, Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ)

    Pós-Doutor pela Universidade de Coimbra (UC, 2016), pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2012) e pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ, 2008); Doutor pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio, 1999); Mestre pela Universidade Federal Fluminense (UFF, 1995); Professor Associado da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); Bolsista PROCIÊNCIA (UERJ/FAPERJ); Coordenador do Seminário Permanente de Estudos Literários da UERJ (SePEL.UERJ), do Núcleo de Estudos do Fantástico da UERJ (NEF.UERJ) e da Unidade de Desenvolvimento Tecnológico Laboratório Multidisciplinar e Multiusuário de Semiótica (UDT-LABSEM); Co-coordenador de Dialogarts Publicações; Editor, juntamente com a Profa. Dra. Darcilia Simões, do Caderno Seminal Digital e, juntamente com o Prof. Dr. Júlio França, da Revista Abusões.

References

ARÁN, Pampa O. El fantástico literario. Aportes teóricos. Madrid: Tauro,1999.

BESSIÈRE, Irène. El relato fantástico: forma mixta de caso y adivinanza. In: ROAS, David (intr., compil. e bibl.). Teorías de lo fantástico. Madrid: Arco/ Libros, 2001, p. 83-104.

CAMPRA, Rosalba. Territorios de la ficción – lo fantástico. Salamanca: Renacimiento, 2008.

CANDIDO, Antonio. A nova narrativa. In: Educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Ática,1987, p. 199-215.

CHIAMPI, Irlemar. O realismo maravilhoso. São Paulo: Perspectiva, 1980.

ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

FURTADO, Filipe. Os discursos do metaempírico. In: SEIXO, Maria Alzira (Org.). O fantástico na arte contemporánea. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian,1992, p. 51-57.

FURTADO, Filipe. Fantástico (modo).E-Dicionário de Termos Literários.In: Carlos Ceia (coord.), 2009.Disponível em:http://www.edtl.com.pt.Acessado em: 26-07-2011.

GINWAY, Mary Elizabeth.Visão alienígena: ensaio sobre ficção científica brasileira. São Paulo: Devir, 2010.

GORDON, Andrew M. Introdução. In: GINWAY, M. Elizabeth. Visão alienígena: ensaio sobre ficção científica brasileira. São Paulo: Devir, 2010, p. 11-14.

PRADA OROPEZA, Renato. El discurso fantástico contemporáneo: tensión semántica y efecto estético. In: Semiosis, Tercera época, 2, (3), p. 54-76, enero-junio, 2006.

RUBIÃO, Murilo. Obra completa. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

RUBIÃO, Murilo. As unhas. In: GARCÍA, Flavio; BATALHA, Maria Cristina. Murilo Rubião 20 anos depois de sua morte. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013, p. 125-130.

ROAS, David. Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico. Madrid: Páginas de Espuma, 2011.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992.

Published

2016-12-27

How to Cite

GARCÍA, Flavio. Narrative strategies of new fantastic discourses in Murilo Rubião’s tales, as an escape route to the prohibitions of the hard times of Brazilian military dictatorship in “Botão de Rosa”, from O convidado (1974). Literartes, São Paulo, Brasil, n. 6, p. 26–45, 2016. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2016.115129. Disponível em: https://journals.usp.br/literartes/article/view/115129.. Acesso em: 22 jul. 2024.