The text plan concept: contributions to the writing planning process

Authors

  • Ana Lúcia Tinoco Cabral Universidade Cruzeiro do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v26i2p241-259

Keywords:

reading skill, writing skill, text plan, text planning, argumentative text.

Abstract

Students - at different levels, ranging from early grades up to PhD - face problems both on comprehension and text production. This paper focuses on the text plan concept according to the DTA (Discourse Text Analysis) approach, i.e., a principle of organization that allows students to put into practice the production intention as well as to arrange text information while producing; being responsible for the text compositional structure (Adam, 2008). The study analyzes the relation between text plan and the writing planning process, in which the first one provides the second with theoretical support. In order to develop such research, the study covers some issues related to the reading skill, analyzes an argumentative text as per its textual plan, and presents some reflections on the writing process, focusing on the relation between textual plan and the writing planning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Lúcia Tinoco Cabral, Universidade Cruzeiro do Sul

    Possui graduação em Língua e Literatura Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP (1980), mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP (2000) e doutorado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP (2005). Realizou pesquisa de Pós-doutorado na École des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS), Paris. Atualmente é pesquisadora colaboradora da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, pesquisadora e professora da pós-graduação em Linguística da Universidade Cruzeiro do Sul. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Leitura e Redação, atuando principalmente nos seguintes temas: linguagem argumentativa, interação na linguagem e pragmática; educação a distância e uso da linguagem em ambientes virtuais de aprendizagem.

     

Published

2013-12-16

How to Cite

CABRAL, Ana Lúcia Tinoco. The text plan concept: contributions to the writing planning process. Linha D’Água, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 241–259, 2013. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v26i2p241-259. Disponível em: https://journals.usp.br/linhadagua/article/view/64266.. Acesso em: 20 may. 2024.