Epistolary genres in the digital age: perspectives for teaching-learning Portuguese
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i4p193-211Keywords:
Motivational letter, Support letter, Retextualization, Writing, TeachingAbstract
Among the challenges of teaching and learning textual production, there is an urgent need to promote meaningful practices that involve real interlocutors, without restricting school texts to teacher-led reading. Furthermore, it is important to propose activities that reflect on emerging themes in society and the school community, such as adolescent mental health. With this in mind, we aim to present/discuss a proposal for teaching textual production through motivational letters conducted with 2nd-grade high school students at a public school in Bahia. Grounded in the didactic sequence procedure on the genre (Dolz; Noverraz; Schneuwly, 2011 [2004]), students carried out a retextualization activity resulting in letters, which were displayed on a mural in the school's common area, aiming to support emotionally vulnerable individuals and direct them to specialized health services. The analysis of two letters written jointly by two pairs of students revealed that the practice provided not only learning in written expression but also the construction of knowledge to play a social role in different fields of human activity. Furthermore, we noticed that, in the letters prepared, characteristics emerged that consolidate them as motivational letters or support letters.
Downloads
References
AMORIM, M. M. P. O hipertexto no ensino (app)rendizagem: a retextualização no meio digital. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2021. Disponível em: https://repositorio.cepelin.org/index.php/repositorioppglintesesdissertaco/article/view/2240. Acesso em: 03 abr. 2024.
ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. 1.ed. 14. reimpressão. São Paulo: Parábola Editorial, 2015 [2003].
ARAÚJO, J. Constelação de gêneros: a construção de um conceito. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2021.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.
BUNZEN, C. Cartas pessoais nos manuais escolares: letramento escolar? Revista Intercâmbio, v. 13, 2004. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/3979. Acesso em: 23 set. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.
CAVALCANTE, M. M.; SILVA, T. S.; SILVA, Y. W. Dimensões analíticas da Linguística Textual. In: LIMA, A. H. V; SOARES, M. E.; CAVALCANTE, S. A. S. (Orgs.). Linguística geral: os conceitos que todos precisam conhecer. São Paulo: Editora Pimenta Cultural, 2020, p. 17-41. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/_files/ugd/c6b165_6f21083404ff4f2e977460fd7f35e73b.pdf. Acesso em: 21 jan. 2023.
CHAPLA, A. L. et al. Correlação entre comportamentos de risco à saúde e depressão em adolescentes. Caderno de Educação Física e Esporte. Marechal Cândido Rondon, v. 14, n. 2, p. 29-36, jul./dez. 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7956793. Acesso em: 10 abr. 2024.
DELL’ISOLA, R. L. P. Retextualização de gêneros escritos. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
DEPRESSION – In memory of Robin Williams. WCircle. 2019. Disponível em: https://www.vwscircle.com/index.php/2019/09/06/depression-in-memory-of-robin-williams/. Acesso em: 12 jul. 2020
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. 3. ed. Campinas: Mercado das Letras, 2011 [2004], p. 81-108.
IBGE. Maetinga, 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ba/maetinga.html. Acesso em: 15 abr. 2024.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: o que são e como se constituem. Recife: Universidade Federal de Pernambuco. Texto inédito, 2000.
MARCUSCHI, L.A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010 [2000].
MATENCIO, M. L. M. Atividades de (re)textualização em práticas acadêmicas: um estudo do resumo. Scripta, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 109-122, 2002. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/12453. Acesso em: 11 jan. 2025.
PARABOLICAMARÁ. Intérprete e compositor: GIL, G. In: Parabolicamará. Intérprete: GIL, G. WEA, 1991. CD. (4min30s)
ROJO, R.; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
RODRIGUES, L. G. B. O enunciado do aluno e a variação de tom no gênero discursivo cartas. Macabéa – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 7., n. 1, p. 137-155, jan./jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.47295/mren.v7i1.1525
SÁ, J. N.; CASOTTI, J. B. C. Prática de leitura e produção de textos: o trabalho com o gênero carta do leitor no Ensino Médio. Gláuks – Revista de letras e artes, Viçosa, v. 16, n. 1, p. 199-212, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Adriana-Dellagnelo/publication/348479472_Producao_Escrita_em_Livros_Didaticos_de_Lingua_Estrangeira_Um_Olhar_Para_os_Generos_Textuais/links/600080f2a6fdccdcb851eaf4/Producao-Escrita-em-Livros-Didaticos-de-Lingua-Estrangeira-Um-Olhar-Para-os-Generos-Textuais.pdf#page=12. Acesso em: 15 abr. 2024.
SCARPATI, B. G.; GOMES, K. M. Depressão na adolescência: causas, sintomas e tratamento. Revista de Iniciação Científica, Criciúma, v. 18, n. 2, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.unesc.net/ojs/index.php/iniciacaocientifica/article/view/6031/5591. Acesso em: 13 abr. 2024.
SETEMBRO Amarelo: como conversar com alguém que está pensando em cometer suicídio. G1, 09 set. 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/ciencia-e-saude/noticia/2019/09/09/setembro-amarelo-como-conversar-com-alguem-que-esta-pensando-em-cometer-suicidio.ghtml. Acesso em: 28 maio 2020.
SILVA, G. A. C. et al. Causas de depressão em crianças e adolescentes. RESU – Revista Educação em Saúde, v. 7, suplemento 1, p. 189-199, 2019. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/educacaoemsaude/article/view/3805/2643. Acesso em: 14 abr. 2024.
SILVA, J. Q. G. Um estudo sobre o gênero carta pessoal: das práticas comunicativas aos indícios de interatividade na escrita dos textos. 2002. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Letras – Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/padrao_cms/documentos/profs/romulo/UM%20estudo%20sobre%20o%20g%C3%AAnero%20carta%20pessoal%20de%20JANE%20QUINTILIANO.pdf. Acesso em: 23 set. 2020.
TRAVAGLIA, N. G. Tradução retextualização: tradução numa perspectiva textual. Uberlândia: Edufu, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marina Martins Pinchemel-Amorim, Márcia Helena de Melo Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.