Epistolary genres in the digital age: perspectives for teaching-learning Portuguese

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i4p193-211

Keywords:

Motivational letter, Support letter, Retextualization, Writing, Teaching

Abstract

Among the challenges of teaching and learning textual production, there is an urgent need to promote meaningful practices that involve real interlocutors, without restricting school texts to teacher-led reading. Furthermore, it is important to propose activities that reflect on emerging themes in society and the school community, such as adolescent mental health. With this in mind, we aim to present/discuss a proposal for teaching textual production through motivational letters conducted with 2nd-grade high school students at a public school in Bahia. Grounded in the didactic sequence procedure on the genre (Dolz; Noverraz; Schneuwly, 2011 [2004]), students carried out a retextualization activity resulting in letters, which were displayed on a mural in the school's common area, aiming to support emotionally vulnerable individuals and direct them to specialized health services. The analysis of two letters written jointly by two pairs of students revealed that the practice provided not only learning in written expression but also the construction of knowledge to play a social role in different fields of human activity. Furthermore, we noticed that, in the letters prepared, characteristics emerged that consolidate them as motivational letters or support letters.

Downloads

Author Biographies

  • Marina Martins Pinchemel-Amorim, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

    Doutoranda em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Brasil. Professora da Secretaria de Educação do Estado da Bahia, Brasil. 

  • Márcia Helena de Melo Pereira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

    Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas, Brasil (2005). Professora Adjunta na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Brasil.

References

AMORIM, M. M. P. O hipertexto no ensino (app)rendizagem: a retextualização no meio digital. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2021. Disponível em: https://repositorio.cepelin.org/index.php/repositorioppglintesesdissertaco/article/view/2240. Acesso em: 03 abr. 2024.

ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. 1.ed. 14. reimpressão. São Paulo: Parábola Editorial, 2015 [2003].

ARAÚJO, J. Constelação de gêneros: a construção de um conceito. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2021.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BUNZEN, C. Cartas pessoais nos manuais escolares: letramento escolar? Revista Intercâmbio, v. 13, 2004. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/3979. Acesso em: 23 set. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.

CAVALCANTE, M. M.; SILVA, T. S.; SILVA, Y. W. Dimensões analíticas da Linguística Textual. In: LIMA, A. H. V; SOARES, M. E.; CAVALCANTE, S. A. S. (Orgs.). Linguística geral: os conceitos que todos precisam conhecer. São Paulo: Editora Pimenta Cultural, 2020, p. 17-41. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/_files/ugd/c6b165_6f21083404ff4f2e977460fd7f35e73b.pdf. Acesso em: 21 jan. 2023.

CHAPLA, A. L. et al. Correlação entre comportamentos de risco à saúde e depressão em adolescentes. Caderno de Educação Física e Esporte. Marechal Cândido Rondon, v. 14, n. 2, p. 29-36, jul./dez. 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7956793. Acesso em: 10 abr. 2024.

DELL’ISOLA, R. L. P. Retextualização de gêneros escritos. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

DEPRESSION – In memory of Robin Williams. WCircle. 2019. Disponível em: https://www.vwscircle.com/index.php/2019/09/06/depression-in-memory-of-robin-williams/. Acesso em: 12 jul. 2020

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. 3. ed. Campinas: Mercado das Letras, 2011 [2004], p. 81-108.

IBGE. Maetinga, 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ba/maetinga.html. Acesso em: 15 abr. 2024.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: o que são e como se constituem. Recife: Universidade Federal de Pernambuco. Texto inédito, 2000.

MARCUSCHI, L.A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010 [2000].

MATENCIO, M. L. M. Atividades de (re)textualização em práticas acadêmicas: um estudo do resumo. Scripta, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 109-122, 2002. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/12453. Acesso em: 11 jan. 2025.

PARABOLICAMARÁ. Intérprete e compositor: GIL, G. In: Parabolicamará. Intérprete: GIL, G. WEA, 1991. CD. (4min30s)

ROJO, R.; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

RODRIGUES, L. G. B. O enunciado do aluno e a variação de tom no gênero discursivo cartas. Macabéa – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 7., n. 1, p. 137-155, jan./jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.47295/mren.v7i1.1525

SÁ, J. N.; CASOTTI, J. B. C. Prática de leitura e produção de textos: o trabalho com o gênero carta do leitor no Ensino Médio. Gláuks – Revista de letras e artes, Viçosa, v. 16, n. 1, p. 199-212, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Adriana-Dellagnelo/publication/348479472_Producao_Escrita_em_Livros_Didaticos_de_Lingua_Estrangeira_Um_Olhar_Para_os_Generos_Textuais/links/600080f2a6fdccdcb851eaf4/Producao-Escrita-em-Livros-Didaticos-de-Lingua-Estrangeira-Um-Olhar-Para-os-Generos-Textuais.pdf#page=12. Acesso em: 15 abr. 2024.

SCARPATI, B. G.; GOMES, K. M. Depressão na adolescência: causas, sintomas e tratamento. Revista de Iniciação Científica, Criciúma, v. 18, n. 2, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.unesc.net/ojs/index.php/iniciacaocientifica/article/view/6031/5591. Acesso em: 13 abr. 2024.

SETEMBRO Amarelo: como conversar com alguém que está pensando em cometer suicídio. G1, 09 set. 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/ciencia-e-saude/noticia/2019/09/09/setembro-amarelo-como-conversar-com-alguem-que-esta-pensando-em-cometer-suicidio.ghtml. Acesso em: 28 maio 2020.

SILVA, G. A. C. et al. Causas de depressão em crianças e adolescentes. RESU – Revista Educação em Saúde, v. 7, suplemento 1, p. 189-199, 2019. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/educacaoemsaude/article/view/3805/2643. Acesso em: 14 abr. 2024.

SILVA, J. Q. G. Um estudo sobre o gênero carta pessoal: das práticas comunicativas aos indícios de interatividade na escrita dos textos. 2002. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Letras – Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/padrao_cms/documentos/profs/romulo/UM%20estudo%20sobre%20o%20g%C3%AAnero%20carta%20pessoal%20de%20JANE%20QUINTILIANO.pdf. Acesso em: 23 set. 2020.

TRAVAGLIA, N. G. Tradução retextualização: tradução numa perspectiva textual. Uberlândia: Edufu, 2003.

Published

2024-12-27

How to Cite

PINCHEMEL-AMORIM, Marina Martins; PEREIRA, Márcia Helena de Melo. Epistolary genres in the digital age: perspectives for teaching-learning Portuguese. Linha D’Água, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 193–211, 2024. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v37i4p193-211. Disponível em: https://journals.usp.br/linhadagua/article/view/224378.. Acesso em: 17 apr. 2025.