Description and analysis of an interdisciplinary project on Covid-19: a scientific dissemination proposal from the 3MT genre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i2p161-183

Keywords:

Scientific literacy, Three Minute Thesis, Didactic model of genre, Coronavirus, Health literacy

Abstract

The aim of this article is to describe a project for the scientific dissemination of videos about Covid-19 focusing on primary school students (6 to 11 years old) in a school in the northwest of São Paulo state. It also aims to present the results of the analysis of two of the scripts and videos, highlighting linguistic and multimodal aspects based on the theoretical-methodological framework of Sociodiscursive Interactionism (ISD) and the didactic genre model (3MT), in order to verify similarities and differences with the genre model of the 3MT proposed by Abreu-Tardelli (2020; 2021). The criteria for the videos’ selection was the ones that had the highest number of views on YouTube. The analysis highlights the presence of explicative sequences, voices in direct speech to present the problematization and resolution phase, and the use of comparisons of the theme with familar locations and comparisons of scientific terms with everyday actions, showing a close approximation with the proposal of 3MT. It also contributes to health literacy, as they highlight the importance of considering language usage strategies to be understood by the target audience, as proposed by the 3MT.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lilia Santos Abreu-Tardelli, Universidade Estadual Paulista

    Doutora em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Docente da Universidade Estadual Paulista (Brasil).

  • Gabriela Aguiar de Oliveira, Universidade Paulista

    Graduanda em Psicologia pela Universidade Paulista (Brasil).

References

ABREU-TARDELLI, L. S. Da ciência para a sociedade: um estudo dos gêneros textuais para a divulgação científica. Projeto de pesquisa. Instituto de Biociências, Letras, 2020.

ABREU-TARDELLI, L. S. Para além da academia: por que, para quem e como divulgar ciência. Conferência 33a Semana de Letras Ibilce, maio 2021.

ABREU-TARDELLI, L. S.; CARDOSO, F. Apresentação oral em live para a divulgação científica: o modelo didático de um gênero. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, v. 26, n. 1, p. 96-120, 2022. DOI: https://doi.org/10.34019/1982-2243.2022.v26.38969.

BRONCKART, J.-P. Atividades de Linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: Editora da PUC-SP, EDUC, 1999.

BRONCKART, J.-P. Os gêneros de textos e os tipos de discurso como formatos das interações propiciadoras de desenvolvimento. In: BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. 1 ed. Trad. Anna Rachel Machado; Maria de Lourdes Meirelles Matencio. Campinas: Mercado de Letras, 2006, p. 121-160.

BRONCKART, J-P.; SCHNEUWLY, B. La didactique du français langue maternelle: l'émergence d'une utopie indispensable. Pourquoi et comment devenir didacticien? Villeneuve-d'Ascq: Presses Universitaires du Septentrion, 2016, p. 81-103.

CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 2001.

CHEVALLARD, Y. La transposition didactique: du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: Editions La Pensée Sauvage, 1985.

DOLZ, J.; GAGNON, R. Vulgarisation scientifique ou transposition didactique ? Une réponse par l’analyse de pratiques de formation. Repères, n. 63, p. 105–122, 9 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.4000/reperes.4183.

MACHADO, A. R.; BRONCKART, J. P. (Re-) configurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo ALTER-LAEL. In: ABREU-TARDELLI, L. S.; CRISTÓVÃO, V. L. L. (Orgs.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 31-77.

MACHADO, A.R.; CRISTOVÃO, V. L. A construção de modelos didáticos de gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. Linguagem em (Dis)curso, v. 6, n. 3, p. 547-573, set./dez. 2006. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/349. Acesso em: 10 maio 2024.

OLIVEIRA, C. M. de. Método e sociologia em Weber: alguns conceitos fundamentais. Revista Inter-Legere, [S. l.], n. 3, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/4751. Acesso em: 21 abr. 2024.

RIBAS, K. H.; ARAÚJO, A. H. I. M. de. The importance of Health Literacy in Primary Care: integrative literature review. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 16, p. e493101624063, 2021. DOI: http://doi.org/10.33448/rsd-v10i16.24063.

SANTOS, L. T. M. et al. Health Literacy: Importance of assessment in nephrology. Jornal Brasileiro de Nefrologia, v. 34, n. 3, p. 293–302, 2012.

VIANI, R. B. Os conflitos do professor em relação à gramática e seu ensino: análises de um material didático, uma aula e uma entrevista. Dissertação de Mestrado em Estudos Linguísticos, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto (Inédito), 2021.

Published

2024-06-10

How to Cite

ABREU-TARDELLI, Lilia Santos; OLIVEIRA, Gabriela Aguiar de. Description and analysis of an interdisciplinary project on Covid-19: a scientific dissemination proposal from the 3MT genre. Linha D’Água, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 161–183, 2024. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v37i2p161-183. Disponível em: https://journals.usp.br/linhadagua/article/view/218337.. Acesso em: 3 jul. 2024.