Color and sound: significant interfaces in the work of Sonia Coutinho

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i3p171-183

Keywords:

Literature of Female Authorship, Music, Sonia Coutinho, Intertuality, Art

Abstract

This study addresses the inter-artistic relations between music, art and literature in Sonia Coutinho's short stories. The aim is to analyze the integration of verbal and musical constructions as a complex system in which the melodic structure projects and acts simultaneously in the constitution and representation of the characters in Coutinho’s stories. The interpretive approach of the stories allows us to observe the significant relationships between discursive and sonic elements. Theories about the relationship between literature and music and Feminist Literary Criticism provided the theoretical basis for the social-historical context of the analysis. The atmosphere built in the stories by jazz music and characters superimposed with images of cinema divas illustrates the intertextual play character produced by the author in her fiction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lilian Santana da Silva, Universidade Federal de Alagoas

    Licenciada em Letras com Espanhol pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2006). Especialista em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2007). Mestrado em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e Feminismo pela Universidade Federal da Bahia (2010). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia, desde dezembro de 2012, onde atua no Ensino Médio Integrado e na Graduação. Doutoranda em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas (2020).Temas de pesquisa: Literatura Baiana, Literatura de autoria feminina, Estudos de Gênero e Análise do Discurso.

References

CANDIDO, A. Literatura e Sociedade: estudos de teoria e história literária. 7.ed. São Paulo: Nacional, 1985.

CHAUÍ, M. Janelas da Alma, Espelhos do Mundo. In: NOVAES, A. (org.). O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

COUTINHO, S. Nascimento de uma mulher. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.

COUTINHO, S. O último verão de Copacabana. Rio de Janeiro: José Olympio, 1985.

COUTINHO, S. O caso Alice. Rio de Janeiro: Rocco, 1991.

COUTINHO, S. Uma certa felicidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

COUTINHO, S. Os seios de Pandora. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

COUTINHO, S. Mil olhos de uma rosa. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2001.

COUTINHO, S. Os venenos de Lucrécia. 2. ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2005.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. 7.ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FRANCIS, A. Opus 86: Jazz. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

KRISTEVA, J. Introdução à Semanálise. São Paulo: Perspectiva, 1974.

MATISSE, H.; CARTIER-BRESSON, H. Escritos e reflexões sobre a arte. Tradução de Denise Bottmann. Rio de Janeiro: Cosac Naify, 2007

MONTANARI, V. História da música: da idade da Pedra à idade do Rock. São Paulo: Ática, 2001.

MOTTA, A. B. As dimensões de gênero e classe social na análise do envelhecimento. Cadernos PAGU, São Paulo, n. 13, p. 191-221, 1999.

NICHOLSON, L. Interpretando o gênero. Revista Estudos Feministas, v. 8,n. 0, p. 9-41, 2000.

NOVAIS, F. (coord.). História da vida privada no Brasil: República: da Belle Époque à era do Rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

OLIVEIRA, S. R. Literatura e Música: modulações pós-coloniais. São Paulo: Perspectiva, 2002.

PATRICIO, R. R. Imagens de mulher na ficção de Sônia Coutinho. 1998. Tese (Doutorado em Literatura) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.

PATRICIO, R. R. Sonia Coutinho e os labirintos da mulher. Revista Iararana, n. 2, p. 78-81, 1999.

PATRICIO, R. R. As filhas de Pandora: imagens de mulher na ficção de Sonia Coutinho. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006.

RISÉRIO, A. Avant-garde na Bahia. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi, 1995.

RISÉRIO, A. Tinharé: história e cultura no litoral sul da Bahia. Salvador: BYI Projetos Culturais, 2003.

RIVERA, M. M. Una aproximación a la metodología de la história de las mujeres. In: OZIEBLO, B. (org.). Conceptos y metodología en los estudios sobre la mujer. Málaga: Universidad de Málaga, 1993. p. 19-42.

SANTIAGO, S. O narrador pós-moderno. In: SANTIAGO, S. Nas malhas das letras. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 38-52.

SARDENBERG, C. M. B. A mulher frente à cultura da eterna juventude: reflexões teóricas e pessoais de uma feminista cinquentona. In: FERREIRA, S.; ROSENDO, E. (org.). Imagens da mulher na cultura contemporânea. Salvador: NEIM/FFCH/UFBA, 2002. p. 51-68.

SHOWALTER, E. A crítica feminista no território selvagem. In: HOLLANDA, H. B. (org.). Tendências e impasses: O feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994. p. 23-57.

SCHURMANN, E. F. A música como linguagem: uma abordagem histórica. São Paulo: Brasiliense, 1989.

SOUZA, J. P. M.; JESUS, A. N. A transformação da visão do corpo na sociedade ocidental. Motriz, v. 6, n. 2, p. 89-96, 2000.

XAVIER, E. Do “destino de mulher” à aprendizagem da independência. A trajetória das personagens de Sonia Coutinho. In: III Congresso ABRALIC: Limites, 1994, Niterói, Anais... São Paulo: EDUSP, 1995. v.1, p. 445-449.

XAVIER, E. Tornar-se mulher: um árduo aprendizado. In: SCHMIDT, R. T. (org.). Mulheres e Literatura: (trans)formando identidades. Porto Alegre: Palotti, 1997. p. 169-173.

XAVIER, E. Que corpo é esse? O corpo no imaginário feminino. Florianópolis: Mulheres, 2007.

Published

2022-12-05

How to Cite

SILVA, Lilian Santana da. Color and sound: significant interfaces in the work of Sonia Coutinho. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 171–183, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i3p171-183. Disponível em: https://journals.usp.br/linhadagua/article/view/191992.. Acesso em: 22 jul. 2024.