Teaching literature and formative assessment: the experience of students from lower social classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i1p117-134

Keywords:

Reading, Education, Public School, Reader’s development, Learning Assessment

Abstract

Considering the debate about the decline in the number of readers in contemporary society and also about the ideal model of assessment for meaningful teaching, this research analyzes the evaluation practices in High School literature classes. Specifically, this work was developed considering the following question: is formative assessment in literature teaching capable of promoting an integral human formation for students of working classes? Therefore, this research had as its main objective to investigate, within the scope of the Federal Institute in Ouro Preto, Minas Gerais, the existence and effectiveness of formative assessment practices in literature teaching for students of working classes. The study was conducted through exploratory, descriptive, and documentary research, based on qualitative and quantitative analysis of the data obtained. At the end of the research, we hope to contribute to the debate on the real dimension of reading and to encourage inclusive literature teaching policy.

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Author Biographies

  • Rafaela Kelsen Dias, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais

    Rafaela possui graduação em Letras (Licenciatura em Língua Portuguesa e suas Literaturas e em Língua Inglesa e suas Literaturas) pela Universidade Federal de São João del-Rei, mestrado em Letras também pela Universidade Federal de São João del-Rei e doutorado em Letras pela Universidade Federal de Juiz de Fora. É vice-líder do Grupo de Pesquisa "Estratégias Didático-Pedagógicas voltadas ao Estudante-Trabalhador (EDIPET)", do IF Sudeste MG; membro do Grupo de Pesquisa "Travessias e Feminismo(s): estudos identitários na autoria feminina", da Universidade Federal de Juiz de Fora e membro do GEALI - Grupo de Estudos sobre Ensino e Aprendizagem de Língua Portuguesa e Literatura, do(a) Instituto Federal Minas Gerais. Atualmente é professora da área Português/Inglês no Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Ouro Preto. Sua área de maior interesse é literatura e cultura, com ênfase nas escritas da contemporaneidade, concentrando-se nos seguintes temas: gênero; relações étnico-raciais e literaturas de expressão da alteridade. 

  • Túlio Romualdo Magalhães, Universidade Federal de Minas Gerais

    Túlio, atualmente, é mestrando em Letras: Estudos Literários no Pos-Lit, da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), habilitação em Licenciatura em Língua Portuguesa (2015-2018), e é especialista em Ensino de Língua Portuguesa na Educação Básica pelo Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG - Ouro Preto)(2019-2021). É colunista e coordenador de colunas da rede Professores Transformadores, desde 2019. É professor do Ensino Básico na Rede Estadual de Ensino de Minas Gerais.

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Published

2022-03-21

How to Cite

DIAS, Rafaela Kelsen; MAGALHÃES, Túlio Romualdo. Teaching literature and formative assessment: the experience of students from lower social classes. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 117–134, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i1p117-134. Disponível em: https://journals.usp.br/linhadagua/article/view/185057.. Acesso em: 10 jun. 2024.