Teaching literature and formative assessment: the experience of students from lower social classes
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i1p117-134Keywords:
Reading, Education, Public School, Reader’s development, Learning AssessmentAbstract
Considering the debate about the decline in the number of readers in contemporary society and also about the ideal model of assessment for meaningful teaching, this research analyzes the evaluation practices in High School literature classes. Specifically, this work was developed considering the following question: is formative assessment in literature teaching capable of promoting an integral human formation for students of working classes? Therefore, this research had as its main objective to investigate, within the scope of the Federal Institute in Ouro Preto, Minas Gerais, the existence and effectiveness of formative assessment practices in literature teaching for students of working classes. The study was conducted through exploratory, descriptive, and documentary research, based on qualitative and quantitative analysis of the data obtained. At the end of the research, we hope to contribute to the debate on the real dimension of reading and to encourage inclusive literature teaching policy.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. G. C. Avaliação, ensino e aprendizagem: Anotações para um começo de conversa..., 2007. Disponível em: http://www.uel.br/graduacao/odontologia/portal/pages/arquivos/NDE/AVALIA%C3%87%C3%83O,%20ENSINO%20E%20APRENDIZAGEM.pdf. Acesso em: 30 jan. 2020.
BORTOLANZA, A. M. E. A leitura literária na escola: desafio para a formação de professores. Horizontes. Revista de educação, v. 2, n. 3, p. 35-48, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/3047. Acesso em: 08 fev. 2022
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 28 abr. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Plataforma Nilo Peçanha 2020: ano base 2019. Brasília: DF, 2020. Disponível em: http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2020.html. Acesso em: 20 mai. 2020.
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 abr. 2021.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2002.
CANDIDO, A. A literatura e a formação do homem. Revista Remate de Males, Antonio Candido: Número Especial, p. 81-90, 1999. DOI: http://doi.org/10.20396/remate.v0i0.8635992.
DALVI, M. A. Literatura na escola: Propostas didático metodológicas. In: DALVI, M. A.; REZENDE, N. L. de; JOVER-FALEIROS, R. (Orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013, p. 67-98.
GREGO, S. M. D. A Avaliação Formativa: Ressignificando concepções e processos. In: Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Graduação. (Org.). Caderno de Formação: Formação de Professores Avaliação Educacional e Escolar. 1ed. São Paulo: Cultura Acadêmica: Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Graduação, 2013, v.3, p. 92-110. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/65810/1/u1_d29_v3_t05.pdf. Acesso em: 28 abr. 2021.
HOFFMANN, J. Pontos e Contrapontos: do pensar ao agir em educação. Porto Alegre: Mediação, 1998.
IDOETA, P. A. Hábitos digitais estão 'atrofiando' nossa habilidade de leitura e compreensão? BBC News Brasil, São Paulo, 25 abr. 2019. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/salasocial-47981858. Acesso em: 28 abr. 2021.
LUCKESI, C. C. Avaliação da Aprendizagem Escolar. São Paulo, Cortez, 2000.
PERRENOUD, P. Não mexam na minha avaliação! Para uma abordagem sistémica da mudança pedagó-gica. In: ESTRELA. A.; NÓVOA, A. (Orgs.). Avaliações em educação: Novas perspectivas. Porto, Portugal: Porto Editora LDA, 1993, p. 171-191.
PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. 2ª ed. Tradução Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2009.
VEIGA-NETO, A. Literatura, experiência e formação (entrevista com Jorge Larrosa). In: COSTA, M. V. (Org.). Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. Porto Alegre, Mediação, 1996, p. 133-161.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rafaela Kelsen Dias, Túlio Romualdo Magalhães
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.