The literaturization of the school based on an experience with Machado de Assis’ literary productions in Middle and High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i1p81-95

Keywords:

Teaching, Reading, Canonical literature, Extension, Transformation

Abstract

This paper aims to discuss methodological and practical perspectives concerning the reading of canonical literary texts at school. The current investigation presents a case study undertaken with two groups of students; the first group included eighth-grade students from the municipal school system; the second one, on the other hand, encompassed junior high technical High School from the federal education system. Furthermore, this research also intended to identify how the organization and systematization processes of literature in the education setting, most often in a compartmentalized manner, preclude its effective presence as a transforming agent and the access to knowledge about the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Edcleberton de Andrade Modesto, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Possui graduação em Letras - Português/Inglês pela Faculdade José Augusto Vieira - FJAV (2013); Cursou Especialização em Estudos Literários e Linguísticos aplicados ao Ensino de Língua Portuguesa pela Faculdade José Augusto Vieira - FJAV (2014); Tem também Especialização em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal de Sergipe - UFS (2015). Mestre em Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2020), com bolsa CAPES. Doutorando em Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS, com bolsa CAPES. Área de concentração: Teoria da Literatura e linha de pesquisa voltada às Teorias Críticas da Literatura com ênfase no romance brasileiro contemporâneo. Além disso, tem experiência na área de Gestão Pedagógica, Ensino de Língua Portuguesa, Inglesa, Literatura e Redação. Atualmente, é professor no Instituto Federal do Rio Grande do Sul Campus Feliz.

  • Izandra Alves, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

    Professora Doutora do curso de Licenciatura em Letras Português e Inglês e do Ensino Médio, do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, campus Feliz/RS

References

AGUIAR, V. T. (Coord.). Era uma vez… na escola: formando educadores para formar leitores. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.

BAUMAN, Z.; MAZZEO, R. O elogio da literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

BORGES, J. L. B. Obras completas. Vol. 1, São Paulo: Globo, 1998.

CALVINO, I. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CANDIDO, A. Vários escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.

COSSON, R. Letramento literário: Teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

IPIRANGA, S. O papel da literatura na BNCC: ensino, leitor, leitura e escola. Revista de Letras, v. 1, n. 38, p. 106-114, 3 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.36517/revletras.38.1.9.

ISER, W. L´acte de lecture: théoria de l’ effet esthétique. Bruxellles: Mardaga, 1985.

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. 1ª ed. 2ª reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

LARROSA, J. Experiência e alteridade em educação. Tradução de Maria Carmem Silveira Barbosa e Suzana Beatriz Fernandes. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v.19, n 2, p. 4-27, jul./dez. 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018.

ORDINE. N. A utilidade do inútil: um manifesto. Tradução de Luiz Carlos Bombassaro. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

SILVA, J. S. As adaptações literárias no contexto escolar. In: CARVALHO, D. B. A.; VERALDI, F.; SÁ, P. F. F. de (Orgs.). Quando se lê a literatura infantil e juvenil, o que se lê? Como se lê?. Rio de Janeiro: Bonecker, 2019.

PETIT, M. A arte de ler ou como resistir à adversidade. Tradução de Arthur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: Ed. 34, 2009.

PIGLIA, R. O último leitor. Tradução de Heloisa Jahn. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

ROUXEL, A. Aspectos metodológicos do ensino da literatura. In: DALVI, M. A.; JOVER-FALEIROS, R.; REZENDE, N. L. Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013.

SOARES, M. Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 2006.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. 2. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

TODOROV, T. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

Published

2022-03-21

How to Cite

MODESTO, Edcleberton de Andrade; ALVES, Izandra. The literaturization of the school based on an experience with Machado de Assis’ literary productions in Middle and High School. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 81–95, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i1p81-95. Disponível em: https://journals.usp.br/linhadagua/article/view/182905.. Acesso em: 1 jun. 2024.