Researching on The Digital Classicist Work: Initial Considerations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v33i2p137-159

Keywords:

Digital Classicist, Work, ISD, Professional Genre, Digital Classicism

Abstract

This article aims at contributing to the investigations of the work of the teacher and the researcher of classical languages, specifically the Greek language / literature, which has been relying on digital methods and technologies for the study, research and teaching of antiquity. In this endeavor, we will use the theoretical and methodological framework of Sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 2006, 2008, 2012) and use the concept of professional genre (CLOT; FAÏTA, 2000) from the Clinic of Activity. Thus, for the analysis of research that is still under development, we will focus on this article the data collected from two interviews with a teacher / researcher of the Digital Humanities course, but who is a digital classicist. Thus, aspects related to the perception of his work will be pointed out in an interdisciplinary perspective between Humanities and Informatics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Michel Ferreira dos Reis, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
    Doutorando da Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP, Araraquara, SP, Brasil; https://orcid.org/0000-0003-2018-4188; michelfereis@gmail.com

References

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de Letras, 2006.

BRONCKART, J. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas: Mercado de Letras, 2008.

BRONCKART, J. Atividades de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: Educ, 2012.

BRONCKART, J. P.; MACHADO, A. (Re-)Configurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo ALTER-LAEL. In:

ABREU-TARDELLI, L. S.; CRISTOVÃO, V. L. L. (Orgs.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009. p. 31-77.

BULEA, E. Linguagem e efeitos desenvolvimentais da interpretação da atividade. Tradução: Eulália Vera Lúcia Fraga Leurquin, Lana Lúcia Espínola Rodrigues Figueirêdo. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

CLOT, Y. Clinique de l’activité et pouvoir d’agir. Editorial, Paris, n. 146, p. 7-16, 2001.

CLOT, Y. A função psicológica do trabalho. Tradução de Adail Sobral. São Paulo:Vozes, 2007.

CLOT, Y.; FAÏTA, D. Genres et styles en analyse du travail: concepts et méthodes. Travailler, n. 4, p. 7-42, 2000.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE ESTUDOS CLÁSSICOS. ASBEC. 2019. Disponível em: https://www.classica.org.br/conteudo/view?ID_CONTEUDO=270 Acesso em 10 dez. 2019.

Published

2020-07-25

How to Cite

REIS, Michel Ferreira dos. Researching on The Digital Classicist Work: Initial Considerations. Linha D’Água, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 137–159, 2020. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v33i2p137-159. Disponível em: https://journals.usp.br/linhadagua/article/view/165073.. Acesso em: 23 jun. 2024.

Funding data