The Pedagogical Proposal of Reading Images in Portuguese Language Manuals for Secondary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i1p159-177

Keywords:

Multiliteracies, Visual Literacy, Critical Literacy, Portuguese language teaching, Textbooks

Abstract

This article proposes to reflect on the work with constant images contained in the subsection of the reading image, present in a Portuguese language textbook collection: context, interlocution, and meaning, an integral work of NPDM (National Program of Didactic Material) in order to approach current theoretical concepts related to multiliteracies when doing pedagogical work proposed for the Portuguese Language teacher in the referred teaching manual. Additional contributions from multimodality, visual literacy, and critical literacy will be also inserted as resources in the current text. I ts a qualitative approach research that analyzes two of the eight activities present in the third volume of the referred collection. We concluded that there are gaps related to the work with multiliteracies theories that, if filled, tend to enhance the textual skills related to the adequate students’ visual and critical literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAURRE, M. L. M.; ABAURRE, M. B. M.; PONTARA, M. Português: contexto, interlocução e sentido. v.3. Manual do professor. São Paulo: Moderna, 2008.

ALMEIDA, D. B. L. Do texto às imagens: as novas fronteiras do letramento visual. In: PEREIRA, R. C.; ROCA, P. (Orgs.) Linguística Aplicada – um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Editora Contexto, 2009, p. 173-202.

BARBOSA, V. F. Multimodalidade e letramento visual: uma proposta de intervenção pedagógica para integrar as habilidades de ler e ver no processo de ensino e aprendizagem de inglês como língua estrangeira. 2017. 414 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2017.

BEAUGRANDE, R. New foundations for a science of text and discourse. Freedom of access to knowledge and society through Discourse. Norwood: Ablex, 1997.

DIONÍSIO, A. P. Gêneros multimodais e multiletramentos. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011, p. 137-151.

FRANCO, C. P. Por uma abordagem complexa de leitura. In: TAVARES, K.; BECHER, S.; FRANCO, C. (Orgs.). Ensino de Leitura: fundamentos, práticas e reflexões para professores da era digital. Rio de Janeiro: Faculdade de Letras da UFRJ, 2011. p. 26-48. Ebook. Disponível em: http://www.claudiofranco.com.br/textos/franco_ebook_leitura.pdf Acesso em: 18 nov. 2018.

HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. 1ª ed. Londres: Arnold, 1985.

HALLIDAY, M. A. K; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An Introduction to Functional Grammar. 4ª ed. Londres: Routledge, 2014.

HANKS, W. F. O que é contexto? In: BENTES, A.C.; REZENDE, R.C.; MACHADO, M.A.R. (Orgs.). Língua como prática social: das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2008. p. 169-203.

JANKS, H. The importance of critical literacy. English teaching: Practice and Critique, v. 11, n. 1. p. 150-163, mai. 2012.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London, New York: Routledge, 1996.

NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 1, p. 60-93, Spring 1996. Disponível em http://newarcproject.pbworks.com/f/Pedagogy%2Bof%2BMultiliteracies_New%2BLondon%2BGroup.pdf. Acesso em: 20 nov. 2018.

ROJO, R. Gêneros discursivos do círculo de Bakhtin e os multiletramentos. In: ROJO, R. (Org.) Escol@ Conectada – os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.

STOKES, S. Visual literacy in teaching and learning: a literature perspective. Electronic journal for the integration of technology in education, v.1, n.1, p. 10-19, 2002.

STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno. 1ª. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

VAN LEEUWEN, T. Multimodality. In: SIMPSON, J. (Ed.) The Routledge handbook of applied linguistics. London/New York: Routledge, 2011, p. 668-682.

Published

2021-05-03

How to Cite

PEREIRA, Hylo Leal; ARAÚJO, Antônia Dilamar. The Pedagogical Proposal of Reading Images in Portuguese Language Manuals for Secondary School. Linha D’Água, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 159–177, 2021. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v34i1p159-177. Disponível em: https://journals.usp.br/linhadagua/article/view/173968.. Acesso em: 18 may. 2024.