A door has been open and behind it the dark: notes on the film LA RABBIA, by Pier Paolo Pasolini
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i39p4a13Keywords:
Italian cinema, Essay film, Documentary, Pier Paolo PasoliniAbstract
This essay about La rabbia (1962) a film by Pier Paolo Pasolini, belongs to a historical moment in which the production of essay documentaries is fruitful, as well as theories and analysis about them. This review intends to dialogue with contemporary writings and also with the re-production of La rabbia decades later, a restoration of what Pasolini would have wanted. Our choices have shown a structure in which anger is the vertebral column of the film before, during its creation, and after: the poetic and political feeling that made the film possible; the enemy-images and Pasolini’s hate towards them; and finally a possible feeling of anger after the imposition of the producer of La rabbia, who included another author – an ideological opponent – for the second part of the film.
Downloads
References
AMOROSO, M. B. Pier Paolo Pasolini. São Paulo: Cosac Naify, 2002.
BERTOLUCCI, G. Note sul film La rabbia di Pasolini (2008). In CHIESI, R. (cur), PASOLINI, P. P. La rabbia. Bologna: Edizioni Cineteca di Bologna, 2009.
CHIESI, R. (cur), PASOLINI, P. P. La rabbia. Bologna: Edizioni Cineteca di Bologna,2009.
COMMOLI, J-L. Como filmar o inimigo. Ver e poder, a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.
DUFLOT, J. (org), PASOLINI, P. P. As últimas palavras do herege. São Paulo: Brasiliense,1983.
LINS, C.; REZENDE, L. A.; FRANÇA, A. A noção de documento e a apropriação de imagens de arquivo no documentário ensaístico contemporâneo. Revista Galáxia, São Paulo, n. 21, p. 54-67, jun. 2011.
MÜLLER, A. A semiologia selvagem de Pasolini. Devires, Belo Horizonte, v.3, n.1, p.88-105, jan-dez. 2006.
PASOLINI, P. P. Uno dei rari arrabbiati italiani. In Povera Italia: interviste e interventi, 1949-1975. Milano: Kaos edizioni, 2013.
PASOLINI, P. P. La lingua scritta della realtà. In Empirismo eretico. Milano: Garzanti, 2005.
PASOLINI, P. P. Appendice a “La rabbia”; “Confessioni tecniche” e altro. In Per il cinema. Milano: Mondadori, 2001.
PASOLINI, P. P. & GUARESCHI, G. La rabbia [Streaming]. Itália: Gastone Ferranti, 1962.
XAVIER, I. O cinema moderno segundo Pasolini. Revista Italianística, São Paulo, n. 1, p. 101-109, 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Italianística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A revista retém os direitos patrimoniais dos artigos e os publica simultâneamente sob uma Licença Creative Commons-Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações.