The teaching of Italian in the Espírito Santo State: a brief panorama of the Language Center of the Federal University of Espírito Santo

Authors

  • Janine Cestaro Universidade Federal do Espírito Santo
  • Kyria Finardi Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i36p71-82

Keywords:

Italian language, Núcleo de línguas - UFES, Teaching of Italian - ES

Abstract

The study analyzes the teaching of Italian in the Nucleus of Languages ​​(NL) of the Federal University of Espírito Santo (UFES) during the fourteen years of its offer. With that aim, data on the number of classes offered were collected from the NL system since 2003 with a view to describe the historical course of the offer and its current demands, aiming to establish indices of continuity and abandonment in the various levels in relation to schedules, didactic materials and teachers. The study uses a mixed methodology with quantitative and qualitative data triangulated in order to better understand the teaching of Italian in this context. In general, the results suggest that the Italian course of the NL occupies a peripheral position in relation to the other foreign language courses offered by the institution and other the offer of Italian courses of the Espírito Santo Italian Language and Culture Association (ALCIES) in Vitória. The study concludes with some suggestions for the teaching of Italian in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Janine Cestaro, Universidade Federal do Espírito Santo

    É formada em Letras Português-Italiano pela Universidade Federal do Espírito Santo e atualmente trabalha como coordenadora pedagógica no Núcleo de Línguas da mesma universidade.

  • Kyria Finardi, Universidade Federal do Espírito Santo

    É formada em Letras (Inglês) e tem mestrado e doutorado na área, trabalhando como professora associada da Universidade Federal do Espírito Santo no departamento de Linguagens, Cultura e Educação e nos Programas de Pós Graduação em Educação (PPGE) e Linguística (PPGEL) da mesma universidade. Atualmente é presidente da Associação Brasileira de Linguística Aplicada.

References

ALCIES (Associação de Língua e Cultura Italiana do Espírito Santo). Projeto para implantação do ensino de língua e cultura italiana nas escolas públicas municipais de vitória, Vitoria.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html>. Acesso em: 11. nov. 2018.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 13.415/2017, de 13 de fevereiro de 2017. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm>. Acesso em: 10 nov. 2017.

BRASIL. Lei n. 13.617, de 11 de janeiro de 2018. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2018/lei-13617-11-janeiro-2018-786097-publicacaooriginal-154753-pl.html>. Acesso em: 10 nov. 2018.

CARNEIRO, J. F. Imigração e colonização no Brasil. Rio de Janeiro: Faculdade Nacional de Filosofia, Cadeira de Geografia do Brasil, 1950, Publicação Avulsa, 2.

CESTARO, J. O ensino de italiano no núcleo de línguas da UFES. Vitória (Trabalho de conclusão de curso não publicado. Letras Português/Italiano), Universidade Federal do Espírito Santo, 2017. Disponível em: <https://blog.ufes.br/kyriafinardi/files/2018/01/CESTARO-Janine-Cunha-TCC-Licenciatura-Letras-Portugu%C3%AAs-Italiano-2017-2.pdf>. Acesso em 11 nov. 2018.

CONSELHO DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Resolução nº 39/2016, de 14 de outubro de 2016. Disponível em:

<http://200.137.65.195/siteclinguas/arquivos/instrucoes_normativas/resolucao_39.2016CEPE_regulamento%20do%20nucleo%20de%20linguas.pdf.> Acesso em: 2 set. 2017.

CONSELHO UNIVERSITÁRIO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO (Brasil). Resolução nº 47/2006, de 21 de dezembro de 2006. Disponível em:

<http://www.daocs.ufes.br/sites/daocs.ufes.br/files/field/anexo/resolucao_47.2006_com_anexo.pdf>. Acesso em: 2 set. 2017.

CONSELHO UNIVERSITÁRIO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO (Brasil). Resolução nº 32/2000. Disponível em: <http://daocs.ufes.br/sites/daocs.ufes.br/files/field/anexo/resolucao_32_2000.pdf>. Acesso em: 2 set. 2017.

DORNYEI, Z. Research methods in applied linguistics: Quantitative, qualitative and mixed methodologies. Oxford: Oxford University Press. 2007.

FINARDI, K. What Brazil can learn from Multilingual Switzerland and its use of English as a Multilingua Franca. Acta Scientiarum (UEM), v. 39, p. 219-228, 2017.

FRANCESCHETTO, C. Italianos: base de dados da imigração italiana no Espírito Santo nos séculos XIX e XX. Vitória: Arquivo Público do Estado do Espírito Santo, 2014. Disponível em: <https://ape.es.gov.br/Media/ape/PDF/Livros/italianos.pdf>. Acesso em: 3 set. 2017.

ITALIA. Documento LXXX, n.3. Relazione sull’attività svolta per la riforma degli istituti italiani di cultura e gli interventi per la promozione della cultura e della lingua italiane all’estero. 28 dez. 2015. Disponível em: <http://www.camera.it/_dati/leg17/lavori/documentiparlamentari/indiceetesti/080/003/INTERO.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2018.

NÚCLEO DE LÍNGUAS: ENSINO, EXTENSÃO E PESQUISA. Sistema Oaasis. 2017.

NÚCLEO DE LÍNGUAS: ENSINO, EXTENSÃO E PESQUISA. Bolsas. 2018c. Disponível em: http://www.nucleodelinguas.ufes.br/bolsas. Acesso em: 10 de Nov. 2018.

Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas – Aprendizagem, ensino, avaliação. Porto, Edições ASA, 2001. Disponível em: <http://cvc.instituto-camoes.pt/fichaspraticas/formulario/quadro_niveiscomuns.html>. Acesso em 24 set.2017.

Published

2018-12-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Cestaro, J., & Finardi, K. (2018). The teaching of Italian in the Espírito Santo State: a brief panorama of the Language Center of the Federal University of Espírito Santo. Revista De Italianística, 36, 71-82. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i36p71-82