Input and authorship in the production of teaching materials of Italian as heritage language
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i36p47-57Keywords:
Didactic material production, Italian as heritage language, Copyright, Pedrinhas PaulistaAbstract
In this article we report the didactic material for teaching italian as heritage language that is being developed in Pedrinhas Paulista, located in the countryside of São Paulo. For this, we explain the steps of production of this material and the basic configuration of the didactic units giving a dimension of it specificities. After this explanation, we raise some questions regarding the input that have been used in its composition and what is needed to make secure its copyrights. Because of this, we show the types of licences that protect the contents founded, mainly that withdrawn from internet. In this trajectory we resorted to authors that have studied didactic materials production, the teaching of italian as heritage language, and authentic input and their precedence.
Downloads
References
CREATIVE COMMONS BRASIL. “Licenças”. Disponível em: <https://br.creativecommons.org/licencas/>. Acesso em: 03/05/2018.
FORNASIER, R. M. L. A produção de material didático para o ensino de italiano como língua de herança na perspectiva pós-método. Dissertação (Mestrado em Língua, Literatura e Cultura Italianas). São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 2018.
LEFFA, V. J. Como produzir materiais para o ensino de línguas. In: LEFFA, V. J. (Org.) Produção de materiais de ensino: teoria e prática. Pelotas: Educat, 2007, p. 15-41.
ORTALE, F.L.; CORRIAS, V.; FORNASIER, R.M.L. Desafios no ensino da língua de herança: o italiano em Pedrinhas Paulista. Revista Letras Raras, Campina Grande, 2017, v. 6, n. 2, p. 72-86.
SOUZA, R. F. Implicações do uso de material didático livre em contexto formal de ensino-aprendizagem de italiano como LE/L2: A perspectiva dos problemas de ensino. Tese (Doutorado em Língua, Literatura e Cultura Italianas). São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 2016.
TOMLINSON, B. Materials development for language learning and teaching. Language Teaching. Cambridge, v.45: 2012. Disponivel em: <https://www.cambridge.org/core/journals/language-teaching/article/materials-development-for-language-learning-and-teaching/AB9B247D6CDA981F0E3BDCD8FC3DBE36>. Acesso em: 06/04/2018.
VIEIRA, D. A. A didatização de materiais autênticos para o ensino do italiano como língua estrangeira. Dissertação (Mestrado em Língua, Literatura e Cultura Italianas). São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A revista retém os direitos patrimoniais dos artigos e os publica simultâneamente sob uma Licença Creative Commons-Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações.