Input and authorship in the production of teaching materials of Italian as heritage language

Authors

  • Tatiana Iegoroff de Mattos Universidade de São Paulo
  • Fernanda Landucci Ortale Universidade de São Paulo
  • Rosângela Maria Laurindo Fornasier Universidade de São Paulo
  • Vinicio Corrias Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i36p47-57

Keywords:

Didactic material production, Italian as heritage language, Copyright, Pedrinhas Paulista

Abstract

In this article we report the didactic material for teaching italian as heritage language that is being developed in Pedrinhas Paulista, located in the countryside of São Paulo. For this, we explain the steps of production of this material and the basic configuration of the didactic units giving a dimension of it specificities. After this explanation, we raise some questions regarding the input that have been used in its composition and what is needed to make secure its copyrights. Because of this, we show the types of licences that protect the contents founded, mainly that withdrawn from internet. In this trajectory we resorted to authors that have studied didactic materials production, the teaching of italian as heritage language, and authentic input and their precedence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Tatiana Iegoroff de Mattos, Universidade de São Paulo

    Formada em Letras - Português e Italiano pela Universidade de São Paulo, atualmente cursa o Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Língua, Literatura e Cultura Italianas, pesquisando o papel da música na língua de herança da comunidade de Pedrinhas Paulista.

  • Fernanda Landucci Ortale, Universidade de São Paulo

    Doutora em Linguística Aplicada pela UNICAMP e professora da área de Língua e Literatura Italiana da Universidade de São Paulo (USP). Suas pesquisas concentram-se na área de formação de professores de língua estrangeira. Atualmente, tem se dedicado ao tema das políticas linguísticas para o ensino de italiano como língua de herança.

  • Rosângela Maria Laurindo Fornasier, Universidade de São Paulo

    Possui graduação em Letras (Italiano) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e Mestrado em Letras (Língua e Literatura Italiana) pela Universidade de São Paulo. Lecionou Literatura Brasileira em Maracaí e hoje atua como professora de Italiano como Língua de Herança em Pedrinhas Paulista (SP), além de ser doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Língua, Literatura e Cultura Italianas da Universidade de São Paulo.

  • Vinicio Corrias, Universidade de São Paulo

    Graduado em Lingue e Letterature Straniere pela Università degli Studi di Cagliari, possui Mestrado em Letras (Língua e Literatura Italiana) pela Universidade de São Paulo. Atualmente é Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Língua, Literatura e Cultura Italianas da Universidade de São Paulo. Trabalha com língua de herança e formação de professores.

References

CREATIVE COMMONS BRASIL. “Licenças”. Disponível em: <https://br.creativecommons.org/licencas/>. Acesso em: 03/05/2018.

FORNASIER, R. M. L. A produção de material didático para o ensino de italiano como língua de herança na perspectiva pós-método. Dissertação (Mestrado em Língua, Literatura e Cultura Italianas). São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 2018.

LEFFA, V. J. Como produzir materiais para o ensino de línguas. In: LEFFA, V. J. (Org.) Produção de materiais de ensino: teoria e prática. Pelotas: Educat, 2007, p. 15-41.

ORTALE, F.L.; CORRIAS, V.; FORNASIER, R.M.L. Desafios no ensino da língua de herança: o italiano em Pedrinhas Paulista. Revista Letras Raras, Campina Grande, 2017, v. 6, n. 2, p. 72-86.

SOUZA, R. F. Implicações do uso de material didático livre em contexto formal de ensino-aprendizagem de italiano como LE/L2: A perspectiva dos problemas de ensino. Tese (Doutorado em Língua, Literatura e Cultura Italianas). São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 2016.

TOMLINSON, B. Materials development for language learning and teaching. Language Teaching. Cambridge, v.45: 2012. Disponivel em: <https://www.cambridge.org/core/journals/language-teaching/article/materials-development-for-language-learning-and-teaching/AB9B247D6CDA981F0E3BDCD8FC3DBE36>. Acesso em: 06/04/2018.

VIEIRA, D. A. A didatização de materiais autênticos para o ensino do italiano como língua estrangeira. Dissertação (Mestrado em Língua, Literatura e Cultura Italianas). São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 2012.

Published

2018-12-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Mattos, T. I. de, Ortale, F. L., Fornasier, R. M. L., & Corrias, V. (2018). Input and authorship in the production of teaching materials of Italian as heritage language. Revista De Italianística, 36, 47-57. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i36p47-57