Teaching Italian with Technologies: an Experience Report on the Collaborative Construction of Motivation

Authors

  • Jadirlete Lopes Cabral Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i36p37-46

Keywords:

Teaching of foreign languages, Teaching with new technologies, Italian language, Collaboration, Autonomous learning

Abstract

This article is linked to the individual research project "Teaching Italian in AVA: approaches, methods and techniques", which, in turn, is part of the research group "Teaching and Learning of Foreign Languages with New Technologies", certified by CNPq since 2013 .This is an account of experiences based on the concerns raised by the persistence of a traditional model still in force within the UFBA Institute of Letters and the strong resistance on the part of the students to a model based on autonomous and collaborative learning . Our observations are based on action research, since the stages of planning, action, observation and reflection were followed, with the aim of promoting changes in the paradigm of traditional classroom teaching, aiming at the insertion of new technologies in teaching practice towards critical learning, reflective and collaborative learning. We will base our reflections on Paulo Freire's work on the pedagogy of autonomy (1996), in Lins e Souza regarding digital literacy applied to educational technologies (2016), and in Tripp (2005). characteristics and functions of an action research. The preliminary results point to a pedagogical approach with new technologies towards the construction of autonomous learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jadirlete Lopes Cabral, Universidade Federal da Bahia

    Jadirlete Lopes Cabral é bacharel em Letras - Português-Italiano, mestre e doutora em Língua e Literatura Italiana, pela UFRJ. Atua como professor associado I de Língua e Literatura Italiana na UFBA. Criou o Curso de Extensão de Italiano e o coordenou até julho de 2009. Coordenou também o Proemit/Profici UFBA, de 2014 a 2017. Atualmente é vice-líder do grupo de pesquisa Ensino e Aprendizagem de LE com Novas Tecnologias (CNPq)

References

CALLEGARI, M. O. V. Reflexões sobre o modelo de aquisição de segundas línguas de Stephen Krashen – uma ponte ente a teoria e a prática em sala de aula. Campinas, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/tla/v45n1/a06.pdf>.

CHAQUIME, L. P., MILL, D. Metodologias ativas. In: MILL, D. (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas, SP: Papirus, 2018.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 1996. Disponível em: <http://plataforma.redesan.ufrgs.br/biblioteca/pdf_bib.php?COD_ARQUIVO=17338>.

LIBÓRIO, L. M. E. Tecnologías de Información y Comunicación y la Enseñanza del Español on line: un análisis de discursos de las disciplinas virtuales del curso de Letras Español a distancia de la UAB-UESPI. Caracol, São Paulo: n.13, jan./jun. 2017. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/123129>.

LINS, E. F; SOUZA, F. M. Letramento e suas pluralidades: percurso conceitual e práticas digitais. In: SANTOS, E. C.; SOUZA, F.M.; SOUSA, K.C.T. (Orgs.). Tecnologias educacionais e inovação: diálogos e experiências. Curitiba: Appris, 2016.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Tradução de L. L. de Oliveira. Educação e Pesquisa, São Paulo: v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.

Published

2018-12-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Cabral, J. L. (2018). Teaching Italian with Technologies: an Experience Report on the Collaborative Construction of Motivation. Revista De Italianística, 36, 37-46. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i36p37-46