Teaching or not teaching the use of dictionaries in classes of Italian language: that is the question

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i36p17-36

Keywords:

Language teaching, Italian language, Dictionary, Teaching of the use of dictionary

Abstract

We present the results of an empirical research about the practice of Italian language teachers as an additional language, with regard to how they manage the teaching of the use of the dictionary in their classes. A semi-structured questionnaire was the research instrument adopted. It was applied to random groups of Italian teachers, respectively, in Brazil and Europe, especially in Italy, whose answers were analyzed under a qualitative point of view. We have the amount of 37 (thirty-seven) respondents: 24 (twenty-four) Brazilians and 13 (thirteen) foreigners. In general, we observe that Italian teachers, respondents of the research, are concerned with teaching about the use of the dictionary in their classes, showing a proactive attitude in this regard. We also observed a tendency, especially among Brazilian respondents, to choose the spaces and typical times of the introductory rituals of their classes and courses to address the issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rômulo Francisco de Souza, Universidade de São Paulo

    Rômulo Francisco de Souza é doutor em Letras: Língua, Literatura e Cultura Italianas pela Universidade de São Paulo (USP) e mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professor licenciado pleno com habilitação em língua portuguesa e língua italiana pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Concluiu residência pós-doutoral junto à FFLCH/USP. Residente pós-doutoral junto a mesma instituição com apoio do Programa Nacional de Pós-doutorado da CAPES (PNPD-CAPES).  Possui experiência na área de Letras, com ênfase em língua e cultura italianas; português como língua estrangeira e língua de acolhimento; ensino de línguas mediado por computador (CALL - Computer Assisted Language Learning - presencial e a distância); design instrucional virtual e ensino de línguas a distância;  e outras áreas da linguística aplicada. Dedica-se, atualmente, a pesquisas sobre design de material didático de ensino e aprendizagem de idiomas na perspectiva da pedagogia pós-método (ou seja, design de material didático de natureza virtual e livre); formação de professores de idiomas na perspectiva da pedagogia pós-metodo; ensino e aprendizagem de idiomas na parspectiva da cultura livre; ensino e aprendizagem do italiano como língua adicional na esfera pública brasileira; e jogos tradicionais italianos.

References

CORDA, A.; MARELLO, C. Lessico: Insegnarlo e impararlo. Perugia: Guerra Edizioni, 2004.

CUBILLO, M. C. C. Dictionary Use and Dictionary Needs of ESP Students: an Experimental Approach. In: International Journal of Lexicography, 15, 3, p. 206-228.

DELL’ISOLA, R. L. P. A construção do sentido durante a leitura em Português LE. In: JÙDICE, N. (ORG.). Português Língua Estrangeira: leitura, produção e avaliação de textos. Niterói: Intertexto, 2000.

DIAS, P. O uso do dicionário. English online. Portugal: Sapo - Universidade de Aveiro, S.D.

ERASMUS PROGRAMME. Erasmus Programme. Disponível em: <http://erasmusprogramme.com>. Acesso em: 21 junho 2018.

FINGER-KRATOCHVIL, C., CARVALHO, M. G. M. – O uso do dicionário como estratégia metacognitiva de aquisição lexical na leitura em mídia virtual e impressa. Revista Digital do Programa de Pós-Graduação em Letras da PUCRS, Porto Alegre, v. 9, n. 2, p. 295-309, jul.-dez. 2016.

FROMM, G. Dicionários em sala de aula: como aproveitá-los bem. In: FROMM, G.; HERNANDES, M. C. L. (Org.). Domínios de Linguagem III: Práticas Pedagógicas 2. 1. ed. São Paulo, 2003. v. 1, p. 41-50.

HU, M.; NATION, I. S. P. Unknown vocabulary density and reading comprehension. Reading in a Foreign Language, 18, 249-301, 2000.

HUDSON, T. Teaching Second Language Reading. Oxford: Oxford University Press, 2007.

KODA, K. Insights into Second Language Reading: a Cross-Linguistic Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

LARSEN-FREEMAN, D. Techniques and principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 2004.

LEFFA, V. J. O dicionário eletrônico na construção do sentido em língua estrangeira. Cadernos de Tradução, Florianópolis, n. 18, p. 319-340, 2006.

LEFFA, V. J. Questões de lexicografia pedagógica. In: XATARA, C., BEVILACQUA, C. R., HUMBLÉ, P. R. M. (Orgs.). Dicionários na teoria e na prática: como e para quem são feitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 123-132.

LUPPESCU, S.; DAY, R. R. Reading dictionaries and vocabulary learning. Language Learning, v. 43, 2, p. 263-87, 1993.

MATLIN, M. W. Psicologia cognitiva. 5. ed. Trad. Stella Machado. Rio de Janeiro: LTC, 2004.

MULLER, V. The use of dictionaries as a pedagogical ressource in the foreign language classroom. In: European Association for Lexicography – Euralex, 10, 2002, København, Denmark. Anais (on-line). København: Euralex, 2010. p. 717-721. Disponível em: <https://euralex.org/publications/the-use-of-dictionaries-as-a-pedagogical-ressource-sic-in-the-foreign-language-classroom/>. Acesso em em: 10 maio 2018.

OXFORD, R. L. Language Learning Strategies: what every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle, 1990.

RICHARDS, J. C.; RODGERS, T. S. Approaches and Methods in Language Teaching. 2. ed. New York: Cambridge University Press, 2001.

SCHMITT, N.; JIANG, X.; GRABE, W. The percentage of words known in a text and reading comprehension. The Modern Language Journal, v. 95, p. 26-43. 2011.

STRAUSS, A.; CORBIN, J. Pesquisa Qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Porto Alegre: Artmed, 2008.

WARING, R. Oxford learner dictionaries: getting your students to use their dictionaries effectively. Japão: Oxford University Press., 2001.

WELKER, H. A. O uso de dicionários: panorama geral das pesquisas empíricas. Brasília: Thesaurus, 2006.

WIDDOWSON, H. G. O ensino de línguas para a comunicação. Tradução de J. C. P. Almeida Filho. Campinas: Pontes, 1991.

ZUCCHI, A. M. T. O uso de dicionários na compreensão escrita em italiano. In: European Association for Lexicography – Euralex, 14, 2010, Leeuwarden/Ljouwert, The Netherlands. Anais (on-line). Leewarden: Euralex, 2010. p. 1152-1160 Disponível em: <https://euralex.org/publications/o-uso-de-dicionarios-na-compreensao-escrita-em-italiano-le/>. Acesso em: 10 de maio de 2018.

Published

2018-12-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Souza, R. F. de. (2018). Teaching or not teaching the use of dictionaries in classes of Italian language: that is the question. Revista De Italianística, 36, 17-36. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i36p17-36