A PROPOSTA CURRICULAR DO ESTADO DE SÃO PAULO E O COTIDIANO ESCOLAR

Authors

  • Sandra de Castro Pereira Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Geografia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2009.74142

Keywords:

Education, Curriculum Proposal, School everyday.

Abstract

THE SÃO PAULO STATE CURRICULUM PROPOSAL AND THE EVERYDAY OF SCHOOL.The low indices of educational performance joined to requirements of improvement and universalization of education performed by organizations and international institutions, are the guiding elements of the public policy of São Paulo Education. The government speech emphasizes the teacher as the main responsible by the low performance, pointing the bad formation and the absence of engagement. This view minimize the education problems to only one element, however some research already concluded that this problematic is a result of school external and internal factors. Following his reasoning the São Paulo government state has implemented a Curriculum proposal that turns the classroom a place improper to creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sandra de Castro Pereira, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Geografia

    Aluna de doutorado em Geografia Humana pelo programa de pós-graduação do Departamento de Geografia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo (FFLCH/USP). Orientadora: Glória da Anunciação Alves.

References

EZPELETA, Justa; ROCKWELL, Elsie. Pesquisa Participante. São Paulo: Cortez, 1989.

LEFEBVRE, Henri. La production de l’espace. Paris: Éditions Anthropos, 1974.

NEVES, Lúcia Maria Wanderley. Brasil 2000: nova divisão de trabalho na educação. 2ed. São Paulo: Xamã, 2000.

PONTUSCHKA , Nídia Nacib. Geografia, representações sociais e escola pública. In: Terra Livre: Geografia Política e cidadania. n. 15. ano 2000. AGB págs 145-154.

SÃO PAULO (ESTADO) SECRETAR IA DA EDUCAÇÃO. Caderno do Professor: geografia, ensino fundamental – 5ª série, 2º bimestre/Secretaria da Educação; coordenação geral, Maria Inês Fini; equipe: Jaime Tadeu Oliva, Raul Borges Guimarães, Regina Célia Corrêa de Araújo, Sérgio Adas, Angela Corrêa da Silva. – São Paulo: SEE, 2008.

SÃO PAULO (ESTADO) SECRETAR IA DA EDUCAÇÃO. Caderno do Professor: geografia, ensino fundamental – 5ª série, 3º bimestre/Secretaria da Educação; coordenação geral, Maria Inês Fini; equipe: Jaime Tadeu Oliva, Raul Borges Guimarães, Regina Célia Corrêa de Araújo, Sérgio Adas, Angela Corrêa da Silva. – São Paulo: SEE, 2008.

SÃO PAULO (ESTADO) SECRETAR IA DA EDUCAÇÃO. Caderno do Professor: geografia, ensino fundamental – 5ª série, 4º bimestre/Secretaria da Educação; coordenação geral, Maria Inês Fini; equipe: Jaime Tadeu Oliva, Raul Borges Guimarães, Regina Célia Corrêa de Araújo, Sérgio Adas, Angela Corrêa da Silva. – São Paulo: SEE, 2008.

SÃO PAULO (ESTADO) SECRETAR IA DA EDUCAÇÃO. Proposta Curricular do Estado de São Paulo: Geografia. Coordenadora Maria Inês Fini. São Paulo: 2008.

SOUZA, D. T. R. A formação continuada de professores como estratégia fundamental para a melhoria da qualidade de ensino: uma reflexão crítica. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n3, 2006.

UNESCO. Relatório de Monitoramento Global de EPT 2003/4: Educação para todos: gêneros e educação para todos: o salto para a igualdade. Tradução B&C Revisão de Textos S/C. Ltda. São Paulo: Moderna, 2004.

Published

2009-12-30

How to Cite

PEREIRA, Sandra de Castro. A PROPOSTA CURRICULAR DO ESTADO DE SÃO PAULO E O COTIDIANO ESCOLAR. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 13, n. 3, p. 71–78, 2009. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2009.74142. Disponível em: https://journals.usp.br/geousp/article/view/74142.. Acesso em: 22 jul. 2024.