Critique of environmental education in geography teaching: discussion and pedagogical proposals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.158138

Keywords:

Environmental education, Geography Teaching, Historical-critical pedagogy, Materialism, Ambiental degradation

Abstract

This work is driven by theoretical-methodological questions concerning environmental education practices in Geography teaching. The objective is to discuss whether these pedagogical activities have a questioning character of the environmental problems. A wide bibliographic review and proposal of pedagogical activities are adopted according to the critical and applicable geographical teaching. The criticism of historical-dialectical materialism guides the discussion of the environmental problem, the teaching of Geography, the role of teachers and the alternative possibilities of didactic activities. Environmental education is discussed, opposing conservative practices with possible didactic alternatives. As results, three pedagogical proposals are presented that permeate curricular contents of Geography teaching for high school, including environmental education. They are suggested to be adaptable to different educational realities, which require the active involvement of teachers and students. It is essential that the discussions and proposals are rendered into effective practices, based on the student’s everyday knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Guilherme Pereira Cocato, Universidade Estadual de Londrina
    Graduated in Geography from the State University of Londrina (2013-2016). Postgraduate in Geography Teaching from the State University of Londrina (2018-2019).

References

ALMEIDA, M. I. S. de. A emergência da educação ambiental no cenário mundial: evolução dos conceitos e concepções da educação ambiental. Boletim Goiano de Geografia, Goiânia, v. 20, n. 1-2, p. 19-41, jan./dez. 2000. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/bgg/article/view/4227/3695>. Acesso em: 20 abr. 2018.

BOLIGIAN, L.; ALVES, A. Geografia, espaço e identidade: ensino médio. São Paulo: Editora do Brasil, 2016. 3 v.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 19 mar. 2018.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 23 mar. 2018.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 27 de abril de 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9795.htm>. Acesso em: 15 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, 22 de dezembro de 2017, Seção 1, p. 41-44. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf>. Acesso em: 30 abr. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Plano Nacional do Livro Didático (PNLD). 2018. Diário Oficial da União, Brasília, 02 de agosto de 2017, Seção 1, Portaria Nº 62, p. 16-17. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=70021-edital-pnld-2018-resultado-final-pdf&category_slug=agosto-2017-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 20 set. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf>. Acesso em: 19 mar. 2018.

BRAZ, M. Capitalismo, crise e lutas de classes contemporâneas: questões e polêmicas. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 111, p. 468-492, jul./set. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-66282012000300005&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em 15 ago. 2018.

BRÜGGER, P. Educação ou adestramento ambiental? 2. ed. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 1999.

FUSCALDO, W. C. A Geografia e a educação ambiental. Revista Geografia, Londrina, v. 8, n. 2, p. 105-111, jul./dez. 1999. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/10188>. Acesso em: 10 abr. 2018.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 5. ed. Campinas: Editora Autores Associados, 2011.

KAERCHER, N. A. O gato comeu a Geografia Crítica? Alguns obstáculos a superar no ensino-aprendizagem de Geografia. In: PONTUSCHKA, N. N.; OLIVEIRA, A. U. de (Orgs). Geografia em perspectiva: ensino e pesquisa. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2013. p. 221-231.

MARQUES FILHO, L. C. Capitalismo e colapso ambiental. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2016.

MARTINEZ, R.; GARCIA, W. Contato Geografia: ensino médio. São Paulo: Quinteto Editorial, 2016. 3 v.

OLIVEIRA, S. de F. Educação ambiental: aspectos históricos e perspectivas. Boletim Goiano de Geografia, Goiânia, v. 26, n. 2, p. 151-166, jul./dez. 2006. Disponível em: <https://revistas.ufg.br/bgg/article/view/4146>. Acesso em: 20 mar. 2018.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 32. ed. Campinas: Editora Autores Associados, 1999.

Published

2021-04-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

COCATO, Guilherme Pereira. Critique of environmental education in geography teaching: discussion and pedagogical proposals. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 25, n. 1, p. e-158138, 2021. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.158138. Disponível em: https://journals.usp.br/geousp/article/view/158138.. Acesso em: 26 jun. 2024.