Condições de saúde mental dos secundaristas em luta: os casos de Santiago e de São Paulo

Authors

  • Maria Eugênia Augusto Gregório Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.220469

Keywords:

Capitalism, Education, Mental health, High school students’ movement, Youths

Abstract

This article seeks to circumscribe the resistance strategies constructed by the high school students of Santiago and São Paulo as ways to ensure the representation of students and that enabled mental health for young people. Focusing on scientific articles from the SciELO database on the high school students’ movement in Chile and Brazil, followed by Content Analysis related to our references, we analyzed the interface between resistance as power and mental health and oppression as a perpetrator of rights violations that produces psychic illness. We could see that the discussion present in the literature about the different forms of resistance contribute to a revision eurocentric concept of subject and of the understanding of health, which we can understand in the ethical-political field as a power to act from the collective confrontation of the oppression manifested with the cultural production of the high school students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Eugênia Augusto Gregório, Universidade de São Paulo

    Psychologist and doctoral student of the Interunit Postgraduate Program in Latin American Integration at USP.

References

AGUILERA RUIZ, Oscar. Movidas, movilizaciones y movimientos: cultura política y políticas de las culturas juveniles en Chile de hoy. Santiago: RIL Editores, 2016.

BREUER, Josef; FREUD, Sigmund. Estudos sobre a histeria. In: FREUD, Sigmund. Freud, Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Vol. 2, 2 ed. Rio de Janeiro: Imago, 1895/1987.

BRITO, Luciana. Escolas de luta: a disputa entre projetos educacionais nas escolas ocupadas em São Paulo. Movimento-revista de educação, Niterói, ano 4, n. 6, p. 306-328, 2017.

BRO KHOMASI, Naim. Condiciones culturales en la constitución de identidades políticas en el Chile actual: algunas reflexiones a partir del caso del movimiento estudiantil secundario de 2006. Polis, Santiago, v. 10, n. 28, p. 51-68, 2011.

CÁRDENAS NEIRA, Camila. El movimiento estudiantil chileno (2006-2016) y el uso de la web social: nuevos repertorios de acción e interacción comunicativa [online] . Ultima década, v. 24, n. 45, p. 93-116, 2016. Disponível em: https://l1nq.com/UvZte. Acesso em: 5 jan. 2024.

CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. 2 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

CASTRO, Lucia Rabello de; GRISOLIA, Felipe Salvador. Subjetivação pública ou socialização política? Sobre as articulações entre o “político” e a infância. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, p. 971-988, 2016.

COMPARATO, Fábio Konder. Capitalismo: civilização e poder. Estudos Avançados, São Paulo, v. 25, n. 72, p. 251-276, 2011.

CORTI, Ana Paula de Oliveira; CORROCHANO, Maria Clara; SILVA, José Alves da. “Ocupar e resistir”: a insurreição dos estudantes paulistas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, p. 1159-1176, 2016.

CUADRA, Fernando de la. Conflito social e movimento estudantil no Chile. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 21, n. 42, p. 173-194, 2008.

FAURÉ, Daniel. El 2011 estudiantil chileno como desafío analítico para las ciencias sociales: hacia la construcción de una nueva matriz para leer los movimientos (2001-2011 y más allá) [online]. Última Década, v. 26, n. 48, p. 35-71, 2018. Disponível em: https://acesse.dev/NjuXF. Acesso em: 5 jan. 2024.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. 2 ed. Brasília, DF: Líber Livro, 2005.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3 ed. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, Paulo. A pedagogia do oprimido. 17 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 29 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

FREUD, Sigmund. Histeria. In: FREUD, Sigmund. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Vol. 1, 2 ed. Rio de Janeiro: Imago, 1888/1987. p. 63-83.

GARRETÓN, Manuel Antonio, et al. Movimiento social, nuevas formas de hacer política y enclaves autoritarios: los debates del Consejo Asesor para la Educación en el gobierno de Michelle Bachelet en Chile. Polis, Santiago, v. 10, n. 30, p. 117-140, 2011.

GIROTTO, Eduardo Donizeti. A dimensão espacial da escola pública: leituras sobre a reorganização da rede estadual de São Paulo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, p. 1121-1141, 2016.

GOHN, M. G. Jovens na política na atualidade – uma nova cultura de participação. Caderno CRH, Salvador, v. 31, n. 82, p. 117-133, 2018.

LANDER, Edgardo. Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntrico. In: La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 4-23.

MACHADO, Leandro. Inspirado no Chile, manual orientou ocupação de escolas por alunos em SP. 2015. Folha de S.Paulo, 25 nov. 2015. Disponível em: https://l1nk.dev/IZtjs. Acesso em: 19 jul. 2021.

MARTÍN-BARÓ, Ignacio. Hacia una psicología de lá liberación. Revista Eletrónica de Intervención Psicosocial y Psicología Comunitária, v. 1, n. 2, p 7-14, 2006. Disponível em: https://acesse.dev/23mnd. Acesso em: 5 jan. 2024.

MARTÍN-BARÓ, Ignacio. El latino indolente. In: MARTÍN-BARÓ, Ignacio; BLANCO, Amalio (ed.). Psicología de la Liberación. Madrid: Editorial Trota, 1998.

O MAL EDUCADO. Como ocupar um colégio? [cartilha online], 2015. Disponível em: https://encr.pw/oX0EC. Acesso em: 19 jul. 2021.

OLIVEIRA, Dennis de. Movimentos sociais e uma nova cultura política em tempos de ação direta do capital. ARACÊ – Direitos Humanos em Revista, v. 1, Ano 1, n. 1,2014.

OLIVEIRA, Dennis de. Ação direta do capital: o poder do capitalismo contemporâneo. Revista Psicologia Política, São Paulo, v. 15, n. 33, p. 405-421, 2015.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 122-151.

SOUZA, Ana Silva Ariza de; SAWAIA, Bader Burihan. A Saúde como potência de ação: uma análise do coletivo e de comuna do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). Revista Psicologia Política, [S. l.],v. 16, n. 37, p. 305-320, 2016. Disponível em: https://acesse.dev/uap4M. Acesso em: 31 ago. 2021.

ZIBAS, Dagmar Maria Leopoldi. “A revolta dos pingüins” e o novo pacto educacional chileno. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 38, p. 199-220, 2008.

Published

2023-12-28

How to Cite

Gregório, M. E. A. . (2023). Condições de saúde mental dos secundaristas em luta: os casos de Santiago e de São Paulo. Revista Extraprensa, 16(Especial), 104-108. https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.220469