Lições da pandemia: TVs Educativas como política de comunicação e educação

Authors

  • Wagner de Alcântara Aragão Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2021.193384

Keywords:

Communication, Education, Educational broadcasters, Paulo Freire, Broadcasting

Abstract

To educate and to communicate. Two acts that intertwine, according to the teachings of Paulo Freire. Inspired by this conception, this essay discusses the need to develop policies in public communication and education that incorporate educational broadcasters as teaching tools. This need is evidenced by the restrictions imposed by the covid-19 pandemic, when technologies became indispensable but digital exclusion showed the open broadcasting system as a means of universal access.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Wagner de Alcântara Aragão, Universidade Federal do Paraná

    Doutorando em Comunicação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor de Comunicação e Arte na rede estadual de ensino profissional do Paraná. Integra o Click – Grupo de Pesquisa em Comunicação e Cultura (UFPR).

References

BRASIL. Resolução CSE/CES nº 1, de 27 de setembro de 2013. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Jornalismo, bacharelado, e dá outras providências. Brasília, DF: Conselho Nacional da Educação. Câmara de Educação Superior, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3v89dwx. Acesso em: 23 fev. 2022.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Tradução de José Laurênio de Melo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo. O compromisso do profissional com a sociedade. In: FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. p. 7-13.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 59. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 69. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019c.

GENRO FILHO, Adelmo. O segredo da pirâmide: para uma teoria marxista do jornalismo. Florianópolis: Insular, 2012.

GONZALEZ, Lélia. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 92/93, p. 69-82, 1988.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

IBGE. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3Il7yaz. Acesso em: 23 fev. 2022.

IJUIM, Jorge Kanehide. A responsabilidade social do jornalista e o pensamento de Paulo Freire. Em Questão, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 31-43, 2009.

LIMA, Venício A. de. Paulo Freire: a prática da liberdade, para além da alfabetização. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2021.

MEDINA, Cremilda. A arte de tecer o presente: narrativa e cotidiano. São Paulo: Summus, 2003.

MEDINA, Cremilda. Narrativas da contemporaneidade, caos e diálogo social In: MEDINA, Cremilda; GRECO, Milton (org.). Caminhos do saber plural: dez anos de trajetória. São Paulo: ECA/USP, 1999. p. 23-36.

MEDINA, Cremilda. Narrativas do humano ser. In: MEDINA, Cremilda; GRECO, Milton (org.). Planeta inquieto: direito ao século XXI. São Paulo: ECA/USP, 1988. p. 193-199.

MEDINA, Cremilda. O signo da relação: comunicação e pedagogia dos afetos. São Paulo: Paulus, 2006.

MEDINA, Cremilda. Profissão jornalista: responsabilidade social. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

PNUD. Relatório do desenvolvimento humano. New York: PNUD, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3JSgvID. Acesso em: 23 fev. 2022.

SOUSA SANTOS, Boaventura de. Para além do pensamento abissal: das linhas globais à ecologia dos saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 78, p. 3-46, 2007.

Published

2021-05-05

How to Cite

Aragão, W. de A. (2021). Lições da pandemia: TVs Educativas como política de comunicação e educação. Revista Extraprensa, 15(1), 96-107. https://doi.org/10.11606/extraprensa2021.193384