Critical education for the media in communicative citizenship: appropriations for criticism and dialogue

Authors

  • Ismar Capistrano Costa Filho Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2021.192457

Keywords:

Citizenship, Communicative citizenship, Liberating education, Media education, Right to communication

Abstract

The liberation pedagogy and the concept of communication by the educator Paulo Freire subsidize a reflection on the praxis of education for the media, which seeks knowledge multiplicity, relationships horizontality, and dialogic communication. Freire’s method thus contributes to the construction of communicative citizenship in tune with the demands for democratization of the relationships that underlie the right to communication. Liberating education for the media can take place both in formal education, by constructing media ecosystems and addressing the right to communication in the transversal themes of the curricula, and in social movements, with informal education. An example of this effort, presented in this article, is the extension project of Support to Alternative, Citizenly, and Community Communication of the Federal University of Ceará.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ismar Capistrano Costa Filho, Universidade Federal do Ceará

    PhD in Social Communication from the Federal University of Minas Gerais, MA in Communication from the Federal University of Pernambuco, bachelor's degree and professor of Journalism at the Federal University of Ceará. Researches social uses, radio, and communitarian and autonomous communication.

References

ARENDT, Hannah. De la historia a la acción. Barcelona: Paidós, 1999.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 2008.

CHAUI, Marilena. Cultura e democracia. Crítica y emancipación, Buenos Aires, v. 1, n. 1, p. 53-76, 2008.

CORTINA, Adela. Cidadãos do mundo: para uma teoria da cidadania. São Paulo: Loyola, 2005.

COSTA FILHO, Ismar. A participação social na cidadania comunicativa. Revista Educação, Cultura e Comunicação, Lorena, v. 12, n. 24, p. 260-271, 2021a.

COSTA FILHO, Ismar. O reconhecimento do receptor-usuário na cidadania comunicativa. Intexto, Porto Alegre, n. 52, e-102969, 2021b.

DRUETTA, Délia C. Repensar la apropriación desde la cultura digital. In: MORALES, Susana; LOYOLA, María Inés (coord.). Nuevas perspectivas en los estudios de comunicación: la apropiación tecno-mediática. Buenos Aires: Imago Mundi, 2013. p. 11-23.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

GUARESCHI, Pedrinho A. O direito humano à comunicação: pela democratização da mídia. São Paulo: Vozes, 2013.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidade e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

HONNETH, Alex. Luta pelo reconhecimento: para uma gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Edições 70, 2011.

KELLNER, Douglas; SHARE, Jeff. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104, p. 687-715, 2008.

LIMA, Venício A. Mídia e política: teoria e prática. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2001.

MARTÍN-BARBERO, Jesus. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MARTÍN-BARBERO, Jesus. Ofício de cartógrafos. São Paulo: Loyola, 2004.

MCLEISH, Robert. Produção de rádio: um guia abrangente de produção radiofônica. São Paulo: Summus, 1999.

ORTRIWANO, Gisela S. A informação no rádio: os grupos de poder e a determinação dos conteúdos. 5. ed. São Paulo: Summus, 1985.

PERUZZO, Cicília. Comunicação comunitária e educação para a cidadania. Comunicação & Informação, Goiânia, v. 2, n. 2, p. 205-228, 1999.

PERUZZO, Cicília. Comunicação nos movimentos populares: a participação na construção da cidadania. São Paulo: Vozes, 1998.

PRADO, Emílio. Estrutura da informação radiofônica. São Paulo: Summus, 1989.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

SOARES, Ismar de Oliveira. Mas, afinal, o que é educomunicação? São Paulo: NCE USP, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3GETV4n. Acesso em: 20 mai. 2016.

Published

2021-05-05

How to Cite

Costa Filho, I. C. (2021). Critical education for the media in communicative citizenship: appropriations for criticism and dialogue. Revista Extraprensa, 15(1), 81-95. https://doi.org/10.11606/extraprensa2021.192457