Adolescent and expressions of school discontent: cases study

Auteurs

  • Cristiana Carneiro Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Lívia Tedeschi Rondon de Souza Universidade Federal Fluminense.
  • Luciana Gageiro Coutinho Universidade Federal Fluminense. Faculdade de Educação
  • Raisa de Paula Fernandes da Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI :

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v21i3p548-572

Mots-clés :

education, psychoanalysis, adolescence, discontent, case study

Résumé

The article aims to present a study based on two adolescents’ cases both forwarded from school to a psychiatry service. The research makes a link between psychoanalysis and educational areas. Methodology used is research-intervention, which allowed us to classify the material collected in 2013 and 2014 in order to analyze their results, that have been listed into thematic categories and subcategories extracted from the adolescents’ speeches. In conclusion, the challenges in education are produced by multiple factors, not only individual ones, which juxtaposes contemporary logic of educational problems medicalization

##plugins.themes.default.displayStats.downloads##

##plugins.themes.default.displayStats.noStats##

Biographies de l'auteur

  • Cristiana Carneiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro
    Psicanalista. Professora adjunta da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Lívia Tedeschi Rondon de Souza, Universidade Federal Fluminense.
    Graduanda do curso de Psicologia da Universidade Federal Fluminense (UFF). Bolsista de iniciação científica Faperj
  • Luciana Gageiro Coutinho, Universidade Federal Fluminense. Faculdade de Educação
    Professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Raisa de Paula Fernandes da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro
    Graduanda do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Téléchargements

Publiée

2016-12-17

Numéro

Rubrique

Articles

Comment citer

Carneiro, C., Souza, L. T. R. de, Coutinho, L. G., & Silva, R. de P. F. da. (2016). Adolescent and expressions of school discontent: cases study. Styles De La Clinique. Revue Sur Les Vicissitudes De l’enfance, 21(3), 548-572. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v21i3p548-572