To become an adolescent in contexts of vulnerability and social exclusion
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v23i2p322-343Keywords:
adolescent passage, vulnerability, social exclusion, helplessness, psychoanalytic listeningAbstract
This study discusses the adolescent passage, examining how this process is produced in young people who live in vulnerability and social exclusion contexts, assisted at a Specialized Reference Center for Social Assistance (CREAS). The adolescent transition is marked by many situations of abandonment, violence and trauma for many young people who live in the outskirts of our cities, which leads us to question the vicissitudes and strategies of subjectivation of these young people in contexts in which living is too arid. Supported by the psychoanalytic framework, we seek to explore, from clinical clippings, the particularities and difficulties of the psychical work (underway in) of this passage for adolescents whose histories are marked by vulnerability, helplessness and violence.
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Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.