Emancipation and protagonism through a semiotic look: racism, anti-racism and the denial of rights to black youth in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2024.218948

Keywords:

Narrative semiotics, Youth, Racism, Interaction, Protagonism

Abstract

This article analyzes phenomena related to Emancipation, Social Protagonism, and the Racism and Anti-Racism agendas in contemporary Brazilian society, seen from a semiotic perspective and with a special focus on the study of Youth. In agreement with Almeida (2021), we believe that racism is not only expressed through individual actions, but is the result of a complex network of economic, political, and social influences and mechanisms. We approach works by contemporary thinkers who have gained increasing prominence and prestige in public debate and we observe the harsh phenomenon of violence against black youth in Brazil. Our approach experiments with the operationality of concepts from contemporary Semiotics Theory, with regard to the analysis of the manifestations of racism proposed by the authors which we work with. The findings point to a possibility of applying concepts coming from Sociossemiotics of Landowski's (2014) theory of interaction regimes to work on the issues observed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniel Carmona Leite, Universidade de São Paulo

    Doutor em Semiótica pelo Programa de Pós-Graduação em Semiótica e Linguística Geral da Faculdade de Letras da USP (FFLCH-USP, 2019). Desenvolveu Mestrado em Semiótica pela FFLCH-USP (2015). Bacharel e licenciado em Letras Português/Espanhol pela USP (2010). É membro do Grupo de Estudos Semióticos da Universidade de São Paulo (GES-USP), São Paulo, SP, Brasil.

References

ALMEIDA, Kátia Lorena Novais. Da prática costumeira à alforria legal. Politeia: História e Sociedade, v. 7, n. 1, p. 163-186, 2007. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/politeia/article/view/3882/3191. Acesso em: 2 fev. 2023.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. São Paulo: Ed. Jandaíra, 2021.

BRASIL. Índice de vulnerabilidade juvenil à violência 2017: desigualdade racial, municípios com mais de 100 mil habitantes. Brasília: Secretaria de Governo da Presidência da República, Secretaria Nacional de Juventude e Fórum Brasileiro de Segurança Pública. São Paulo: Fórum Brasileiro de Segurança Pública, 2017. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2020/10/fbsp-vulnerabilidade-juveni-violencia-desigualdade-racial-2017-relatorio.pdf. Acesso em: 29 jun. 2024.

CERQUEIRA, Daniel et al. Atlas da Violência 2017. Rio de Janeiro: Ipea e FBSP, 2017. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/arquivos/artigos/2898-atlasdaviolencia2017completo.pdf . Acesso em 10 fev. 2023.

CERQUEIRA, Daniel et al. Atlas da Violência 2021. São Paulo: FBSP, 2021.

COSTA, Antônio Carlos Gomes da. Protagonismo juvenil: adolescência, educação e participação democrática. Salvador: Fundação Odebrecht, 2000.

DAVIS, Darien J. Afro-brasileiros hoje. Trad. Felipe Lindoso. São Paulo: Summus, 2000.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. Trad. Alceu Dias Lima et al. São Paulo: Contexto, 2012.

HAMILTON, Charles Vernon; TURE, Kwame. Black Power: the politics of liberation in America. Nova Iorque: Vintage Books, 1992 [1967]. Disponível em: https://mygaryislike.files.wordpress.com/2016/12/black-power-kwame-ture-and-charles-hamilton.pdf . Acesso em: 12 fev. 2023.

HARKOT-DE-LA-TAILLE, Elizabeth. O que é ser adulto, hoje? In: BARROS, Diana Luz Pessoa de (org.). Margens, periferias, fronteiras: estudos linguístico-discursivos das diversidades e intolerâncias. São Paulo, Mackenzie, 2016b. p. 17-38.

HARKOT-DE-LA-TAILLE, Elizabeth. Sentir, saber, tornar-se: estudo semiótico do percurso entre o sensório e a identidade narrativa. São Paulo: Humanitas, Fapesp, 2016a.

HART, Roger. Children’s participation: from tokenism to citizenship. Florença: UNICEF, International Child Development Center, 1992. (Innocenti Essays, n. 4).

HOUAISS, Antonio. Grande dicionário Houaiss beta da Língua Portuguesa. Secretaria de Cultura do Rio de Janeiro, Ministério da Cultura, UOL, [s. d.].

HOUAISS, Antonio; VILLAR, Mauro de Salles. Grande dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Secretaria de Cultura do Rio de Janeiro, Objetiva, 2007.

LEITE, Daniel Carmona. Semiótica da emancipação: um olhar a esse momento de passagem no período da juventude. 2015. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8139/tde-05112015-133634/publico/2015_DanielCarmonaLeite_VCorr.pdf. Acesso em: 2 fev. 2023.

LEITE, Daniel Carmona. Protagonismo e estratégias semióticas no discurso de jovens brasileiros: liberdade, semiliberdade e juventude indígena. 2019. Tese (Doutorado em Linguística) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8139/tde-21022020-153434/en.php. Acesso em: 2 fev. 2023.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SOUZA, Regina Magalhães de. O discurso do protagonismo juvenil. 2006. Tese (Doutorado em Sociologia) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde-25042007-115242/pt-br.php. Acesso em: 10 fev. 2023.

TOURAINE, Alain. Juventud y democracia en Chile. Última Década, n. 8, p. 1-9, 1998. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=19500805. Acesso em: 13 out. 2018.

ZILBERBERG, Claude. Elementos de semiótica tensiva. Trad. Ivã Carlos Lopes, Waldir Beividas e Luiz Tatit. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011.

Published

2024-08-29

Issue

Section

VI. SEMIÓTICA DO DIREITO, EMANCIPAÇÕES E CIDADANIA: lutas e perspectivas

How to Cite

Leite, D. C. (2024). Emancipation and protagonism through a semiotic look: racism, anti-racism and the denial of rights to black youth in Brazil. Estudos Semióticos, 20(2), 191-208. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2024.218948