Outsourcing of special education services by Seduc/SP: partnerships with non-profit civil society organizations
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450272563porKeywords:
Special education, Education financing, Non-profit civil society organizations, Public-private partnerships, State of São PauloAbstract
The State Department of Education of São Paulo (Seduc/SP) takes actions to implement the right to special education from an inclusive perspective in its public education network. However, it still maintains partnerships with non-profit Civil Society Organizations (CSO), working in special education to offer substitutes to students with Intellectual Disabilities (ID) and Multiple Disabilities (MD) associated with ID and Autism Spectrum Disorder (ASD). In this context, the question arises: how are partnerships formalized and what financial resources does Seduc/SP use to finance its expenses? Thus, the objective of this research is to analyze the financing policy for special education in Seduc/SP, with an emphasis on public-private relations that involve the provision of substitute special education for students eligible for assistance in the period from 2017 to 2022. It was used qualitative-quantitative methodology with documentary analysis. The data were collected in documents made available online on the portals of Seduc/SP, the Legislative Assembly and the São Paulo Finance and Planning Secretariat and their systematization supported the analyses. The results indicate that during the period there is a constant number of partner CSO, a decrease in the number of those served in the ID/DM category, an increase in the ASD category and an increase in resources spent on financing partnerships. It is considered that Seduc/SP does not fully adhere to current school inclusion policies, outsourcing services to partner CSO for part of the public special education students.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Amélia. O caminhar da deficiência intelectual e classificação pelo sistema de suporte/apoio. In: SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação. Núcleo de Apoio Pedagógico Especializado. Deficiência intelectual: realidade e ação. Organização de Maria Amélia de Almeida. São Paulo: SE, 2012. p. 51-63.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed., Porto Alegre: Artmed, 2014. Recurso eletrônico. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2JPCTaf Acesso em: 15 maio 2016.
BOROWSKY, Fabíola. O público e o privado na educação especial brasileira: primeiros apontamentos. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR (ANPAE), 26., 2013, Recife; AGUIAR, Márcia Angela da Silveira (org.). Anais [...] . Recife: UFPE, 2013. Recurso eletrônico. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2Ftns6J Acesso em: 22 out. 2018.
BRASIL. Lei Federal nº 13.019, 31 de julho de 2014. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1 ago. 2014a. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2rrWC7C Acesso em 23 out. 2017.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: [s. n.], 1996b. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2fWX88v Acesso em: 4 dez. 2017.
BRASIL.Lei nº 9.424, de 24 de dezembro de 1996. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de Valorização do Magistério, na forma prevista no art. 60, § 7º, do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, e dá outras providências. Brasília, DF: [s. n.], 1996a. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2zfGS9I Acesso em: 11 dez. 2017.
BRASIL. Casa Civil.Lei nº 8.666, de 21 de junho de 1993. Regulamenta o art. 37, inciso XXI, da Constituição Federal, institui normas para licitações e contratos da Administração Pública e dá outras providências. Brasília, DF: Casa Civil, 1993. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2NdkWEl Acesso em: 23 jul. 2018.
BRASIL.Casa Civil. Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação - FUNDEB. Brasília, DF: Casa Civil , 2007. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/1rXyQZ7 Acesso em: 15 out. 2017.
BRASIL.Casa Civil.Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Casa Civil , 2014b. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/1NE7LSh Acesso em: 20 jan. 2017.
BRASIL.Casa Civil.Lei nº 14.113, de 25 de dezembro de 2020. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), de que trata o art. 212-A da Constituição Federal; revoga dispositivos da Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007; e dá outras providências. Brasília, DF: Casa Civil , 2020. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/3b3pA1Z Acesso em: 30 jan. 2021.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da educação básica de 2021. Brasília, DF: INEP, 2021. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2Ke4QG8 Acesso em: 30 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Saberes e práticas da inclusão: dificuldades acentuadas de aprendizagem: deficiência múltipla. 4. ed. rev. Brasília, DF: MEC/Seesp, 2006. Elaborado por Profa. Ms. Marilda Moraes Garcia Bruno.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política nacional da educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF: MEC/Seesp , 2008. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/20BktZT Acesso em: 20 jul. 2017.
BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2011. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2zpHEkL Acesso em: 30 maio 2017.
BRIDI, Fabiane R. de S.; BAPTISTA, Claudio Roberto. Deficiência mental: o que dizem os manuais diagnósticos. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 27, n. 49, p. 499-512, maio/ago. 2014. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/1swLID5 Acesso em: 20 out. 2017.
CASTRO, Vanessa Dias Bueno et al., A educação especial na tramitação do novo Fundeb: disputas entre o público e o privado. Revista de Financiamento da Educação (Fineduca), Porto Alegre, v. 12, 2022. Disponível em: Disponível em: https://l1nq.com/uVdka Acesso em: 30 nov. 2022.
DI PIETRO, Maria Sylvia Zanella. Parcerias na administração pública. 13. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2022.
EVANGELISTA, Olinda. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: ARAÚJO, Ronaldo M. L.; RODRIGUES, Doriedson S. (org.). A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. v. 1. Campinas: Alínea, 2012. p. 52-71.
LAPLANE, Adriana Lia Friszman de; CAIADO, Katia Regina Moreno; KASSAR. Monica Carvalho Magalhães. As relações público-privado na educação especial: tendências atuais no Brasil. In: Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 17, n. 46, jul./set. 2016. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2Dv7Mxa Acesso em: 10 nov. 2017.
LOUREIRO, Aline Dozzi Tezza. A educação especial no município de Porto Ferreira-SP: 1972 a 2011. 2013. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial, Educação do Indivíduo Especial) - Universidade Federal de Carlos, São Carlos, 2013. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2KcpeIh Acesso em: 15 ago. 2018.
MARQUES. Emanuely Fernanda. Política de educação especial e a reestruturação de instituições especiais no Paraná. 2015. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Londrina, Londrina, 2015. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2S3nN1y Acesso em: 21 out. 2018.
MARTINS, Larissa de Souza. Educação especial no estado de São Paulo: análise documental do período de 1989 a 2010. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2S3zkBz Acesso em: 15 out. 2018.
MARTINS, Paulo de Sena. Fundeb: federalismo e regime de colaboração. Campinas: Autores Associados, 2011.
MAZZOTTA, Marcos José Silveira. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2003.
MAZZOTTA, Marcos José Silveira. Inclusão escolar e educação especial: das diretrizes à realidade nas escolas. In: MENDES, Enicéia Gonçalves; ALMEIDA, Maria Amélia. Das margens ao centro: perspectivas para as políticas e práticas educacionais no contexto da educação especial inclusiva. Araraquara: Junqueira & Marin, 2010. p. 79-88.
MINAYO, Maria Cecília de S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 9-29.
MINAYO, Maria Cecília de S., SANCHES, Odécio. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementariedade? Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-262, jul./set. 1993.
OLIVEIRA, Gildásio Macedo de. Financiamento das instituições especializadas na política de educação especial no estado do Espírito Santo (2012-2015). 2016. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória: 2016. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2FUQdsE Acesso em: 20 out. 2018.
OLIVEIRA, Gildásio Macedo de; CÉLIO SOBRINHO, Reginaldo. Aspectos da sociodinâmica público e privado na política de educação especial no estado do Espírito Santo. Revista de Financiamento da Educação (Fineduca) , Porto Alegre, v. 10, n. 4, 2020. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/31mDHxS Acesso em: 30 ago. 2020.
PERONI, Vera Maria Vidal. Políticas educacionais e a relação público/privado. In: REUNIÃO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPEd), 32., 2009, Caxambú. Anais [...]. Caxambú: ANPEd, 2009. Trabalhos encomendados - GT-15. Disponível em: Disponível em: http://bit.ly/2uVaRiV Acesso em: 9 mar. 2020.
PINTO, José Marcelino de Rezende. Os recursos para a educação no Brasil no contexto das finanças públicas. Brasília, DF: Plano. 2000.
PINTO, José Marcelino de Rezende. Uma análise da destinação dos recursos públicos, direta ou indiretamente, ao setor privado de ensino no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 134, p. 133-152, jan./mar. 2016. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2HDoEp9 Acesso em: 4 jul. 2018.
REDE de Pesquisadores sobre Financiamento da Educação Especial. Manifesto educação especial na regulamentação do Fundeb. [S. l.: s. n.], 2020. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/3gUaGgE Acesso em: 1 nov. 2020.
SÃO PAULO (Estado). Termo de Ajustamento de Conduta. 2013. Diário Oficial do Estado de São Paulo, São Paulo, n. 123, 23 mar. 2013, Poder Executivo, Seção I, p. 42. 2013. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/3uMmzfx Acesso em: 29 set. 2021.
SÃO PAULO (Estado). Governador do Estado. Decreto nº 62.294, de 6 de dezembro de 2016. Autoriza a Secretaria da Educação a representar o Estado na celebração de termos de colaboração, com organizações da sociedade civil, sem fins lucrativos, atuantes em educação especial, [...]. São Paulo: Governo do Estado, 2016b. Disponível em: Disponível em: http://twixar.me/mpN3 Acesso em: 22 out. 2017.
SÃO PAULO (Estado). Promotoria Pública de São Paulo. Promotoria de Justiça de Direitos Humanos. Pedido de arquivamento da Ação Civil Pública nº 0027139.2000.8.26.0053. São Paulo: Promotoria Pública, 2014. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/3ouse96 Acesso em: 2 out. 2021.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Política de Educação Especial do Estado de São Paulo. São Paulo: SE , 2021. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/3HbhEK4 Acesso em: 15 nov. 2021.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação. Resolução SE nº 26, de 22 de maio de 2017. Dispõe sobre a delegação de competência, para os fins que especifica. São Paulo: SE , 2017b. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/36QvrXk Acesso em: 7 nov. 2018.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação. Resolução SE nº 59, de 22 de novembro de 2016. Dispõe sobre o processo de credenciamento de organizações da sociedade civil sem fins lucrativos, a que alude o artigo 30, inciso VI, da Lei Federal 13.019, de 31-07-2014. São Paulo: SE , 2016c. Disponível em: Disponível em: http://twixar.me/0pN3 Acesso em: 22 out. 2017.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação. Resolução SE nº 68, de 12 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o atendimento educacional aos alunos, público-alvo da Educação Especial, na rede estadual de ensino. São Paulo: SE , 2017a. Disponível em: Disponível em: http://twixar.me/gpN3 Acesso em: 20 nov. 2017.
SÃO PAULO (Estado). Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo. Ação Civil Pública nº 0027139-65.2000.8.26.0053 (6ª Vara da Fazenda Pública). Juíza de Direito Dra. Alexandra Fuchs de Araújo. São Paulo: TJSP, 2016a. Disponível em: Disponível em: https://encurtador.com.br/bmwzO Acesso em: 15 out. 2021.
» https://encurtador.com.br/bmwzO
SÃO PAULO (Estado). Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo. Ação Civil Pública nº.0027139.2000.8.26.0053 - (6ª Vara da Fazenda Pública, Comarca de São Paulo). São Paulo: TJSP , 2001. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/3ouZBZs Acesso em: 29 set. 2021.
SENA, Paulo de. A PEC nº 15/2015 e o Novo Fundeb. Nota técnica. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2015. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/3dCxfGx Acesso em: 9 abr. 2021.
SOUZA, Marcia Maurilio. Política de financiamento da educação especial paulista via parcerias com organizações da sociedade civil. 2022. Tese (Doutorado em Educação) -Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022. Disponível em: Disponível em: https://l1nq.com/3rfZQ Acesso em: 30 jun. 2022.
SOUZA, Marcia Maurilio; CASTRO, Vanessa Dias Bueno de; PRIETO, Rosângela Gavioli. Plano Nacional de Educação 2014 e Plano Estadual de Educação 2016: implicações no financiamento da educação especial no Estado de São Paulo. Revista de Financiamento da Educação (Fineduca) , Porto Alegre, v. 10, abr. 2020. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/3dzOgAP Acesso em: 20 nov. 2020.
VIEGAS, Luciane Torrezan; BASSI, Marcos Edgar. A educação especial no âmbito da política de fundos no financiamento da educação. Reflexão & Ação, Santa Cruz do Sul, v. 17, n. 1, p. 57-83, jan. 2009. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2BcjzhT Acesso em: 10 jul. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.