A new-old history of ideas: educational thought at the 1st Brazilian Congress on the History of Education
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450272750Keywords:
Educational thought, Intellectual community, Historiography of educationAbstract
The present article analyzes papers on educational thought at the 1st Brazilian Congress on the History of Education held in Rio de Janeiro in 2000, and organized by the Brazilian Society for the History of Education (in Portuguese, CBHE). It also considers that scientific meetings reveal contents, canons, and ways of doing things of an intellectual community, as well as positions and interpersonal and institutional relationships involved in knowledge production. The contents of the papers presented in the sessions of the educational thought subtheme are related to institutional information about their authors, as well as about contemporary postgraduate research practices and disciplinary legacies. Taking as guidelines the history of that event and the organizing entity itself, the majority of the characteristics of this production link to the disciplinary traditions and connections of those who researched and wrote in the place established under the national postgraduate system. These elements constitute the empirical basis for understanding how this segment dedicated to educational thought circumscribed, operated, and shared notions and canons. In conclusion, these papers reflect the regional expansion of institutions, the nucleation of research lines and groups, the predominance of public institutions, and government support. The article compares the results that panoramic studies on the 1st CBHE interpreted as effects of paradigmatic changes, concluding that the antagonistic references did not affect the modes and results of approaches to the subtopic, in which the tradition of the history of pedagogy prevailed, long replicated in guidelines and incorporated as generalized academic know-how.
Downloads
References
ARAÚJO, José Carlos de Souza; GATTI Jr., Décio. Novos temas em história da educação brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. Campinas: Autores Associados, 2002.
ARCE, Alessandra. O Mobral e as políticas para formação de professores de educação infantil nas décadas de 70 e 80 no Brasil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 1., 2000, Rio de Janeiro. Anais do [...]. Rio de Janeiro: CBHE, 2000. p. 1-12. Disponível em: https://sbhe.org.br/anais Acesso em: 25 abr. 2024.
ASCOLANI, Adrián. Los balances de historia de la educación en Brasil: optimismo e incertidumbre de una producción expansiva. Comentarios en perspectiva comparada con Argentina Y México. In: NEPOMUCENO, Maria de Araújo; TIBALLI, Elianda Figueiredo Arantes (org.). A educação e seus sujeitos na história. Belo Horizonte: Argumentum, 2007. p. 129-148.
BARROS, Gilda Naécia Maciel de. História e filosofia da educação na USP: origens. Referências para a memória da USP. Cadernos de História & Filosofia da Educação, São Paulo, v. 4, n. 6, p. 11-36, 1993.
BASTOS, Maria Helena Camara; BENCOSTTA, Marcus Albino Levy; CUNHA, Maria Tereza Santos. A pesquisa em história da educação nos programas de pós-graduação em educação da Região Sul (1972-2003). In: GONDRA, José Gonçalves (org.). Pesquisa em história da educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 243-288.
BONTEMPI Jr., Bruno. História da educação brasileira: o terreno do consenso. 1995. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1995.
BONTEMPI Jr., Bruno. Laerte Ramos de Carvalho e a constituição da história e filosofia da educação como disciplina acadêmica. Uberlândia: UFU, 2015.
BOURDIEU, Pierre. Campo do poder, campo intelectual e habitus de classe. In: BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992. p. 183-202.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. A configuração da historiografia educacional brasileira. In: FREITAS, Marcos Cezar de (org.). Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 1998. p. 329-354.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Apresentação. In: SBHE. Sociedade Brasileira de História da Educação (org.). Educação no Brasil: história e historiografia. Campinas: Autores Associados; São Paulo: SBHE, 2001. p. 1-9.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. L’histoire de l’éducation au Brésil: traditions historiographiques et processus de rénovation de la discipline. Paedagogica Historica, Gent, v. 36, n. 3, 2000, p. 910-933.
CATANI; Denice Barbara; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Um lugar de produção e a produção de um lugar: história e historiografia da educação brasileira nos anos de 1980 e de 1990 – a produção divulgada no GT História da Educação. In: GONDRA, José Gonçalves (org.). Pesquisa em história da educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 85-110.
CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1982.
COLLINS, Randall. The sociology of philosophies: A global theory of intellectual change. Cambridge; Massachusetts; London: Harvard University Press, 1998.
CURY, Claúdia Engler; VIEIRA, Carlos Eduardo; SIMÕES, Regina Helena Silva (org.). História da educação: global, nacional e regional. Vitória: UFES, 2019.
FERRO, Marc. A história vigiada. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
GONDRA, José Gonçalves. Historiografia da educação, seus balanços e saberes. A ultrapassagem como problema. In: NEPOMUCENO, Maria Araújo; TIBALLI, Elianda Figueiredo Arantes (org.). A educação e seus sujeitos na história. Belo Horizonte: Argumentum, 2007. p. 163-179.
GONDRA, José Gonçalves. Uma história sem espectadores: pensar os CBHE’s como acontecimento (2000-2017). In: CURY, Cláudia Engler; VIEIRA, Carlos Eduardo; SIMÕES, Regina Helena Silva (org.). História da educação: global, nacional e regional. Vitória: UFES, 2019. p. 153-184.
MENDONÇA, Ana Waleska Polo Campos. O ensino de história da educação: a experiência da PUC-Rio. In: GONDRA, José Gonçalves; SILVA, Maria de Lourdes da; MENEZES, Roni Cleber Dias de. (org.). História da educação no Rio de Janeiro. instituições, saberes e sujeitos. Rio de Jaeneiro: UERJ, 2014. p. 25-34.
MOURA SOBRINHO, Vicente Batista; INÁCIO FILHO, Geraldo. Massificação e democratização: o pensamento educacional na imprensa de Uberlândia, MG, 1940-1960. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 1., 2000, Rio de Janeiro. Anais do [...]. Rio de Janeiro: SBHE, 2000. p. 1-10. Disponível em: https://sbhe.org.br/anais . Acesso em: 25 abr. 2024.
NUNES, Clarice; CARVALHO, Marta M. C. Historiografia da educação e fontes. In: GONDRA, José Gonçalves (org.). Pesquisa em história da educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 17-62.
SÁ, Nicanor Palhares; SIQUEIRA, Elizabeth Madureira. A produção em história da educação na Região Centro-Oeste: perspectivas (1992-2004). In: GONDRA, José Gonçalves (org.). Pesquisa em história da educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 313-340.
SAVIANI, Dermeval. Apresentação. In: ARAÚJO, José Carlos S.; GATTI JÚNIOR, Décio (org.). Novos temas em história da educação brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. Campinas: Autores Associados; Uberlândia: UFU, 2020. p. ix-xii.
SAVIANI, Dermeval. O debate teórico e metodológico no campo da história e sua importância para a pesquisa educacional. In: SAVIANI, Dermeval; LOMBARDI, José Claudinei; SANFELICE, José Luis (org.). História e história da educação: o debate teórico-metodológico atual. Campinas: Autores Associados, 1998. p. 7-15.
SAVIANI, Dermeval. Os balanços na historiografia da educação brasileira: sentidos e perspectivas. In: NEPOMUCENO, Maria de Araújo; TIBALLI, Elianda Figueiredo Arantes (org.). A educação e seus sujeitos na história. Belo Horizonte: Argumentum, 2007. p. 149-161.
SAVIANI, Dermeval; CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 1., 2000, Rio de Janeiro. Apresentação. Anais do [...]. Rio de Janeiro: CBHE, 2000. CD-ROM Resumos, 2000.
SAVIANI, Dermeval et al. Sociedade Brasileira de História da Educação: constituição, organização e realizações. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 11, n. 3 (27), p. 13-45, set./dez. 2011.
SBHE. Sociedade Brasileira de História da Educação; CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 1., 2000, Rio de Janeiro. Anais do [...]. Rio de Janeiro: SBHE, 2000. CD ROM.
VEYNE, Paul. Como se escreve a história: Foucault revoluciona a história. Brasília, DF: UnB, 1982.
VIDAL, Diana Gonçalves. Conversación con Dermeval Saviani, catedrático emérito de historia de la educación. Historia de la Educación, Salamanca, v. 28, p. 377-394, 2009.
VIEIRA, Carlos Eduardo. História da educação e história da filosofia: culturas cruzadas a partir das concepções de história e de escrita da história em Hegel. Pro-Posições, Campinas, v. 20, n. 1 (58), p. 189-205, 2009.
VIEIRA, Carlos Eduardo. História intelectual e história dos intelectuais: diálogos acerca da escrita da história da educação. In: VIEIRA, Carlos Eduardo; STRANG, Bernadete Lourdes Streisky; OSINSKI, Dulce Regina Baggio (org.). História intelectual e educação: trajetórias, impressos e eventos. Jundiaí: Paco, 2015. p.11-26.
VIEIRA, Carlos Eduardo; GONDRA, José Gonçalves. Mapas da produção em história da educação. In: GONDRA, José Gonçalves (org.). Pesquisa em história da educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 7-13.
XAVIER, Libânia Nacif. Particularidades de um campo disciplinar em consolidação: balanço do I Congresso Brasileiro de História da Educação (RJ/2000). In: SBHE. Sociedade Brasileira de História da Educação (org.). Educação no Brasil: história e historiografia. Campinas: Autores Associados; São Paulo: SBHE, 2001. p. 217-234.
XAVIER, Libânia Nacif et al. O ensino e a pesquisa em história da educação na Universidade Federal do Rio de Janeiro. In: GONDRA, José Gonçalves; SILVA, Maria de Lourdes; MENEZES, Roni Cleber Dias de. (org.). História da educação no Rio de Janeiro: instituições, saberes e sujeitos. Rio de Janeiro: UERJ, 2014. p. 35-74.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.