The formation of subjectivities in a female vocational school: analysis of a registration form
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450271093enKeywords:
Subjectivity, Vocational Training, School bookkeeping, Women’s educationAbstract
This study analyzes a registration form filled out by girls applying for the Senador Ernesto Dornelles Women’s Vocational School (Porto Alegre/RS, 1940). Its archive contained 195 folders with documents from students who enrolled in the institution from 1946 to 1950, including registration forms. Made by the Psychotechnical and Educational Guidance Service of the Department of Education and Culture of Rio Grande do Sul, these files consisted of two parts: I) the family, which included information on family members’ economic, educational, and social conditions and respondents’ interest in their daughter’s profession and II) the student, inquiring about girls’ education, way of life, vocational tendencies, and general impressions. We use Foucault’s theoretical contributions on examination procedures in disciplinary institutions and their subjectivation effects. The analysis of these forms found some of the social expectations and possibilities open to the formation of young applicants’ professional subjectivities based on the formulated questions and the possible answers available for families and students.
Downloads
References
AREND, Silvia Maria Fávero. Filhos de criação: uma história dos menores abandonados no Brasil (década de 1930). 2005. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. 2. ed. Porto Alegre: Zouk, 2017.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Quando a história da educação é a história da disciplina e da higienização das pessoas. In: FREITAS, Marcos Cezar (org.). História social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 1997. p. 291-310.
CERTEAU, Michel de. A economia escriturística. In: CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 22. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 201-224.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault: uma trajetória filosófica para além do estruturalismo e da hermenêutica. 2. ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. p. 273-295.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1997.
GIL, Natália; VIANA, Maria Vitória Longo; GRANDO, Luísa. Características e anseios das alunas de uma escola técnica feminina (Porto Alegre/RS, anos 1940). Sillogés, v. 6, n. 1, p. 134-164, 2023.
LOURO, Guacira Lopes. Prendas e antiprendas: uma história da educação feminina no Rio Grande do Sul. 1986. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1986.
LOURO, Guacira Lopes; MEYER, Dagmar. A escolarização do doméstico: a construção de uma escola técnica feminina (1946-1970). Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 87, p. 45-57, 1993.
MEDEIROS NETA, Olivia Morais et al. Organização e estrutura da educação profissional no Brasil: da Reforma Capanema às leis de equivalência. Holos, Natal, ano 34, v. 4, p. 223-235, 2018.
PERES, Eliane. Aprendendo formas de pensar, de sentir e de agir – a escola como oficina da vida: discursos pedagógicos e práticas escolares da escola pública primária gaúcha (1909-1959). São Leopoldo: Oikos, 2020.
RECENSEAMENTO GERAL DO BRASIL 1940: censo demográfico: censos econômicos. Rio de Janeiro: IBGE, 1940.
ROSE, Nikolas. Governando a alma: a formação do eu privado. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 30-45.
ROSE, Nikolas. Inventando nossos selfs: psicologia, poder e subjetividade. Petrópolis: Vozes, 2011.
SCHOLL, Raphael Castanheira. Memórias (entre)laçadas: mulheres, labores e moda na Escola Técnica Sen. Ernesto Dornelles de Porto Alegre/RS (1946-1961). 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
TAVARES, Fausto. A ordem e a medida: escola e psicologia em São Paulo (1890-1930). 1995. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.