An inheritance to be read: educational reflections based on Hannah Arendt and Paul Ricoeur

Authors

  • Vanessa Sievers de Almeida Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349264315

Keywords:

Philosophy of education, Hannah Arendt, Paul Ricoeur, Act of reading, Crises of tradition

Abstract

Education offers the younger ones an inheritance of knowledge and experiences, however, with the crisis of tradition, the relationship of the new generations with this legacy becomes problematic, either because it has lost its legibility or because it is seen as outdated. This paper argues that, despite this, it is up to the heirs to read, interpret and re-signify this imperfect inheritance. In this perspective it is questioned, on the one hand, if the attempt to appropriate this legacy can cause transformations in the supposedly ended past, and, on the other hand, to what extent this inheritance affects those who are involved with it. The starting point for this reflection is Hannah Arendt’s thought on education, in particular, the essay “The crisis in education” and Paul Ricoeur’s work Time and narrative, in particular his approach to reading in the context of mimesis III. The act of reading, according to the philosopher, is characterized by a dialectic that causes transformations in the narrative and in the reader. Does this transforming mimetic movement between reader and text also occur in the dynamics between heirs and inheritance, which is at the heart of the formation of young people and children? Based on this question, the paper seeks to establish a dialogue between Ricoeur‘s analysis of reading and the reflection on the task of education, according to Arendt, of inviting the youngest “to read” the inheritance of a world that precedes them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Vanessa Sievers de. Educação em Hannah Arendt: entre o mundo deserto e o amor ao mundo. São Paulo: Cortez, 2011.

ARENDT, Hannah. A vida do espírito. Tradução de Antônio Abranches, Cesar Augusto R. de Almeida e Helena Martins. 4. ed. Rio de Janeiro: Relumé Dumará, 2000.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução de Mauro W. Barbosa. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2003.

ARENDT, Hannah. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo. Revisão e apresentação Adriano Correia. 11. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

BRAYNER, Flávio. Educação e republicanismo: experimentos arendtianos para uma educação melhor. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.

CARVALHO, José Sérgio. Por uma pedagogia da dignidade: memórias e reflexões sobre a experiência escolar. São Paulo: Summus, 2016.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarton. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

OAKESHOTT, Michael. Learning and teaching. In: OAKESHOTT, Michael. The voice of liberal learning. Carmel: Liberty Fund, 2001. p. 35-61.

PENNAC, Daniel. Diário de escola. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

RICOEUR, Paul. O conflito das interpretações: ensaios de hermenêutica. Tradução de Sá Correia. Porto: Rés, 1988.

RICOEUR, Paul. Del texto a la acción: ensayos de hermenéutica II. México, DC; Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2001.

RICOEUR, Paul. Educación y política: de la historia personal a la comunión de libertades. Buenos Aires: Prometeo Libros: Universidad Católica Argentina, 2009.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa 1: a intriga e a narrativa histórica. Tradução C. Berliner. Introdução H. S. Gentil. São Paulo: Martins Fontes, 2010a.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa 2: a configuração do tempo na narrativa de ficção. Tradução M. V. M. de Aguiar. São Paulo: Martins Fontes, 2010b.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa 3: o tempo narrado. Tradução C. Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2010c.

RICOEUR, Paul. Entre tempo e narrativa: concordância/discordância. In: Kriterion, Belo Horizonte, n. 125, junho 2012, p. 299-310.

RICOEUR, Paul. Escritos e conferências 3: antropologia filosófica. Tradução de L. C. Malimpensa. São Paulo: Loyola, 2016.

WALKER, Alice. Em busca dos jardins de nossas mães: prosa mulherista. Tradução Stephanie Borges. 1. ed. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

Published

2023-12-22

How to Cite

An inheritance to be read: educational reflections based on Hannah Arendt and Paul Ricoeur. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e264315. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349264315