Science popularization: a systematic literature review

Authors

  • Marcia Speguen de Quadros Piccoli Universidade de Caxias do Sul
  • Nilda Stecanela Universidade de Caxias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349253818

Keywords:

Science popularization, Higher education, Interaction with society, Scientific research, Scientific dissemination

Abstract

There are many terms used to communicate scientific results coming from research projects in view of the interlocution between science and society, among them it is possible to mention: scientific literacy, scientific disclosure, knowledge popularization, scientific dissemination. In search of understanding these distinct terminologies, a Systematic Literature Review (SLR) was conducted on “science popularization”, in order to understand and explore the use of the term, to know its historical path, the results of the studies already performed as well as the authors who are references on the subject. This is a quantitative and qualitative research that, through the SLR, located and analyzed 26 scientific papers made available on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), Google Academic and Scientific Electronic Library Online (SciELO). For the development of this SLR, the study considered the contributions of Akobeng (2005), Costa and Zoltowski (2014) and Vosgerau and Romanowski (2014). The research results show the regions and periodicals with publications on the subject, the most recurring keywords as well as the authors who publish in the area. In addition, it was possible to observe the evolution and branch of the terms used to communicate the results of scientific research, historical records and political, institutional and spontaneous initiatives for the science popularization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKOBENG, Anthony Kwaku. Understanding systematic reviews and meta-analysis. Archives of Disease in Childhood, [S. l.], v. 90, n. 8, p. 845-848, 2005.

BRASIL. Decreto Nº 9.677, de 2 de janeiro de 2019. Aprova a Estrutura Regimental e o Quadro Demonstrativo dos Cargos em Comissão e das Funções de Confiança do Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações, remaneja cargos em comissão e funções de confiança, transforma cargos em comissão do Grupo-Direção e Assessoramento Superiores - DAS e substitui cargos em comissão do Grupo-Direção e Assessoramento Superiores - DAS por Funções Comissionadas do Poder Executivo - FCPE. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, ed. extra, n. 1-D, p. 50-63, 2 jan. 2019. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=02/01/2019&jornal=603&pagina=50&totalArquivos=63. Acesso em: 3 mar. 2023.

» https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=02/01/2019&jornal=603&pagina=50&totalArquivos=63

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020. Brasília, DF: Capes, dez. 2010. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/livros-pnpg-volume-i-mont-pdf Acesso em: 3 mar. 2023.

» https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/livros-pnpg-volume-i-mont-pdf

CNPQ. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Por que popularizar?. Brasília, DF: CNPq, 2019. Disponível em: http://memoria.cnpq.br/por-que-popularizar Acesso em: 20 jul. 2019.

» http://memoria.cnpq.br/por-que-popularizar

COSTA, Angelo Brandelli; ZOLTOWSKI; Ana Paula Couto. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, Silvia H.; COUTO, Maria Clara P. de Paula; HOHENDORFF, Jean Von (org.). Métodos de pesquisa: manual de produção científica. Porto Alegre: Penso, 2014. p. 55-70.

DAVENPORT, Thomas H.; PRUSAK, Laurence. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

KITCHENHAM, Barbara; CHARTERS, Stuart. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. EBSE Technical Report - EBSE 2007-001. Keele, 2007. Disponível em: https://www.elsevier.com/__data/promis_misc/525444systematicreviewsguide.pdf Acesso em: 3 mar. 2023.

» https://www.elsevier.com/__data/promis_misc/525444systematicreviewsguide.pdf

NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Os objetivos de desenvolvimento sustentável no Brasil. ONU Brasil, Brasília, DF, 2016. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs Acesso em: 3 mar. 2023.

» https://brasil.un.org/pt-br/sdgs

SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2007.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista de Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014.

Published

2023-12-22

How to Cite

Science popularization: a systematic literature review. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e253818. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349253818