Validation of an evaluation instrument for the flipped classroom active methodology
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349248000porKeywords:
Active Methodologies, Flipped Classroom, Study of validation, Education in nursingAbstract
Active methodologies are understood as ways to develop the learning process and construct critical training with future professionals in the most diverse areas, favoring the autonomy of the student in their learning, ecouraging individual and collective decision-making. The objective of this study, as well as its methodological path, seeks to validate the evaluation instrument used in the Flipped Classroom Active Methodology. Developed by teachers of the nursing course and based on bloom taxonomy of the Cognitive Domain, the instrument contains twenty items to be evaluated. For validation, the psychometric properties of validity and reliability related to Pasquali’s psychometry were used. Verified through the Content Validity Index (CVI), it measures the proportion of evaluators who are in agreement with the instrument’s items, using an agreement of at least 80% among the evaluators as a decision criterion on the pertinence and acceptance of the item. The instrument was evaluated by 8 participants considered experienced in the area, using a 4-point Likert scale. The reliability criterion, analyzed using the IBM SPSS® software, presented a Cronbach’s alpha value of 0.94 and the validity criterion reached 70% agreement between the evaluators. It is concluded that the instrument is reliable, however, regarding the validity criterion, it needs adjustments to represent what it intends.
Downloads
References
ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; COLUCI, Marina Zambon Orpinelli. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciência & Saúde Coletiva , Campinas, v. 16, n. 7, p. 3061-3068, 2011. https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006
» https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006
ANDRADE, Maria Antonia Brandão de. As contribuições da avaliação dos cursos de graduação para a melhoria da qualidade da educação superior . 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014. Disponível em: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/9019 Acesso em: 05 nov. 2020.
» http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/9019
BELLAVER, Emyr Hiago. Ferramentas para avaliação em metodologias ativas . Caçador, Uniarp, 2019. Disponível em: https://uniarp.edu.br/wp-content/uploads/2021/07/E-Book-Free-Access-Ferramentas-de-avaliacao-de-metodologias-ativas-Prof.-Ms.-Emyr-Hiago-Bellaver.pdf Acesso em: 07 jun. 2020.
BITTENCOURT, Hélio Radke et al. Desenvolvimento e validação de um instrumento para avaliação de disciplinas na educação superior. Estudos em Avaliação Educacional , São Paulo, v. 22, n. 48, p. 91-114, jan./abr. 2011. Disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1630/1630.pdf Acesso em: 03 jun. 2020.
» http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1630/1630.pdf
BLOOM, Benjamin Samuel et al. Taxonomy of educational objectives . v. 1. New York: David Mckay, 1956.
BOLONHEIZ, Lorena Mattos Galhardi Caravalho; BALDISSERA, Vanessa Denardi Antoniassi; OLIVEIRA, Raquel Gusmão de. Comunicação e relacionamento interpessoal na enfermagem: elaboração e execução de uma proposta educativa junto aos graduandos em enfermagem por meio da dialogicidade. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE PRODUÇÃO CIENTÍFICA, 6. 2011, Maringá. VII EPCC. Maringá: [s. n.], 2011. Disponível em: http://rdu.unicesumar.edu.br/bitstream/123456789/4795/1/lorena_mattos_galhardi_caravalho_bolonheiz.pdf Acesso em: 21 out. 2020.
BORGES, Marcos C. et al. Avaliação formativa e feedback como ferramenta de aprendizado na formação de profissionais da saúde. Revista de Medicina , Ribeirão Preto, v. 47, n. 3, p. 324-331, 03 nov. 2014. https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i3p324-331
» https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i3p324-331
BORGES, Tiago Silva; ALENCAR, Gidélia. Metodologias Ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista , Visconde de Cairu, v. 3, n. 4, p. 119-214, jul./ago. 2014. Disponível em: <https://www.cairu.br/revista/arquivos/artigos/2014_2/08%20METODOLOGIAS%20ATIVAS%20NA%20PROMOCAO%20DA%20FORMACAO%20CRITICA%20DO%20ESTUDANTE.pdf Acesso em: 23 maio 2020.
BRANCO, Carla Castello; ALVES, Marcia Maria. Complexidade e sala de aula invertida: considerações sobre o método. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Curitiba. Educere XII . Curitiba: PUC, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/20881_9548.pdf Acesso em: 19 ago. 2020.
» https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/20881_9548.pdf
BRASIL. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Resolução 466 do CNS que trata de pesquisas em seres humanos e atualiza a resolução 196. Diário Oficial da União , Brasília, DF, 14 jun. 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html Acesso em: 12 maio 2020.
» https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3/2001. Diretrizes Nacionais Curso Graduação Enfermagem. Diário Oficial da União , Brasília, DF, 9 Seção 1, p. 37, nov. 2001. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/wp-content/uploads/2012/03/resolucao_CNE_CES_3_2001Diretrizes_Nacionais_Curso_Graduacao_Enfermagem.pdf Acesso em: 18 jan. 2021.
DE BEM, Amilton Barreto et al. Validade e confiabilidade de instrumento de avaliação da docência sob a ótica dos modelos de equação estrutural. Avaliação , Campinas; Sorocaba, v. 16, n. 2, p. 375-401, jul. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/aval/v16n2/a08v16n2.pdf Acesso em: 18 jan. 2021.
» https://www.scielo.br/pdf/aval/v16n2/a08v16n2.pdf
FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Revista Gestão & Produção , São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. https://doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015
» https://doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015
FREITAS, André Luis Policani; RODRIGUES, Sidilene Gonçalves. Avaliação da confiabilidade de questionário: uma análise utilizando o coeficiente alfa de Cronbach In: SIMPÓSIO DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 2005, Bauru. Anais... Bauru: Unesp, 2005. https://doi.org/10.13140/2.1.3075.6808
» https://doi.org/10.13140/2.1.3075.6808
FREITAS, Sirley Leite; COSTA Michele Gomes Noé da; MIRANDA Flavine Assis de. Avaliação educacional: formas de uso na prática pedagógica. Meta , Rio de Janeiro, v. 6, n. 16, p. 85-98, jan./abr. 2014. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/217/pdf Acesso em: 18 jan. 2021.
» https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/217/pdf
HORA, Henrique Rego Monteiro da; MONTEIRO, Gina Torres Rego; ARICA, José. Confiabilidade em questionários para qualidade: um estudo com o coeficiente alfa de Cronbach. Produto & Produção , Porto Alegre, v. 11, n.2, p.85-103, 2010. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/ProdutoProducao/article/view/9321/8252 Acesso em: 18 jan. 2021.
» https://www.seer.ufrgs.br/ProdutoProducao/article/view/9321/8252
IFPR. Instituto Federal do Paraná. Projeto pedagógico do curso de enfermagem . Palmas: IFPR, 2019. Disponível em: <https://palmas.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2020/11/PPC_ENFERMAGEM_2020.pdf>. Acesso em: 18 jan. 2021.
» https://palmas.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2020/11/PPC_ENFERMAGEM_2020.pdf>
LIKERT, Rensis. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology , New York, n. 140, p. 44-53, 1932. Disponível em: https://legacy.voteview.com/pdf/Likert_1932.pdf Acesso em: 18 jan. 2021.
» https://legacy.voteview.com/pdf/Likert_1932.pdf
LOSTADA, Lauro Roberto. Resenha - Sala de Aula Invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Do livro de BERGMANN, J.; SAMS, A. Revista Contexto & Educação , Rio de Janeiro, v. 32, n. 102, p. 205-209, maio/ago. 2017. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.102.205-209
» https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.102.205-209
MARTINS, Gilberto de Andrade. Sobre Confiabilidade e Validade. Revista Brasileira de Gestão de Negócios , São Paulo, v. 8, n. 20, p. 1-12, jan./abr. 2006. Disponível em: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/51/44 Acesso em: 18 jan. 2021.
» https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/51/44
MEDEIROS, Rosana Kelly da Silva et al. Modelo de validação de conteúdo de Pasquali nas pesquisas em enfermagem. Revista de Enfermagem Referência , Coimbra, Série IV, n. 4, jan./mar. 2015. http://dx.doi.org/10.12707/RIV14009 Acesso em: 18 jan. 2021.
» http://dx.doi.org/10.12707/RIV14009
MELLO, Carolina de Castro Barbosa; ALVES, Renato Oliveira; LEMOS, Stela Maris Aguiar. Metodologias de ensino e formação na área da saúde: revisão de literatura. Revista CEFAC , Belo Horizonte, v. 16, n. 6, p. 2015-2028, nov./dez. 2014. https://doi.org/10.1590/1982-0216201416012
» https://doi.org/10.1590/1982-0216201416012
MOURA, Escolástica Rejane Ferreira et al. Validação de jogo educativo destinado à orientação dietética de portadores de diabetes mellitus. Revista de APS , Juiz de Fora, v. 11, n. 4, p. 435-443, out./dez. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/14153 Acesso em: 18 jan. 2021.
» https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/14153
PAIVA, Marlla Rúbya Ferreira et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Revista Sanare , Sobral, v. 15, n. 2, p. 145-153, jun./dez. 2016. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/viewFile/1049/595 Acesso em: 18 jan. 2021.
» https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/viewFile/1049/595
PARANÁ. Governo do Estado. Secretaria da Educação. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE: produções didático-pedagógicas. Cadernos PDE , v. 2, 2013. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_unicentro_port_pdp_serli_rech_moleta.pdf Acesso em: 18 jan. 2021.
PASQUALI, Luiz. Instrumentação psicológica: fundamentos e práticas. Porto Alegre, Brasil: Artmed, 2010.
PASQUALI, Luiz. Psicometria. Revista da Escola de Enfermagem USP , v. 43, n. esp., p. 992-999, 2009. http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342009000500002
» http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342009000500002
PASQUALI, Luiz. Teoria e métodos de medida em ciências do comportamento . Brasília, DF: Laboratório de Pesquisa em Avaliação e Medida: Instituto de Psicologia: UnB: INEP, 1996. Disponível em: https://www.faecpr.edu.br/site/documentos/teoria_metodos_ciencias_comportamento.pdf Acesso em: 18 jan. 2021.
» https://www.faecpr.edu.br/site/documentos/teoria_metodos_ciencias_comportamento.pdf
PILATTI, Luiz Alberto; PEDROSO, Bruno; GUTIERREZ, Gustavo Luis. Propriedades psicométricas de instrumentos de avaliação: um debate necessário. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia , Ponta Grossa, v. 3, n. 1, p. 81-91, jan./abr. 2010. https://doi.org/10.3895/S1982-873X2010000100005
» https://doi.org/10.3895/S1982-873X2010000100005
ROMAN, Cassiela et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem no processo de ensino em saúde no Brasil: uma revisão narrativa. Clinical & Biomedical Research , Porto Alegre, v. 37, n. 4, 2017. http://dx.doi.org/10.4322/2357-9730.73911
» http://dx.doi.org/10.4322/2357-9730.73911
VELOSO, Raphael de Mello; SHIMODA, Eduardo; SHIMOYA, Aldo. A confiabilidade em uma pesquisa sobre a qualidade em serviços bancários: um estudo com o coeficiente Alpha de Cronbach. Revista Científica Linkania Master , Maringá, v. 5, n. 1, p. 27-51, 2015. Disponível em: https://linkania.org/master/article/view/293 Acesso em: 18 jan. 2021.
» https://linkania.org/master/article/view/293
WEBER, Lidia Catarina. Metodologias ativas no processo de ensino da enfermagem: revisão integrativa. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, 2018. Disponível em: https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/2494/1/2018LidiaCatarinaWeber.pdf Acesso em: 18 jan. 2021.
» https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/2494/1/2018LidiaCatarinaWeber.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.