Relationship with knowledge and territorialization tactics of young high school scholarship students in private school

Authors

  • Andrea Cecilia Moreno Faculdade Venda Nova do Imigrante
  • Maria Celeste Reis Fernandes de Souza Universidade Vale do Rio Doce

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248246763por

Keywords:

Relationship with knowledge;, outh, High school, Territory

Abstract

This article is part of the debate about youth and high school in a Brazilian context and aims at young students who migrate from public school to private school via scholarships. The objective of the research is to analyze the processes involved in the relationship with knowledge established by these youths upon entering this new school territory. It is based on studies about the relationship with knowledge, and linked to authors from the fields of sociology of youth and geography, with a focus on territory-territorialities. The school that served as a field of research belongs to a confessional network of private schools in Minas Gerais, and the data were produced by means of document analysis, participant observation, and interviews with nine youngsters. The analysis presents the socio-educational profile of the young scholarship students. In relation to the interviews, the concept of tactics proposed by Michel de Certeau is used, which allowed the identification of three territorializing tactics of young people in private school: closeness, survival, and study. The results point to socioeconomic inequalities experienced by the students and the construction of tactics by these students to stay in private school while they continue learning in order to get to public higher education, which stands as a territory of promise. We conclude that it is important to value public schooling, and we also point out the need for further studies to broaden the horizon of debates about young high school students who have scholarships, especially in the context of covid-19.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Maria Zenaide; DAYRELL, Juarez Tarcísio. Processos de escolarização de jovens rurais de Governador Valadares-MG: entre sonhos e frustrações. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 97, n. 247, p. 602-618, 2016.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório do 3º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação 2020. Brasília, DF: Inep, 2020a.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais […]. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 mar. 2020b.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. v. 1. Tradução Ephraim Ferreira. Petrópolis: Vozes, 2014.

CHARLOT, Bernard. A relação com o saber nos meios populares: uma investigação nos liceus profissionais de subúrbio. Porto: CIIE: Livpsic, 2009.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CHARLOT, Bernard. Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed, 2001.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CHARLOT, Bernard; REIS, Rosemeire. As relações com os estudos de alunos brasileiros de ensino médio. In: KRAWCZYK, Nora (org.). Sociologia do ensino médio: crítica ao economicismo na política educacional. São Paulo: Cortez, 2014. p. 63-92.

DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo. Juventude e ensino médio: quem é este aluno que chega à escola. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (org.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: UFMG, 2014. p. 101-134.

HAESBAERT, Rogério. Viver no limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

LIMA, Ana Lúcia D’Império. Retratos da educação no contexto da pandemia do coronavírus: um olhar sobre múltiplas desigualdades. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2020. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2021/02/Retratos-da-Educacao-na-Pandemia_digital-_outubro20.pdf Acesso em: 5 maio 2021.

» https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2021/02/Retratos-da-Educacao-na-Pandemia_digital-_outubro20.pdf

NOGUEIRA, Maria Alice. No fio da navalha: a (nova) classe média brasileira e sua opção pela escola particular. In: ROMANELLI, Geraldo; NOGUEIRA, Maria Alice; ZAGO, Nadir (org.). Família & escola: novas perspectivas de análise. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 109-164.

REIS, Rosemeire. Experiência escolar de jovens/alunos do ensino médio: os sentidos atribuídos à escola e aos estudos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 3, p. 637-652, 2012.

SOUZA, Davisson Charles Cangussu; VAZQUEZ, Daniel Arias. Expectativas de jovens do ensino médio público em relação ao estudo e ao trabalho. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 2, p. 409-426, 2015.

SOUZA, Marcelo Lopes de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. 4. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2018.

TURRA NETO, Nécio. Os jovens, suas espacialidades e territorialidades. In: CAVALCANTI, Lana de Souza; CHAVEIRO, Eguimar Felicio; PIRES, Lucineide Mendes (org.). A cidade e seus jovens. Goiânia: PUC Goiás, 2015. p. 119-136.

Published

2022-12-01

How to Cite

Relationship with knowledge and territorialization tactics of young high school scholarship students in private school. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e246763. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248246763por