Learning to be a Reinadeiro in the daily life of the Quilombo da Irmandade do Rosário of Justinópolis

Authors

  • Sônia Cristina de Assis Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Genesco Alves De Sousa Universidade do Estado de Minas Gerais
  • José Alfredo Oliveira Debortoli Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248245486

Keywords:

Learning, Justinópolis Quilombo, Skills, Daily life

Abstract

The proposal of showcasing the learning processes through the daily practices of Reinado Mineiro is to expand an understanding of the numerous ways of learning. From this perspective, being involved in the daily practices leads us to describe and seek to understand how to become a Reinadeiro, especially through the musicality of Reinado’s children and youth. In the Quilombo da Irmandade do Rosário of Justinópolis/MG we find aesthetics designed in the dances, songs, and costumes that diversify in the various existing practices, such as the sacred drums of Candombe, the Irmandade do Rosário, the Caravana de Santos Reis, the Pastorinhas, the Capoeira Angola, the Arraial Pé de Cana, and the most recent Coral Vozes de Campanhã. In this territory, learning is present in the social life activities that are directly related to the acquisition of skills, to its relationships, contexts, and daily life which are shown in/with the day-to-day world, the territory where knowledge is built, felt and perceived. For these reflections we dialogue with Jean Lave’s “Social Theory of Practice” (1996), which claims a relational approach and whose fundamental principle is not to separate people from their daily lives, reaffirming that learning is inseparable from daily life and people’s lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Margarete. Um olhar antropológico sobre práticas de ensino e aprendizagem musical. Revista da ABEM, Londrina, v. 8, n. 5, 2000.

DEBORTOLI, José Alfredo; SAUTCHUK, Carlos Emanuel. Técnica, corpo e arte: aproximações entre antropologia e motricidade. Licere, Belo Horizonte, v. 16, n. 2, 2013.

GOMES, Núbia Pereira de Magalhaes; PEREIRA, Edimilson Almeida. Arturos: olhos do rosário. Belo Horizonte: Mazza, 1990.

INGOLD, Tim. Being alive. London: Routledge, 2011.

INGOLD, Tim. Da transmissão de representações à educação da atenção. Educação em Revista, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 6-25, 2010.

INGOLD, Tim. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimentos e descrição. Petrópolis: Vozes, 2015.

INGOLD, Tim. The perception of the environment: essays on livelihood, dwelling and skill. London: Routledge, 2000.

LAVE, Jean. Apprenticeship in critical ethnographic practice. Chicago: University of Chicago Press, 2011.

LAVE, Jean. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 21, n. 44, p. 37-47, jul./dez. 2015.

LAVE, Jean. Teaching, as learning, in practice. Mind, Culture and Activity, London, v. 3, n. 3, p. 139-164, 1996.

LAVE, Jean; PACKER, Martin. Hacia una ontología social del aprendizaje. Revista de Estudios Sociales, Bogotá, n. 40, p. 12-22, 2011.

LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Situated learning: legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991.

LUCAS, Glaura. Música e tempo nos rituais do congado mineiro dos Arturos e do Jatobá. 2005. Tese (Doutorado em Música) – Centro de Letras e Artes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: o reinado do Rosário no Jatobá. Belo Horizonte: Mazza, 1997. (Perspectiva).

MARTINS, Leda Maria. A oralitura da memória. In: FOSENCA, Maria Nazareth Soares (org.). Brasil afro-brasileiro. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 61-86.

VINCENT, Guy; LAHRE, Bernard; THIN, Daniel. Sobre a história e teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, p. 7-48, jun. 2001.

WAGNER, Roy. A invenção da cultura. São Paulo. Cosac Naify, 2012.

Published

2022-10-08

How to Cite

Learning to be a Reinadeiro in the daily life of the Quilombo da Irmandade do Rosário of Justinópolis. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e245243. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248245486