Inclusive university education: prospects for a student with autism spectrum disorder

Authors

  • Ana Flávia Teodoro de Mendonça Oliveira Universidade Federal de Goiás
  • Cinthia Brenda Siqueira Santiago Universidade Federal de Goiás
  • Ricardo Antonio Gonçalves Teixeira Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248238947por

Keywords:

Inclusion, Autism spectrum disorder (ASD), University

Abstract

In this article, we seek to analyze the inclusion of a student with autism spectrum disorder (ASD) in a graduate course at the Federal University of Goiás (UFG). The qualitative research was carried out with a student with ASD, a teacher, and two monitors, in addition to the pedagogue and pedagogical teacher from the Accessibility Center. The semi-structured interview and the questionnaire were used as instruments for data collection. For data analysis, we follow the assumptions of Bardin’s content analysis technique. The analysis evidenced the efforts of the institution to include the student with ASD, which could be verified through the monitor, which accompanies the autistic student, the teacher, who is placed as a tutor, and the involvement of the professionals of the Accessibility Center. Regarding learning, we found that students with ASD present difficulties with organizational and attentional skills, consequently having problems meeting deadlines or even performing activities not consistent with their focus of interest. As for the social relations built by the student throughout the course, we realized that, although he has a good relationship with colleagues and is accepted by the group, he cannot establish more intense relationships, having few social interactions in academic spaces. Finally, our study points out the need to train teachers, monitors, and the academic community, to understand and identify the needs and specificities of students with ASD, contributing to their success in the academic sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ATTWOOD, Tony. Tudo sobre a síndrome de Asperger. Lisboa: Babel, 2010.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Ed. 70, 2011.

BEYER, Hugo Otto. O projeto político-pedagógico da educação inclusiva e a gestão educacional: reflexões com a área de educação especial da Secretaria de Educação do estado do Rio Grande do Sul. In: FREITAS, Soraia Napoleão (org.). Tendências contemporâneas de inclusão. Santa Maria: UFSM, 2008. p. 77-90.

BIALER, Marina Martins. Das narrativas de sofrimento ao “artismo” no espectro do autismo: discurso de pais de autistas, discurso de especialistas e discurso de autistas. Curitiba: CRV, 2016.

BOSA, Cleonice. Autismo: atuais interpretações para antigas observações. In: BAPTISTA, Claudio Roberto; BOSA, Cleonice (org.). Autismo e educação: reflexões e propostas de intervenção. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 21-39.

BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Diário Oficial da União, Brasília DF, 28 dez. 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm Acesso em: 12 fev. 2021.

» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em: 19 mar. 2020.

» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

BRASIL. Ministério da Educação. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf Acesso em: 5 fev. 2019.

» http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf

CAMARGO, Síglia Pimentel Höher; BOSA, Cleonice Alves. Competência social, inclusão escolar e autismo: revisão crítica da literatura. Psicologia e Sociedade, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 65-74, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822009000100008 Acesso em: 16 mar. 2020.

» http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822009000100008

DALLA DEA, Vanessa Helena Santana; OLIVEIRA, Ana Flavia Teodoro de Mendonça; MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira de. Uma análise do perfil dos núcleos de acessibilidade das universidades públicas federais da região centro-oeste. Educação Especial em Debate, Vitória, v. 2, n. 5, p. 96-113, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/reed/article/view/20984 Acesso em: 8 abr. 2022.

» https://periodicos.ufes.br/reed/article/view/20984

FERRARI, Juliana Barbosa. Inclusão de um estudante autista no ensino superior, um relato de experiência na UFPR Litoral. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL (CBEE), 7., 2016, São Carlos. Anais […]. São Carlos: UFSCar, 2016. Disponível em: https://proceedings.science/cbee7/papers/inclusao-de-um-estudante-autista-no-ensino-superior%2C-um-relato-de-experiencia-na-ufpr-litoral Acesso em: 14 mar. 2019.

» https://proceedings.science/cbee7/papers/inclusao-de-um-estudante-autista-no-ensino-superior%2C-um-relato-de-experiencia-na-ufpr-litoral

GIACONI, Catia; RODRIGUES, Maria Beatriz. Organização do espaço e do tempo na inclusão de sujeitos com autismo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 687-7058, 2014. Disponível em: http://old.scielo.br/pdf/edreal/v39n3/v39n3a04.pdf Acesso em: 8 abr. 2022.

» http://old.scielo.br/pdf/edreal/v39n3/v39n3a04.pdf

GRANDIN, Temple; PANEK, Richard. O cérebro autista: pensando através do espectro. Rio de Janeiro: Record, 2016.

GRANDIN, Tample; SCARIANO, Margaret M. Uma menina estranha: autobiografia de uma autista. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo escolar da educação básica. Brasília, DF: MEC, 2018a. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar Acesso em: 13 abr. 2022.

» https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação superior. Brasília, DF: MEC, 2018b. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-da-educacao-superior Acesso em: 13 mar. 2022.

» https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-da-educacao-superior

MALEVAL, Jean-Claude. O autista e a sua voz. São Paulo: Blucher, 2017.

OLIVATI, Ana Gabriela; LEITE, Lucia Pereira. Experiências acadêmicas de estudantes universitários com transtornos do espectro autista: uma análise interpretativa dos relatos. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 25, n. 4, p. 729-746, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/N3sgZJb7wNHpVHv7LYkGvwL/abstract/?lang=pt Acesso em: 12 abr. 2022.

» https://www.scielo.br/j/rbee/a/N3sgZJb7wNHpVHv7LYkGvwL/abstract/?lang=pt

OLIVEIRA, Ana Flávia Teodoro de Mendonça; ABREU, Tiago Florencio de. A percepção do aluno com transtorno do espectro autista sobre o processo de inclusão na Universidade Federal de Goiás (UFG). Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, v. 6, n. 2, p. 69-86, 2019. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8897#:~:text=A%20pesquisa%20constatou%20a%20necessidade,particularidades%20desse%20grupo%20de%20alunos Acesso em: 19 mar. 2020.

» https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8897#:~:text=A%20pesquisa%20constatou%20a%20necessidade,particularidades%20desse%20grupo%20de%20alunos

ORRÚ, Sílvia Ester. Aprendizes com autismo: aprendizagem por eixos de interesse em espaços não excludentes. Petrópolis: Vozes, 2016.

PEREIRA, Maria Amélia Dias. O sofrimento psíquico na formação médica: percepções e enfrentamento do estresse por acadêmicos do curso de Medicina. 2014. Tese (Doutorado em Ciências da Saúde) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/4381/5/Tese%20-%20Maria%20Am%C3%A9lia%20Dias%20Pereira%20-%202014.pdf Acesso em: 20 out. 2019.

» https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/4381/5/Tese%20-%20Maria%20Am%C3%A9lia%20Dias%20Pereira%20-%202014.pdf

SKLIAR, Carlos. A inclusão que é “nossa” e a diferença que é do “outro”. In: RODRIGUES, David (org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006. p. 15-34.

UFG. Universidade Federal de Goiás. Edital nº 02/2019 – SINAce/UG. Estabelece normas do Processo Seletivo para monitoria de Inclusão e Acessibilidade – Regional Goiânia. Goiânia: UFG, 2019. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/211/o/Edital_2-2019_SINAce-UFG_monitoria.pdf?1554404396 Acesso em: 8 abr. 2022.

» https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/211/o/Edital_2-2019_SINAce-UFG_monitoria.pdf?1554404396

Published

2022-06-10

How to Cite

Inclusive university education: prospects for a student with autism spectrum disorder. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e238947. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248238947por