From the foot to the letter: The walking in Suite Vénitienne, by Sophie Calle, from an intermediatic perspective.
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i34p137-152Keywords:
Sophie Calle, Intermediality, Flânerie, Walking, PhotographyAbstract
The following article aims to analyze the work Suite Vénitienne (1983), by the artist and writer Sophie Calle, from an intermidiatic approach of its walking as a poetic and aesthetic process. To do so, it will take into account the theoretical discussions present mainly in Baudelaire (1983); Careri (2013); Coverley (2015) and Clüver (2011). In addition, it aims to investigate how such work is inscribed in a tradition both literary and artistic of the act of walking and, on the other hand, how it escapes from such traditions precisely for its intermidiatic nature.
Downloads
References
BAUDELAIRE, Charles. O Pintor da Vida Moderna. In: Poesia e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2006.
BENJAMIN, Walter. Baudelaire e a Modernidade. 1ª edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
BRETON, André. Nadja. Tradução Ivo Barroso. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.
CALLE, Sophie. Suite Vénitienne. Seattle: Bay Press, 1988.
CAMART, C.; ARBEX, M.; CHAVES, L. C. L. As estratégias editoriais de Sophie Calle: Livros de fotografias, fotorromance, livros de artista. In: PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, p. 112-129, 26 nov. 2015.
CARERI, Francesco. Walkscapes: O caminhar como prática estética. 1ª edição. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.
COTTON, Charlotte. La photographie dans l’art contemporain. Paris: Thames & Hudson, 2005.
COVERLEY, Merlin. A Arte de Caminhar: O Escritor Como Caminhante. 1ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
CLÜVER, Claus. INTERMIDIALIDADE. In: Pós: Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 8 - 23, nov. 2011.
FABRIS, Annateresa. Sophie Calle: entre imagens e palavras. In: II Colóquio de Psicologia da Arte. Instituto de Psicologia, USP. São Paulo: ARS, Ano 7, nº 14, 2007.
HIGGINS, Dick. Intermídia. In: DINIZ, Thaïs; VIEIRA, André. Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea, volume 2 Belo Horizonte: Rona Editora: FALE/UFMG, 2012.
HOEK, Leo. A transposição intersemiótica: por uma classificação pragmática. In: ARBEX, Márcia. Poéticas do visível: ensaios sobre escrita e imagem. Belo Horizonte: Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários, Faculdade de Letras da UFMG, 2006.
MACEL, Christine. M’as-tu vue : catalogue de l’exposition. Paris : Editions du Centre Pompidou, 2003.
RAJEWSKY, Irina O. A fronteira em discussão: o status problemático das fronteiras midiáticas no debate contemporâneo sobre intermidialidade. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira; VIEIRA, André Soares (org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Vol. 2. Belo Horizonte: Rona Editora: FALE/UFMG, 2012.
SAUVAGEOT, Anne. Sophie Calle: L’art caméléon. Paris : Presses Universitaires France, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Larissa Fontenelle Gontijo, Márcia Arbex
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).