Female body representations in Mozambican poetry: from fetters to freedom
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i27p23-36Keywords:
Female body, Mozambican poetry, Eroticized body, Freed body, Female authorshipAbstract
In the last decades, the female body has been reframed as an analytic category and seen in its socio-historic wholeness, and not only as merely biological condition. We know that the female body in general has been exploited and repressed in many ways throughout the historic process of societal structuration; nonetheless, the black body was the most vilified, and has been exposed to various violations, even in its ontological dimension. Based on this premise, the aim of this study is to analyze the lyrical production of five Mozambican female poets – Lica Sebastião, Sónia Sultuane, Melita Matsinhe, Rinkel and Deusa d’África – trying to deconstruct this historical imaginary of subjugation from possible representations of eroticized and freed bodies in contemporary poems. To support this study, we have used the body typology theory of Elódia Xavier (2007), Hooks (2019), among other authors.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O Estado de Exceção. São Paulo: Boitempo, 2004
AGAMBEN, Giorgio. Homo Sacer: O Poder Soberano e a Vida Nua I, trad. Henrique Burigo, 2 ed., Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.
AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade? Belo Horizonte - MG: Letramento: Justificando, 2018.
ARRUZZA, Cinzia; BHATTACHARYA, Tithi; FRASER, Nancy. Feminismo para os 99%, um manifesto. Trad. Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2019.
BRAGA, Amanda. História da beleza negra no Brasil: discursos, corpos e práticas. São Carlos, SP: Edufscar, 2105.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
D’ÁFRICA, Deusa. A Voz das Minhas Entranhas. Maputo: Ciedima, 20114.
FIGUEIREDO, Angela; CRUZ, Cintia (Orgs). Beleza negra: representações sobre o cabelo, o corpo e a identidade das mulheres negras. Cruz das Almas: EDUFRB; Belo Horizonte: Fino Traço, 2016 (Coleção UNIAFRO; 16).
GROSSI, Miriam Pillar. “Masculinidades: uma revisão teórica.” Antropologia em Primeira Mão, Florianópolis, n. 1, p. 4–37, 2004.
HOOKS, Bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019. KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LARANJEIRA, Rui Guerra. Referências de fonte eletrônica. Disponível em: https://www.buala.org/pt/palcos/marrabenta-evolucao-e-estilizacao-1950-2002. Acessado em 10 de nov. de 2019.
LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. Trad. Luiza Sellera. São Paulo: Cultrix, 2019.
MATSINHE, Melita. Ignição dos Sonhos. Maputo: Fundação Fernando Leite Couto, 2017.
RIBEIRO, Djamila. Quem tem medo do feminismo negro? São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
RISO, Ricardo (Org). “Moçambique hoje: antologia da novíssima poesia moçambicana.” Revista África e Africanidades. Ano IV, n.14: 2011, p.67.
SEBASTIÃO, Lica. De terra, vento e fogo. São Paulo: Editora Kapulana, 2015.
SULTUANE, Sónia. Sonhos. Maputo: Editora da Associação dos Escritores Moçambicanos, 2002.
SULTUANE, Sónia. Imaginar o Poetizado. Maputo: Ndjira, 2006.
SULTUANE, Sónia. No colo da Lua. Maputo: Ndjira, 2009.
XAVIER, Elódia. Que corpo é esse? O corpo no imaginário feminino. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2007
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Vanessa Neves Riambau Pinheiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).