Media, youth, suicide and the classroom: an empirical-analytical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i2p9-23

Keywords:

media, youth, suicide, education, media literacy

Abstract

This article presents and discusses the experience of three workshops held with undergraduate students in communication and education, which addressed the relationship between media, youth and suicide, considering the reality of the classroom. The text begins with the concepts and information that guided the proposal, then highlights the main discussions and issues debated in the meetings, and ends by outlining the reflections and possibilities arising from this empirical-analytical research, from the perspective of enhancing media literacy processes in the face of narratives about suicide and extreme pain. With an interdisciplinary nature, the research dialogues with Paulo Freire, John B. Thompson, Susan Sontag, Adilson Citelli, among others.

Downloads

Author Biographies

  • Denise Tavares, Universidade Federal Fluminense

    Jornalista, Mestrado em Multimeios e Doutorado em Integração Latino-Americano. Professora Adjunta do Departamento de Comunicação da Universidade Federal Fluminense. Colíder do Grupo de Pesquisa MULTIS - Núcleo de Estudos e Experimentações do Audiovisual e Multimídia.

  • Walcea Barreto Alves, Universidade Federal Fluminense

    Professora Adjunta da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano da Universidade Federal Fluminense. Doutora em Educação. Líder do Núcleo de Estudos em Comunicação e Educação, Etnografia e Representações Sociais (NECEERS).

References

ALUNOS entram em desafio com automutilação em escola no interior de SP; Psicóloga alerta para riscos e como lidar com situação. G1, Vale do Paraíba, 4 maio 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/vale-do-paraiba-regiao/noticia/2022/05/04/alunos-entram-em-desafio-com-automutilacao-em-escola-no-interior-de-sp-psicologa-alerta-para-riscos-e-como-lidar-com-situacao.ghtml. Acesso em: 18 ago. 2022.

AMARELO – é tudo para ontem. Direção: Fred Ouro Preto. Produção: Evandro Fióti. São Paulo: Netflix Brasil, 2020.

ARENDT, Hannah. A condição humana. Tradução: Roberto Raposo. 11. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

ALVES, Walcéa Barreto; RANGEL, Mary. A escola no espelho: as representações do aluno. Niterói: EDUFF, 2019.

BARBOSA, Severino Antônio M.; AMARAL, Emília. Redação: escrever é desvendar o mundo. 5. ed. Campinas: Papirus, 1989.

BERTOLOTE, José Manoel. O suicídio e sua prevenção. São Paulo: Editora da Unesp, 2012.

BORGES, Ieda Cristina et al. Saúde, mídia e comunicação. Presidente Prudente: Editora CdeA Campos, 2023.

BRAGA, José Luiz. Circuitos versus campos sociais. In: JANOTTI JR, Jeder; MATTOS, Maria Ângela; JACS, Nilda (org.). Mediação & midiatização. Salvador: EDUFBA; Compós, 2012. p. 31-52.

CITELLI, Adilson. Educomunicação: temporalidades e sujeitos. In: CITELLI, Adilson (org.). Educomunicação: comunicação e educação: os desafios da aceleração social do tempo. São Paulo: Paulinas, 2017. p. 11-26.

DURKHEIM, Émile. O suicídio. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

EU TENHO um cachorro preto e seu nome é depressão. [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo (4 min). Publicado pelo canal ONU Brasil. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DzU63rT4L5Y. Acesso em: 3 dez. 2024.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Notas: Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 84. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

GONÇALVES, Carolina Resende. Diante de uma questão de saúde pública, haja consciência! Mediações, narrativas e circulação de sentidos sobre o suicídio. 2022. Dissertação (Mestrado em Informação e Comunicação em Saúde) – Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2022.

GROPPO, Luís Antonio. Juventudes. São Paulo: Clube do Autor, 2016.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: PUC-Rio: Apicuri, 2016.

HAPPINESS. Direção: Steve Cutts. [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo (4 min). Publicado pelo canal Steve Cutts. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=e9dZQelULDk. Acesso em: 2 dez. 2024.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A tela global: mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Sulina, 2009.

MARQUETTI, Fernanda Cristina. O suicídio como espetáculo na metrópole. São Paulo: FapUnifesp, 2011.

MARTINS, José de Souza. A sociabilidade do homem simples. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

MELLO, Thiago de. Poema concreto. Vida em poesia, [S. l.], [2001]. Disponível em: http://www.vidaempoesia.com.br/thiagodemello.htm. Acesso em: 28 set. 2022.

O MUNDO era meu – e nele eu reinava. In: Tesouro da juventude. São Paulo: Editora Brasileira, 1959. p. 191, v. XI. (Livro da poesia).

NASIO, Juan-David. O livro da dor e do amor. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

OVERCOMER. Direção: Hannah Grace. [S. l.: s. n.], 2016. 1 vídeo (6 min). Publicado pelo canal Hannah Grace. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=V6ui161NyTg. Acesso em: 2 dez. 2024.

RIBEIRO, Renata Rezende. Narrativas da dor no cotidiano midiatizado: fragmentos audiovisuais sobre tentativas de suicídios de jovens no YouTube. In: TAVARES, Denise; GUTFREIND, Cristiane Freitas; RIBEIRO, Renata Rezende (org.). Emoções e razões midiáticas: narrativas e imagens nas redes sociais e no audiovisual. São Roque: Gênio Editorial, 2023. p. 55-76.

SARTI, Cyntia A. A dor, o indivíduo e a cultura. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 3-13, 2001.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

Soares, Rosana de Lima; Miranda, Amanda Souza de. O narrador nos realismos audiovisuais: formas narrativas informativas e ficcionais. In: Barros, Laan Mendes; Marques, José Carlos, Médola, Ana Silva (org.). Produção de sentido na cultura midiatizada. Belo Horizonte: PPGCom/UFMG, 2020. p. 279-294.

SODRÉ, Muniz. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Petrópolis: Vozes, 2006.

TAVARES, Denise. O audiovisual e as mídias digitais na sala de aula: o desafio de despertar vocações. In: TAVARES, Denise; FARBIARZ, Alexandre; ALVES, Walcea (org.). Mídia e cotidiano na educação básica: olhares sobre o letramento midiático. Niterói: EDUFF; São Roque: Gênio Editorial, 2023. p. 148-175.

THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

THOMPSON, John B. A interação mediada na era digital. MATRIZes, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 17-44, 2018. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v12i3p17-44.

UMA em cada 100 mortes ocorre por suicídio, revelam estatísticas da OMS. Opas, Washington, D.C., 17 jun. 2021. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/17-6-2021-uma-em-cada-100-mortes-ocorre-por-suicidio-revelam-estatisticas-da-oms. Acesso em: 26 jun. 2021.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Suicide worldwide in 2019: Global Health Estimates. Geneva: WHO, 2021. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9789240026643. Acesso em 3 dez. 2024.

Published

2024-12-20

How to Cite

Tavares, D., & Alves, W. B. (2024). Media, youth, suicide and the classroom: an empirical-analytical approach. Comunicação & Educação, 29(2), 9-23. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i2p9-23