The violence against the school and the strengthening of the protection net
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i2p59-71Keywords:
violence against schools, culture of peace, protection network, school securityAbstract
In the past two decades, Brazil has witnessed violent attacks in schools, highlighting the lack of public policies and the invisibility of children and young people on social media. In this context, this study is anchored in research results that aimed to analyze digital media in children’s universe to understand how they influence children’s development. By a qualitative methodology, empirical data were collected during fieldwork, which included ethnography with children. It is essential to rethink school safety, adopt preventive measures, and promote a culture of peace and non-violence in schools.
Downloads
References
BACHUR, João Paulo. Desinformação política, mídias digitais e democracia: como e por que as fake news funcionam? Direito Público, [S. l.], v. 18, n. 99, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CARAPANÃ. A nova direita e a normalização do nazismo e do fascismo. In: GALLEGO, Esther Solano (org.). O ódio como política: a reinvenção das direitas no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018. p. 39
CATINI, Carolina. Educação e empreendedorismo da barbárie. In: CÁSSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. 1. ed. São Paulo: Boitempo editorial, 2019. p. 33-39.
EMPOLI, Giuliano da. Os engenheiros do caos: como as fake news, as teorias da conspiração e os algoritmos estão sendo utilizados para disseminar ódio, medo e influenciar eleições. São Paulo: Vestígio, 2019.
HAN, Byung-Chul. Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Belo Horizonte: Ayiné, 2018.
RICCI, Rudá. A militarização das escolas públicas. In: CÁSSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 107-114.
PONTUAL, Pedro de Carvalho. Educação popular e participação social: desafios e propostas para hoje. In: CÁSSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
PENNA, Fernando de Araujo. O discurso reacionário de defesa de uma “escola sem partido”. In: GALLEGO, Esther Solano (org.). O ódio como política: a reinvenção das direitas no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018. p. 190-113.
TOQUETÃO, Sandra Cavaletti. A influência das mídias digitais na cultura da infância. 2023. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sandra Cavaletti Toquetão, Vera Lucia Michalany Chaia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.