The violence against the school and the strengthening of the protection net

Authors

  • Sandra Cavaletti Toquetão Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Vera Lucia Michalany Chaia Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i2p59-71

Keywords:

violence against schools, culture of peace, protection network, school security

Abstract

In the past two decades, Brazil has witnessed violent attacks in schools, highlighting the lack of public policies and the invisibility of children and young people on social media. In this context, this study is anchored in research results that aimed to analyze digital media in children’s universe to understand how they influence children’s development. By a qualitative methodology, empirical data were collected during fieldwork, which included ethnography with children. It is essential to rethink school safety, adopt preventive measures, and promote a culture of peace and non-violence in schools.

Downloads

Author Biographies

  • Sandra Cavaletti Toquetão, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Coordenadora Pedagógica na Prefeitura de São Paulo. Pesquisadora do Grupo Políticas Públicas da Infância (CRIANDO-PUC/SP) e Linguagem em Atividade no Contexto Escolar (LACE-PUC/SP)E-mail: sandracavaletti@gmail.com

  • Vera Lucia Michalany Chaia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Vera Chaia professora do Departamento de Ciências Sociais, do PPG em Ciências Sociais,  pesquisadora do Neamp (Núcleo de Estudos em Arte, Mídia e Política) da PUC-SP e do CNPq

References

BACHUR, João Paulo. Desinformação política, mídias digitais e democracia: como e por que as fake news funcionam? Direito Público, [S. l.], v. 18, n. 99, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CARAPANÃ. A nova direita e a normalização do nazismo e do fascismo. In: GALLEGO, Esther Solano (org.). O ódio como política: a reinvenção das direitas no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018. p. 39

CATINI, Carolina. Educação e empreendedorismo da barbárie. In: CÁSSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. 1. ed. São Paulo: Boitempo editorial, 2019. p. 33-39.

EMPOLI, Giuliano da. Os engenheiros do caos: como as fake news, as teorias da conspiração e os algoritmos estão sendo utilizados para disseminar ódio, medo e influenciar eleições. São Paulo: Vestígio, 2019.

HAN, Byung-Chul. Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Belo Horizonte: Ayiné, 2018.

RICCI, Rudá. A militarização das escolas públicas. In: CÁSSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 107-114.

PONTUAL, Pedro de Carvalho. Educação popular e participação social: desafios e propostas para hoje. In: CÁSSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.

PENNA, Fernando de Araujo. O discurso reacionário de defesa de uma “escola sem partido”. In: GALLEGO, Esther Solano (org.). O ódio como política: a reinvenção das direitas no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018. p. 190-113.

TOQUETÃO, Sandra Cavaletti. A influência das mídias digitais na cultura da infância. 2023. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2023.

Published

2024-12-20

How to Cite

Toquetão, S. C. ., & Chaia, V. L. M. . (2024). The violence against the school and the strengthening of the protection net. Comunicação & Educação, 29(2), 59-71. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i2p59-71