Representações e discursividades da educação na comunicação
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p31-41Keywords:
Communicacion, Ficcional series, Audiovisual narrative, Education, Communication and educationAbstract
From the perspective of theories on audiovisual narrative and studies on communication and education, we analyze a contemporary fictional TV show, Merlí, produced in Spain, aired in Brazil via a streaming platform, and whose theme approaches the educational environment and its issues. Our interest is to capture the speeches and representations that gain, in this recent media product, the figure of the teacher and the image of education; particularly the teacher and the teaching of Philosophy. Undertaking a theoretical reflection of the situated empirical object, we question if there is either a reproduction of teaching stereotypes, or their breaking; and what are the statements currently built on education.
Downloads
References
BACCEGA, Maria Aparecida. Da comunicação à comunicação/educação. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 21, p. 7-16, 2001.
FIELD, Syd. Roteiro: os fundamentos do roteirismo. Curitiba: Arte & Letra, 2009.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
IMDB. Merlí. Disponível em: http://www.imdb.com/title/tt4580372/. Acesso em: 11 jan. 2020.
MAIGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. São Paulo: Parábola, 2008.
MAINGUENEAU, Dominique. Termos-chave da análise do discurso. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
MATTAR, João. Metodologias ativas: a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.
MERLÍ. In: WIKIPEDIA. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Merl%C3%AD_(série). Acesso em: 12 jan. 2020.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 3 ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: Unesco, 2011.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 20. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.
NETFLIX. Merlí. Disponível em: https://www.netflix.com/title/80134797. Acesso em: 7 jan. 2020.
VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
WILLIAMS, Raymond. Palavras-chave: um vocabulário de cultura e sociedade. São Paulo: Boitempo, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fernanda Elouise Budag

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.