Nothern winds: notes about the artistic vanguards of Manaus (1950-1970)

Authors

  • Howardinne Queiroz Leão Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes. Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v11i1p48-62

Keywords:

amazonian theater, modern theater, university theater, amazonian modernism

Abstract

This article was part of the master’s degree dissertation, defended in 2020, whose focus was on theatrical practices of Amazonas. In this section, we seek to emphasize and synthesize the artistic vanguard movement of the municipality of Manaus by the artistic languages that were fundamental in the dynamics of absorption of the current discussions of the Brazilian left, between the 1950’s and 1970’s.The theoretical dialogue permeates authors of the artistic intelligentsia of the period with theater scholars such as João Roberto Faria and Marcelo Ridenti, allied to Northern theater thinkers such as Márcio Souza, Selda Vale, and Ediney Azancoth. We hope that the reader will identify the paths produced by the movements discussed here to finally understand the transition processes that led Manaus to produce a modern theater, from the point of view of these phenomena.

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Author Biography

  • Howardinne Queiroz Leão, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes. Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas.

    Mestra em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo. Área de concentração: História e Teoria das Artes Cênicas no Brasil. Orientadora: Elizabeth Azevedo. Mestrado concluído com bolsa CAPES PROEX. É atriz, pesquisadora e idealizadora do projeto Teatro na Rede, disponível nas plataformas digitais.

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Published

2021-06-30

How to Cite

Nothern winds: notes about the artistic vanguards of Manaus (1950-1970). (2021). Revista Aspas, 11(1), 48-62. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v11i1p48-62