A female look at performance Excess, Stones and Pain

Authors

  • Marcella Nunes Rodrigues Universidade Federal de Santa Maria
  • Gisela Reis Biancalana Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v10i1p38-56

Keywords:

Performance Art, Gender relations, Urban intervention, Autoetnography

Abstract

Reflections on the body and urban spaces have been the focus of studies for decades precipitated, also, by the intense demographic explosion detonated in the middle of the 20th century. Art, as a field of knowledge, focuses on these issues, reflecting, also, on the cadence of affectivities that can air human relations in these contexts. This article seeks to build a reflection on Performance entitled Excess, Stones and Pains. The investigative path was conceived from a female perspective of the authors in relation to the lived experience that affected the performer during the action performed in an alternative space. The composition procedure in art was supported by the autoetnographic methodological approach. The performative intervention in the event precipitated an expanded space-time by enabling the sharing of singular experiences among the participants of the imbricated occupations undertaken by contemporary art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARJA, Wagner. INTERVENÇÃO/TERINVENÇÃO - A arte de inventar e intervir diretamente sobre o urbano, suas categorias e o impacto no cotidiano. Revista Rizoma.Net, 2002. Disponível em: https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox?projector=1. Acesso em: 06 jun. 2019.

BASMAUN, Ricardo. “E agora?”. Colaboração. s/v, p. 84 – 93, 1995.

BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar da Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

FORTIN, Sylvie. Contribuições possíveis da Etnografia e da auto-etnografia para a pesquisa na prática artística. Revista Cena, n. 7, 2009.

GOLDBERG. RoseLee. A arte da performance: do futurismo ao presente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

NEGT, Oskar. Cidade e Cultura: esfera pública e transformação urbana. (org. Vera Pallamin) São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e Artes do Pós Humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, vol. 16, n 2, Porto Alegre, 1990.

TAYLOR, Diana. Introducción Performance, teoria y práctica. In: TAYLOR, Diana; FUENTES, Marcela (Edits.). Estudiosavanzados de performance. México: Fondo de Cultura Económica, 2011.

VERSIANI, Daniela Beccaccia. Autoetnografia: uma alternativa conceitual. Porto Alegre: Letras, 2002.

Published

2020-06-30

Issue

Section

Artigos (Articles)

How to Cite

A female look at performance Excess, Stones and Pain. (2020). Revista Aspas, 10(1), 38-56. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v10i1p38-56