Phenomenological parameters for qualitative research in scenic arts

Authors

  • Carlos Alberto Silva Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i2p64-77

Keywords:

Epistemology, Method, Phenomenology, Scenic Arts, Gestic.

Abstract

This article is the first part of an essay that aims to expound the use of some parameters of the phenomenological method of qualitative research, that was structured for a study about the scenic gesture’s operationality which built my PhD thesis at the postgraduation program of ECA-USP, and was edited by Nova Editora Acadêmica, under the title Operacionalidade do gesto poético: do cotidiano à cena. At this stage there will be displayed, particularly, epistemological aspects that compose the method, and some procedures that point to a flow between the theoretical knowledge and practical articulations in methodological structure to guide data perception, registering, organization and analysis, that derived from scenic performances following-up with three actresses in creative process of different constructions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carlos Alberto Silva, Universidade de São Paulo

    Doutor e Mestre pelo Departamento de Artes Cênicas da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Instrutor de atividades infanto-juvenis no Sesc. Formador de professora(e)s em linguagens artísticas.

References

FREUD, S. Sobre a psicopatologia da vida cotidiana. Rio de Janeiro: Imago, 1987. (Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. v. VI).

GINGER, S.; GINGER, A. Gestalt: uma terapia de contato. Tradução Sonia de Souza Rangel. São Paulo: Summus, 1995.

GONDIM, L. M. P.; LIMA, J. C. A pesquisa como artesanato intelectual. Considerações sobre método e bom senso. São Carlos: EdUFSCar, 2010.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. Campinas: Mercado de Letras, 2002.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MARINI, G. D.; TOFFOLO, R. B. G. O tratado dos objetos musicais de Pierre Schaeffer revisitado pela fenomenologia de Merleau-Ponty. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM MÚSICA – EPEM, 4., 2009, Maringá. Anais… Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 2009.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 13, p. 5-24, 2000.

TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 4, p. 2015-233, 1991.

TURNER, V. From ritual to theatre: the human seriousness of play. New York: PAJ Publications, 1982.

VARELA, F. J.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. Mente incorporada: ciência cognitiva e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2017-12-31

How to Cite

Phenomenological parameters for qualitative research in scenic arts. (2017). Revista Aspas, 7(2), 64-77. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i2p64-77