SCENIC MILITANCY IN BRAZILIAN BLACK THEATER

Authors

  • Régia Mabel da Silva Freitas Programa Multidisciplinar e Multi-Institucional em Difusão do Conhecimento, na Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i1p167-178

Keywords:

Black theater, Scenic militancy, Blackness aspects diffusion.

Abstract

This research inquires the scenic militancy in Brazilian black theater. Through a qualitative nature, an ethnographic type and a descriptive exploratory way, the data were collected based on bibliographic review and documentary analysis. The theoretical reference is supported by books, magazines, academic productions, sites, blogs, videos, documentaries among other sources that approach the black theater as a resistance element and a diffuser of blackness aspects. It was perceived everyday that the actors always discussed in their shows hard for resourcefulness full citizenship of blacks in pursuit of warranty of their civil, political and social rights. Therefore, it was considered the theater black afro-Brazilian resistance strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Régia Mabel da Silva Freitas, Programa Multidisciplinar e Multi-Institucional em Difusão do Conhecimento, na Universidade Federal da Bahia

    Doutoranda do Programa Multidisciplinar e Multi-Institucional em Difusão do Conhecimento, na Universidade Federal da Bahia, sob orientação da professora doutora Rosângela Costa Araújo. Docente de Graduação e Pós-Graduação em faculdades privadas e articuladora de arte e cultura dos ensinos fundamental e médio da rede pública do estado da Bahia. Autora de Bando de Teatro Olodum (2014).

References

COMPANHIA TEATRAL ZUMBI DOS PALMARES. Histórico: Cia Teatral Zumbi dos Palmares. 2013. Disponível em: <https://goo.gl/hoU2eJ>. Acesso em: 13 jan. 2017.

ESPETÁCULO premiado fala sobre a história dos negros no Brasil. G1, Belém, 12 nov. 2016. Disponível em: <https://goo.gl/WthPHk>. Acesso em: 30 dez. 2016.

FREITAS, R. M. Bando de Teatro Olodum: uma política social in cena. Recife: UFPE, 2014.

GRUPO caixa preta: histórico. Ocupação Cênica Hospital Psiquiátrico São Pedro. [S.l.]: [201-?]. Disponível em: <https://goo.gl/69ZF6r>. Acesso em: 20 jun. 2017.

GRUPO teatral companhia os crespos: histórico do grupo. Negro é Arte, Salvador, 15 ago. 2009. Disponível em: <https://goo.gl/RfWZWi>. Acesso em: 31 jan. 2017.

LIMA, E. T. Teatro negro, existência por resistência: problemáticas de um teatro brasileiro. Repertório, Salvador, n. 17, p. 82-88, 2011.

MARTINS, L. M. A cena em sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.

______. Afrografias da memória. São Paulo: Perspectiva, 1997.

RÁDIO EXU. Funcionamento da Rádio Exu: o projeto. [201-?]. Disponível em: <https://goo.gl/RhjA8k>. Acesso em: 30 dez. 2016.

Published

2017-06-30

How to Cite

SCENIC MILITANCY IN BRAZILIAN BLACK THEATER. (2017). Revista Aspas, 7(1), 167-178. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i1p167-178