Latin American childish scenarios: jotting about emerging scenic processes of cultural action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i2p81-97

Keywords:

cultural action with children, childish subjectivity, theater pedagogy, Latin American theater with children

Abstract

The creation of children's theatrical training centers in the interior of collectives aligned to the theater group perspective is a constant in the Latin American theater. Many of the formative processes and scenic creation of these centers are associated to different types of cultural action, configuring a significant rupture of the boundaries between the fields of artistic creation with children and the pedagogy. In this sense, this article aims to show, in this regional context, artistic experiences associated with modalities of cultural action, where the link between scenic practices and social transformation strategies open possible aspects of pedagogical reflection for the theater with children in the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luvel Garcia Leyva, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes

    Crítico e pesquisador teatral, doutorando do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, com Estágio de Pesquisa em andamento orientado pela Prof.ª Dra. Maria Lúcia de Souza Barros Pupo na área de Pedagogia do Teatro, Bolsista de doutorado da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP), processo no 2016/11789-2.

References

ALMEYDA, M. Crecer en el desierto. Arte para el desarrollo. Lima: SINCO Editores, 2003.

CANCLINI, N. Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. DF. México: Grijalbo, 2001.

CARPENTIER, A. El reino de este mundo. México: Compañía General de Ediciones, 1973. Disponível em: <http://bit.ly/2jVxsXW>. Acesso em: 14 nov. 2016.

CORREA, A. Documental Guayabo: Taller de Teatro. Lima. Grupo Cultural Yuyachkani, 1994. Disponível em: <https://goo.gl/cpU8Hv>. Acesso em: 10 ago. 2016.

COSTA, M. L. C. C. América Latina: Cartografias Poéticas. In: ENCONTRO DE HISTÓRIA DA ARTE (EH) DA UNICAMP, VIII, 2012, São Paulo. Resumos… São Paulo: Programa de Pós-graduação em História do Departamento de História do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da UNICAMP, 2012, p. 439-447.

DUBATTI, J. Introducción a los estudios teatrales. México: Libros de Godot, 2011.

DURÓN, H. Documental Machurrucutu – Teatro Latinoamericano. La Habana. EICTV, 1990. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=b7wfr_OGCCw>. Acesso em: 10 ago. 2016

GALICH, M. Nuestros primeros padres. La Habana: Casa de las Américas, 2013.

LAMUS OBREGÓN, M. Geografías del teatro en América Latina. Un relato histórico. Bogotá: Luna Libros, 2010.

LARROSA, J. Dar a palavra: notas para uma dialógica da transmissão. In: LARROSA, J.; SKLIAR, C. Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. Tradução de Semíramis Gorini da Veiga. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 281-295.

LEYVA, L. G. A cruzada das crianças: sinais históricos nas performances e no teatro cubano. 2015. Dissertação (Mestrado em Pedagogia do Teatro) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

______. Del niño actor al niño performer: concepciones pedagógicas en la historia del teatro con niños. La Habana: Editorial Caminos, 2009.

NOGALES, I. Teatro Trono. El mañana es hoy. Teatro con niños y adolescentes de la calle. La Paz: Faz/Compa, 1998.

PINTO, W. El teatro: una alternativa para la expresión, el intercambio y la organización infantil en sectores populares. Conjunto, La Habana, n. 87, p. 35-44, abr./jun. 1991.

PUPO, M. L. de S. B. Para alimentar o desejo de teatro. São Paulo: Hucitec, 2015.

RIBEIRO, D. A América Latina existe? In: Ensaios insólitos. Porto Alegre: L&PM, 1979. p. 217- 225.

SAFATLE, V. Viver sem esperança é viver sem medo: Tempo, política e afeto. 2015. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=fAPrVtcwQ0M>. Acesso em: 10 jun. 2016.

TEIXEIRA COELHO, J. A cultura e seu contrário. São Paulo: Iluminuras, 2008.

______. Dicionário crítico de política cultural. São Paulo: Iluminuras, 1997.

______. O que é ação cultural. São Paulo: Brasiliense, 1988.

Published

2016-12-31

How to Cite

Latin American childish scenarios: jotting about emerging scenic processes of cultural action. (2016). Revista Aspas, 6(2), 81-97. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i2p81-97