Seats of experience in recent performative scene: a questioning about the spectator and his critical exercise of reading/production

Authors

  • Cecília Lauritzen Jácome Campos Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p62-72

Keywords:

Experience, Performative theater, Spectator, Criticism.

Abstract

The article discusses the concept of experience and its relationship with the recent performative theatrical scene. To approach the dynamics of the contemporary scene, it is presented a report of the author’s experience as spectator of the performative event A última palavra é a penúltima - 2.0 by the group Teatro da Vertigem (São Paulo), in which public places are revisited from the perspective of the act of reading as a productive act. The discussion relates the experience as a concept with the relational aesthetics by Nicolas Bourriaud, and with reception studies by Flavio Desgranges, Paul Zumthor, John Dewey, and Hans-Ulrich Gumbrecht. From the concept of art as a potent expression in the change of perception, it is questioned the possibility of speaking in an ‘experience critically exercised’. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cecília Lauritzen Jácome Campos, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Mestre em artes cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, atriz e performer do Coletivo Mapas e Hipertextos. Professora Efetiva da Licenciatura em Teatro da Universidade Regional do Cariri (URCA). 

References

BIENAL DE SÃO PAULO. A última palavra é a penúltima – 2.0. 2014. Disponível em: <http://www.bienal.org.br/post.php?i=1705>. Acesso em: 20 jan. 2015.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 19, p. 20-28, abr. 2002.

CAMILLETTI, G. La dimensión política de lo relacional. Territorio Teatral, Buenos Aires, 2010. Disponível em: <http://territorioteatral.org.ar/html.2/dossier/n6_01.html>. Acesso em: 13 jan. 2015.

DESGRANGES, F. Arte como experiência da arte. Lamparina: Revista de ensino de teatro, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p.50-56, jun. 2010.

______. A inversão da olhadela: alterações no ato do espectador teatral. São Paulo: Hucitec, 2012, 228 p.

DEWEY, J. Crítica e percepção. In: Arte como experiência. Trad. Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010. 646 p.

FÉRAL, J. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Trad. Lígia Borges. Revista Sala Preta, São Paulo, n. 8, p. 197-210, 2008.

FERVENZA, H. Considerações da arte que não se parece com arte. Letras, n.

/29, p. 131-139, 2004.

GUMBRECHT, H. U. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Trad. Ana Isabel Soares. Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

KONDER, L. Walter Benjamin: o marxismo da melancolia. Rio de Janeiro: Campus, 1988. 112 p.

MEINERZ, A. Concepção de experiência em Walter Benjamin. 2008. Dissertação

(Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

SIMÕES, G. O espectador em pleno voo: as experiências do iNERTE. Revista Sala Preta, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 193-199, 2013.

ZUMTHOR, P. Introdução à poesia oral. Trad. Jerusa Pires Ferreira, Maria Lúcia Diniz Pochat e Maria Inês de Almeida. São Paulo: Hucitec, 1997.

Published

2016-06-30

Issue

Section

Desenhos de pesquisa (Research Designs)

How to Cite

Seats of experience in recent performative scene: a questioning about the spectator and his critical exercise of reading/production. (2016). Revista Aspas, 6(1), 62-72. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p62-72