The "Image-Symptom" in Georges Didi-Huberman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2024.213992

Keywords:

Georges Didi-Huberman, symptom, figurability, mimetic representation

Abstract

This article presents an introduction to Georges Didi-Huberman’s thought, focusing on his interpretation of the concept of “symptom”, “figurability”, and other aspects of Freudian psychoanalysis, as a critical interpretation of notions of representation, resemblance and imitation, as well as of the Panofsky’s iconological method. The article demonstrates how these concepts are operated by the author, questioning the mimetic device and claiming an opening in the regime of painting’s that gives way to its figurability. By evoking the idea of an “image-symptom”, Didi-Huberman proposes a rupture with the schematisms of art criticism and historiography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcella Imparato, Universidade de São Paulo

    Marcella Imparato é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Filosofia da Universidade de São Paulo (FFLCH - USP). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades Estética e História da Arte (PPGEHA - USP).

References

BELTING, Hans. A verdadeira imagem / trad. Artur Morão. Porto: Dafne editora, 2011.

BELTING, Hans. Antropologia da Imagem: para uma ciência da imagem / trad. Artur Morão. Lisboa: KKYM, 2014.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem: questão colocada aos fins de uma história da arte / trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: História da arte e anacronismo das imagens / trad. Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: UFMG, 2015a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Invenção da histeria. Charcot e a iconografia fotográfica da Salpêtrière / trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015b.

FABBRINI, Ricardo N. Muralha de pintura: Frenhofer e Bergotte. In SILVIA, Cintia V. et al. (org.). Estética em Perspectiva. 1a. ed., Rio de Janeiro: 7 Letras, 2019.

FREUD, Sigmund. Obras completas, volume 13: conferências introdutórias à psicanálise (1916 – 1917) / trad. Sergio Tellaroli; revisão da trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

GAGNEBIN, Jeanne M. Sete Aulas Sobre Linguagem, Memória e História. Rio de Janeiro: Imago, 1997.

HATT, Michael; KLONK, Charlotte. Art History: A critical introduction to its methods. Manchester University Press, 2017.

PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais / trad. Maria Clara F. Kneese e J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 1991.

PIC, Muriel. Qu’est-ce que s’orienter dans les images ? Revue Littéraire Mensuelle Europe, Paris, n. 1069 - Georges Didi-Huberman, maio de 2018.

WARBURG, A. et al. La guarigione infinita: storia clinica di Aby Warburg. Vicenza: Neri Pozza, 2005.

Published

2024-08-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Imparato, M. . (2024). The "Image-Symptom" in Georges Didi-Huberman. ARS, 22, e-213992. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2024.213992